TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tennplugg

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #26607  av Turbo 4x4

Er det noen som vet åssen tennplugger som sitter i Celica gt4 91.mod 3sgte motor??? Skal ha nye plugger som er en grad kaldere...

#26618  av sleeper

hm.... det lurer jeg også!!
finner ingen platinum plugger som er en grad kaldere.....

bare kobber plugger....(men de funker de og)

#26636  av Turbo 4x4

Ja men de må skiftes oftere...
Skal ringe til toyota i morgen og spørre..

#26646  av CelicaTurbo

Dette er den jeg bruker som guide:
I don't think using platinums has anything to do with the higher temps. Platinum plugs do last longer, but they don't conduct electricity as well as copper plugs do. Get some regular ole NGK BCP6ES (stock heat range) or BCP7ES (1 range colder) if you don't have any interference problems from electronics nearby since they're non-resistor. Otherwise use NGK BKR6E or BKR7E which have resistors.
Dette er de pluggene som skal tilsvare standard eller en grad kaldere, bare at de er i kobber..

#26656  av sleeper

Det er de jeg har på bilen min nå..... fungerer kjempebra og kan ikke se noen slitasje på de enda....(har gått 5000)
eneste jeg har en følelse av er at den går litt dårligere nå som jeg har kaldere plugger en orginalt(har 7 org er 6)
Kan dette stemme eller er det phsykisk????

#26681  av CelicaTurbo

slik jeg har forstått det er det litt vanskeligere for kaldere plugger å tenne blandingen men om det i praksis har noen effekt det aner jeg ikke.. du vil ihvertfall få tenningsproblemer om pluggen er for kald..

#110177  av Elzin

hvorfor da kjøpe en grad kaldere plugger? kikka kansje litt langt tilbake i tid :P er en stund siden dette temaet ble laget

#110198  av CelicaTurbo

fordi når du trimmer bilen og kjører høyere ladetrykk så blir temperaturene i brennkammeret også høyere, og om pluggen er av en for høy varmegrad i forhold til temperaturen den blir utsatt for så risikerer du at varmen i tennpluggen antenner bensinblandingen for tidlig og du får tenningsbank som kan fort ødelegge motoren. Derfor er det et must å bytte til minst en grad kaldere plugger når du skrur opp turbotrykket vesentlig, og hardt trimmede motorer bør gjerne bruke enda kaldere plugger igjen.

#110220  av B_Quist

betyr det at med en gang du trimmer bilen så burde du bytte til kaldere plugger? Hva heter disse pluggene?

#110232  av Elzin

ok, så hvor høyt kan jeg ha trykket med vanlige plugger?
og hvor høyt med 1 grad kaldere?
og hvorfor bytte tenplugg ledninger om dem fungerer? ser mange som skifter disse.

#110236  av Tor

På orginal plugger ville jeg ikke kjørt mere enn orginal trykket som er 0.8 bar (Carlos Sainz). Om jeg skulle økt trykket noe merer en dette ville jeg brukr noen lapper på nye plugger.

Ang pluggledningene som skiftes ofte kommer dette av at GT4 Elsker tennings deler :) Jevnt over slites rotor, fordelerlokk og pluggledningene kjappere her enn på en normal bil.

Om en pluggledning er helt OK kan du ikke se på den. Det må måles med et mulitmeter, tror det er 250000 ohm som skal være motstander der om jeg ikke har klussa men noen 00 tall her.

Men det kan jo være at du har et overslag eller brudd på noen korder uten at det vises.

#110240  av Elzin

da blir det neste jeg kjøper til bilen, 1 grad kaldere plugger *selv om jeg bare kjører på 0.6 bar* og nye røde ledninger :P

#110242  av B_Quist

får man tak i disse overalt eller?

#110244  av Elzin

jeg vet di selges på bil extra \ bilrekvisita butikker

#110248  av B_Quist

hva heter di i motsetning til vanlige da?