TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Alle dere som har ettermontert turbo

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #110411  av Blueman

Dere som har ettermontert turbo på en mr2 mk2... er d noen av dere som har fått d godkjennt ?:p Hva vill d koste evt da? :) Eller til dere som ikke har gjort d, er d fardlig vis d blir oppdaget? :)

#110417  av Johnny_Bravo

for å regne ut hvor mye det kommer til å koste går du på toll.no
det er veldig avhengig av når bilen din ble importert til landet. hvis den kom til landet før 1996 så koster det deg ingen ting. det går gradvis oppover etter årene etter det. min som ble importert i 2002 hadde kostet ca 25000 å få den godkjent i norge med en 3s-gte motor. dette blir vel ca det samme som om du setter en turbo på en 3s-ge motor.

Mitt tips. ikke bygg den om og godkjenn den hvis den er ny her til lands.
man bør jo ikke godkjenne den heller. er ikke noen som finner ut av det alikevel :)

#110436  av Dalan

Dæven.. Avgiftene for å godkjenne min med 3. gen 3s-gte motor kommer seg på 14781,- nå etter 01.06.. 2. gen 3s-gte kommer på 7323,-
Det var sannelig ikke gæærnt! :D

#110442  av mr.two

Fikk 54k jeg..lol..det kan de bare glemme..

Dalan ; Når er din førstegangsregget i Norge ?

#110444  av Dalan

mr.two skrev:Fikk 54k jeg..lol..det kan de bare glemme..

Dalan ; Når er din førstegangsregget i Norge ?
Juni '98 er min førstegangsregga i Norge.
Gjør det litt mer interessant å bytte motor i stedet for bil det etterhvert da.. :)

Johnny_Bravo skrev:man bør jo ikke godkjenne den heller. er ikke noen som finner ut av det alikevel :)
Forsikringsselskapet kan jo finne ut av det, og du kan slite ved evt. ulykke.. Ikke noen stor sjanse, men man kan plutselig sitte der med milliongjeld, for å ta 'worst-case scenario' :?
EU-godkjenning er også ett issue, men ikke noe stort om du kjenner noen :)

#110487  av jumbo

hvis reg i 98 blir det langt dyrere enn 14K dalan

#110490  av Dalan

jumbo skrev:hvis reg i 98 blir det langt dyrere enn 14K dalan
Hmm, har jeg tastet inn feil her da?
Skrev 01.05.1998 for å få med siste bruksfradraget, det blir jo gjeldende nå fra 01.06.2005 likevel..
Vedlegg
avgift.jpg
avgift.jpg (112.15 kiB) Vist 207 ganger

#110492  av Morten

Steike så dyrt! :shock:
Godt jeg ikke skal bygge om :mrgreen:

Det værste er jo egentlig at disse pengene må du betale inn først, SÅ kan du prøve å få bilen godkjent hos Satans Biltvilsyn etterpå...

#110902  av jumbo

Joa, er bare jeg som hosta litt. 1998 blir jo en hel del år faktisk, tenke helt feil på mengden fradrag du får. Da er det jo langt mer spennende å vurdere for din del...

Jeg er fremdeles over 60 lapper, så helt uaktuelt enda. Dessuten er det sikkert en skikkelig pine å komme gjennom godkjenning uansett, hvertfall inntil noen har gjort det før.

#110905  av Raze_r

hva klikker du inn på når du er inne på toll.no får å finne ut hvor mye det koster?

#110906  av Raze_r

står førstegangsregg (i norge) på vognkortet?

#110924  av Neemi

Raze_r skrev:står førstegangsregg (i norge) på vognkortet?

Gjør det i mitt hvertfall.

På eierdelen i vognkortet, under vanlig reg.dato, ved siden av avgiftsgruppe og eventuelt navn på medeier.

#110966  av Raze_r

men skriver dere 245 eller 204hk på nytt kjøretøy?
er det ikke 204 i en original turbomotor fra usa da?
for det var jo en prisforskjell så det holdt.... :!:

hvis jeg skal bygge om til turbomotor,hva er best?
bytte til original turbomotor? vil ha det billigst mulig,men kunne tenkt meg litt i overkant av 200hk.

takker for svar :P

#111011  av mr.two

Raze_r skrev:men skriver dere 245 eller 204hk på nytt kjøretøy?
er det ikke 204 i en original turbomotor fra usa da?
for det var jo en prisforskjell så det holdt.... :!:

hvis jeg skal bygge om til turbomotor,hva er best?
bytte til original turbomotor? vil ha det billigst mulig,men kunne tenkt meg litt i overkant av 200hk.

takker for svar :P
204 i 2 gen. 3s-gte Amerikansk modell. 225 i 2 gen. Jap og 245 i 3 gen. Jap modell. Skal du først bytte må du jo selvfølgelig ha den heftigste :) Er bare noen få lapper mellomlegg.

#111156  av Raze_r

FÃ… lapper?
med 204 hk så koster det meg ca 25k
og med 245hk så koster det meg ca 55k

kanskje jeg suger i matte,men synes prisenforskjellen var litt mer en noen få lapper... :wink:

men med 204hk så kan man vel fort få en 250hk da...
får vel mye mere å da...
knfilter,chip,effektanlegg,katerstatter osv.... blir noen hk ekstra det da :wink: men det er bare det at da koster det nesten like mye.. hehe.
kanskje ikke riktig så mye men.

noen som vet om en motor forresten?