TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Støy pÃ¥ anlegget i MR2

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #110668  av Tom-R

Har installert anlegg i min MR2 (MK2), men får en sånn "pipelyd" som blir sterkere ved høyere turtall. Er vel støy slik som jeg har forstått d. Har koblet kabelen som går fra cd spiller til forsterker på den ene enden av bilen og resten av kablene på andre siden. Lurer på hva som forårsaker denne støyen og hvordan man kan bli kvitt den. Hvor man bør legge kablene etc.?

#110672  av Dalan

Du må jorde forsterkeren din bedre, enkelt og greit :)
Dra også en kabel fra jording på CD-spiller til samme sted som du jorder forsterkeren din.

#110673  av lasserj

pass på at du ikke har strøm og signalkabel nært hverandre

#110677  av Tom-R

Har jorda direkte til batteriet da... må vel være bra nok d vel. Bedre jording får man vel ikke... d er ikke noe lyd hvis jeg spiller anlegget uten at motoren er på. Men så snart motoren er i gang kommer lyden. Signal kabelen og strømkablene er trukket på hver sin siden av bilen.... Eneste plassen de er nær hverandre er på forsterkeren, men der er det ikke noe valg så....

#110684  av Tom-R

Bilde av åssen d er kobla...
Vedlegg
Anlegg
Anlegg
Anlegg.jpg (40.65 kiB) Vist 1551 ganger

#110685  av lasserj

batteriet burde jo holde, har du prøvd med en annen spiller da? kan være dårlig spiller..

#110691  av Tom-R

Har ikke prøvd annen spiller, men spilleren skal jo være bra den... Hadde ikke noe problem på gammelbilen med spilleren.

#110695  av KK-ma70

joringa skal gå i karosseriet. kortest mulig ledning. viktig at du finner et godt joringspungt. +og- skal være like i mm2. Du får også kjøpe et støyfilter hos bilradiospesialisten, men dette er aller siste utvei da det kan ta bort enkelte frekvenser. Kobles mellom signalkabel og spiller...
Hjelper å jore alt på samme joringspungt som Dalan skriver.

Og hvis det jeg skrev er helt feil :oops: kommer Chris eller @lpher og rydder opp etter meg :D

#110702  av arntkjetil

Hvis spilleren er litt hardt behandlet kan det vere signalutgangene, for vis man har brukt en signalkabel som er veldig trang å må bryte for å få den av kan man få en slik lyd.

#110713  av Tom-R

Jippi :D :D :D

Fant ut av d...

Problemet lå i jordinga, når jeg kobla jord til karosseriet forsvant lyden. Rart d at lyden kom når man jorda direkte til batteriet, men men... Funka iaff. da jeg jorda til karosseriet.

Takk for alle svar alle sammen... :D :D :D

#110745  av KK-ma70

Tom-R skrev:Jippi :D :D :D

Fant ut av d...

Problemet lå i jordinga, når jeg kobla jord til karosseriet forsvant lyden. Rart d at lyden kom når man jorda direkte til batteriet, men men... Funka iaff. da jeg jorda til karosseriet.

Takk for alle svar alle sammen... :D :D :D
Bra det løste seg da, irriterende lyd det der...

#110811  av Tom-R

Hehe... Gleden var visst kortvarig.

Prøvde å kjøre litt og lyden var der fortsatt. Noen som har hatt problemet eller vet hva jeg kan gjøre for å bli kvitt d???

#110840  av smegol

Dette er den berømte dynamo effekten, som sikkert mange har opplevd ved ny inst av stereo i bilen. Har hatt samme problemet i min mr2 mk3 og jeg måtte legge om signal kablene og finne et annet jordings punkt.

Pass på at signal kablene ikke ligger inn til noen form for strøm kabler, og som sakt korteste vei til jordinga + jording av cd spiller.

Legger ved noen tips som kan kanskje hjelpe.

Lykke til :D
Vedlegg
(26 kiB) Lastet ned 99 ganger

#110855  av @lpher

Dalan skrev:Du må jorde forsterkeren din bedre, enkelt og greit :)

Dra også en kabel fra jording på CD-spiller til samme sted som du jorder forsterkeren din.
Disse 2 punktene MÅ følges for å kunne nyte musikken støyfritt i bil! :D
(det finnes riktignok mange som ikke har gjort sistnevnte men fremdeles ikke plages med støy..men det er just pure luck spørr du meg :))

#110856  av @lpher

Tom-R skrev:Hehe... Gleden var visst kortvarig.

Prøvde å kjøre litt og lyden var der fortsatt. Noen som har hatt problemet eller vet hva jeg kan gjøre for å bli kvitt d???
Åssen spiller benytter du? ...og har du antydning til at du hører cd-mkanismen i høytalerne når du skifter spor etc? ...evt. brumming/popping fra bassen i ny og ne?