TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toyota en gjeng med inkompetente fjompenisser ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #111161  av Ace

Hadde verkstedtime i dag 12:30.

Det første jeg sier når ejg møter opp er at jeg gjerne vil ha et ord med han som se på bilen (tar han 5min) Venter så ca 30-40 før jeg får til svar at det ikke er mulig siden de ikke veit hvem av de som skal se på bilen...

Legger da igjen tlf og forsikrer meg om at han ringer meg FØR han begynner på bilen ..... hva tror dere skjer ? Jo 2 timer seinere ringer tlf'en og stemmen forteller meg at han ikke skjønner et kvekk av hvorfor lampene lyser... Og han hadde gjort endel ting som jeg allerede hadde gjort og det var derfor jeg ville snakke med han FØRST!!!

Dette hadde han da brukt 2 timer på å konkludere

Sier da at han bør ta seg en grundigere sjekk og tenke over hvor mye han hadde planer om å ta betalt for det her....

Nja jo ja trodde ikke han rakk det denne dagen da for nå nærmet jo kl seg styggfort kl 1600

overbetalte inkompetente nisser???? :evil:

#111172  av Morten

Hvilke lamper er det som lyser?

#111187  av Ace

Bilde

Har gått over stort sett det som er av eletriske å finner ingen utslag noe sted.... Han på toyota fant heller foreløpig ingen feil , men måtte få lengre tid å gjøre nøye undersøkelser...

Uansett har han holdt på i 2 timer uten å funnet ut 1 ting jeg allerede visste og kunne fortalt han hvis han hadde giddet å ta kontakt

#111192  av Morten

Hmm.. hvis alle de lampene lyser må det jo være en fellesnevner og da er det jo ikke så mange steder å lete?
Skal titte litt i koblingsskjemaet til min (er nok ikke så veldig forskjellig) og se om det gjemmer seg noen aha-opplevelser der.

#111196  av Morten

Alle lampene kommer på sammen med tenninga regner jeg med? Spiller ingen rolle om motor er i gang eller ikke? Hvilke lamper lyser IKKE?
(tåkelys lampene, blinklys lampene, åpen dør lampa?)

#111197  av sw20

går for dynamoen eg... samme lysa lyste i min bil heilt til eg no for litt siden skifta dynamo...

det vil si... mine blinka på litt turtall....

men samme lysa....
tror det var noen likerettere i dynamoen som var gåen...

#111198  av Morten

Hvis jeg tolker skjemaet rett har alle disse lampene spenning på begge poler normalt. Når noe er galt, eller f.eks. brekket står på, legges denne siden av kretsen til jord og du får strøm gjennom pæra og dermed lys.

Forutsatt at dette stemmer er stedet å lete ledningen fra tenningsbryter til "kombinasjons-meteret" (eller hva det blir på norsk..). Mitt tips er at denne ledningen ligger til jord og at du dermed får strøm gjennom lampene (men motsatt retning enn normalt). Hvis du f.eks. drar opp håndbrekket vil denne lampa da slutte å lyse (kjapp test av teorien :wink: )

Hvordan er det forresten med målerene? (turteller, tank, vanntemp, voltmeter)

#111199  av Morten

sw20 skrev:går for dynamoen eg... samme lysa lyste i min bil heilt til eg no for litt siden skifta dynamo...

det vil si... mine blinka på litt turtall....

men samme lysa....
tror det var noen likerettere i dynamoen som var gåen...
De var kun på med motor igang da eller?

#111206  av jensi

Vedder på at det er dynamoen.
Hadde samme feilen på min MR2.Da var børstene utslitt.
Bytt børster så blir det nok bra.Koster ikke mange 100 lapper.
:wink:
Jensi

#111209  av Ace

Sa først at jeg trodde det var en mostand på dynamo eventuelt børster som begynte å ta kvelden...

Hva var da vitsen med feilsøking og alt det andre ? regner da med at han har utelukket dette ganske kjapt

Ladetrykk fra dynamo og alt er tilstedet....

Morten - målere funker som normalt

Bilde

dette er ved tenning

#111212  av Morten

Har du mulighet å sjekke kjapt om håndbrekk lampa slukker når du setter på håndbrekket? (eller står bilen hos T?)

#111218  av Ace

bilen står hos toyota nuh ja , men skjekket håndbrekket før jeg leverte inn.... lampa der funket som den skulle. (bildene er tatt med håndbrekket på )

#111220  av erling

Morten skrev:Har du mulighet å sjekke kjapt om håndbrekk lampa slukker når du setter på håndbrekket? (eller står bilen hos T?)
FÃ¥r vel jord fra to steder da, og ikke slokking? :)

#111330  av TrustNo1

Skriver du hva som har skjedd så snart du finner ut av dette? Jeg har akkurat samme problem på min. Jeg gjetter på at det har noe med ladingen å gjøre, for sist gang jeg startet den opp, var det tydlig tegn på at det var lite strøm igjen.

#111331  av Ace

TrustNo1 skrev:Skriver du hva som har skjedd så snart du finner ut av dette? Jeg har akkurat samme problem på min. Jeg gjetter på at det har noe med ladingen å gjøre, for sist gang jeg startet den opp, var det tydlig tegn på at det var lite strøm igjen.
Jepp skal si ifra hva som skjer , tho i mitt case så hadde jeg 0 problem med å starte opp bilen etter 3 mnd stillestående i garasje. started med en gang ....