TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• navn pÃ¥ stag

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #111139  av memo

hva heter staget som "regulerer" spissingen bak?
det går fram langs bilen.

#111180  av CelicaGT

Det staget som går framover er ikkje til å justere spissinga på, sikkert caster'n. Det som du justerer spissinga går fra midten av bilen og ut mot hjulet. Er eit område på staget som er gjenga.

#111277  av memo

utifra det jeg ser så er ikke spissingen justerbar bake.. den er fast..

ser ihvertfall ikke noen endeledd av noe slag for å justere dette..

#111282  av GT_rider

Da jeg var baki der å rota litt, så forsto jeg det slik at spissinga kan stilles ved å skru på noen muttrer, som ligger skult innenfor ett deksel under bilen, ett for hver side av bilen. Forsto det slik at man stillte spissinga ved å stille på de. Gjorde aldri noe med de, og vet derfor ikke hvor mye man må stille og slikt for å få rett spssing. Og nå som jeg har solgt bilen, så kan jeg desverre ikke ta noe bilde av dette. Ja..de stagene som går på tvers under bilen fra hjula og in mot midten, er festa i de muttrene.

Viss jeg er helt på bærtur nå, så må noen stoppe meg før jeg villeder memo helt her nå.

#111302  av CelicaGT

Her viser toe in justeringa... Var ikkje ein mutter men er ei skive ein dreier...
Vedlegg
toe in.jpg
toe in.jpg (86.76 kiB) Vist 734 ganger

#111387  av memo

hm.. snakker vi om samme stag nå?

dette går fra baknav'et, _framover_ mot fronten..

#111442  av CelicaGT

Det er til justering av caster vinkeln, det som går framover

#111485  av ML

Spissinga bak justeres av en skrue som går gjennom en oval hylse, som igjen går gjennom staget (midt under bilen, skjult av plastlokk) Skruen er festet i en mutter med spesielt spor i seg. Disse stagene går på tvers av bilen.
Har de ikke blitt justert før, vil du ha problemer med at hylsa er rustet fast i staget. Det hadde vi problemer med. Brukte mange dager på å kutte og herje får å få løst staget. Måtte bruke dremel med kutteskive for å kuttet hylsa. Slik at vi fikk ut staget.
Kort sagt et HELVETE på jord :evil:
Men det gikk til slutt.
Ingen verksted ville gi fastpris på det, så vi gjorde selv. :)
Men de tok justeringa etterpå.

Hilsen
May Liss

#112878  av Biggen

ML skrev: Har de ikke blitt justert før, vil du ha problemer med at hylsa er rustet fast i staget. Det hadde vi problemer med. Brukte mange dager på å kutte og herje får å få løst staget. Måtte bruke dremel med kutteskive for å kuttet hylsa. Slik at vi fikk ut staget.
Kort sagt et HELVETE på jord :evil:
Men det gikk til slutt.
Ingen verksted ville gi fastpris på det, så vi gjorde selv. :)
Men de tok justeringa etterpå.

Hilsen
May Liss

Aaaaaaamen...! :evil:
Har gjort samme jobben. Ikke særlig morsomt!