TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Død Turbotrykk mÃ¥ler?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #111389  av FireWalk

Nå har jeg endelig fått igjen bilen fra verksted! Den har vært ferdig i en uke men pga at mobilen min er så dårlig så har de ikke kommet gjennom til meg på tlf......

uansett. Nå har de fått fikset problemet med frieksosen og kjølevannet. bra arbeid der.

MEN:

Når jeg kjører så viser turbo trykk måleren 0 trykk hele tiden. Det er en BLITZ DC3 eller noe... kombinert turbotrykk måler og turbo timer. Den viser trykket digitalt i displayet..

Når jeg kjører vanlig skal den jo vise - 7.0 f.eks, og mens jeg gir på kommer den da opp på 0 og øker oppover... 0,1 og 0.6 osv.. Nå står det bare 0.00 hele tiden... akkurat som om den ikke er koblet på i det hele tatt. Turbo timeren funker da.. .men ikke måleren..

Den funka før jeg leverte den inn hos Toyota.. og nå funker den plutselig ikke?? er det noe de har glemt å koble på ? i så fall hva? jeg var og kikket baki motor rommet isted, men alt av kabler som jeg fant så ut til å være koblet på... Fant bare EN kabel som jeg regnet med måtte være kabelen til turbotrykk måleren, og den går fra kupeen og bak, ved intercooleren, og går bort til dekselet med dynamo reimen hvor den er festet til en kontakt... men her var alt plugget i, og ledningen så hel og fin ut... ? ? ? eller er det et annet sted jeg bør lete ?

Noe så irriterende... Det er jo bare problemer hele tiden! Man skulle da tro at når man leverer inn bilen på et Toyota Merkveverksted at de klarer å levere fra seg bilen i god stand.. men hver gang jeg leverer inn bilen der så får jeg den jo igjen med flere problemer enn den hadde når jeg leverte den inn!!!
'
begynner å bli SERIØST oppgitt nå!...... :roll:

P.S: jeg slapp heldigvis å betale noe for reperasjonene, men det skulle da bare mangle også... ettersom det var en klagesak.
Vedlegg
slik ser den ut
slik ser den ut
P1010093.JPG (42.37 kiB) Vist 227 ganger

#111406  av CelicaTurbo

siden den viser null kan det høres ut som at sensor er koblet til wiringen men at den ikke er koblet til vakumslangen korrekt. Dvs, jeg vet ikke hvordan det blitz-saken oppfører seg men slike ting gir nå normalt en form for indikasjon om sensoren ikke er koblet til, den burde egentlig ikke vist noe som helst, eller kun vist en strek eller lignende. Finn trykksensoren til blitz saken og forsikre deg at den er koblet til innsuget på korrekt måte. Jeg tviler egentlig på at vi kan tippe noe særlig mer på hva som er årsaken enn du kan selv ;)

#111438  av FireWalk

ser ingenting galt der nedi jeg.. har ikke peiling på hvor den måleren skal kobles heller.. så jeg bare gjetter på hva som er hva.. men det er ikke så lett å vite hva som er hva når man ikke vet hva hva er og hva hva som er hva.. :shock:

får få en mekaniker til å kikke på det i morgen.. det er jo ikke slik at jeg kan kjøre noen steder uansett, så ingen hast... :wink:

Bare irriterende at Toyota Verkstedet ikke klarer å la være å ødelegge noe hver gang de har bilen inne.. :evil: Nå må jo jeg begynne å styre igjen for å få fikset den, og det er jo DE som har gjort noe tull.. Sånt skal jo ikke skje.. jeg tenkte at: ok, greit nok, de kan sikkert gjøre en feil en gang i blant de også.. selv om de er autorisert toyota merkeverksted... men TO ganger på RAD?!

#111449  av saftisme

Toyota er PISS, har hatt problemer med at bilen min ikke ville starte, og lade størm. hadde den inne på verksted i går, fikk den igjen i dag med en beskjed "vi klarte ikke fikse det elektriske ved bilen din"
skylte på at det var "tjuvkoblinger" osv

right...

#111580  av kennethx

De var nok møkk lei probleme med bilen din og har byttet den ut med NA motor siden du ikke klarer å styre deg med trykket :lol: :lol:

Men spøk til side, det er nok en bagatell, en trykk slange som ikke er koblet til sensoren e.l.

Greit nok at Toyota er merkeverksted, men BLITZ og andre 3. parts produkter har jo ingen ting med Toyota å gjøre, så at dem skal ha kunnskap om alle slags "dippedutter" du har i bilen din kan man jo ikke forvente :roll:

Har du en kraftig modifisert bil, så leverer du ikke bilen til toyota, men til noen som har greie på tuning, modifiserte biler og 3. parts produkter, evt gjør det selv.

#111645  av FireWalk

kennethx skrev:De var nok møkk lei probleme med bilen din og har byttet den ut med NA motor siden du ikke klarer å styre deg med trykket :lol: :lol:

Men spøk til side, det er nok en bagatell, en trykk slange som ikke er koblet til sensoren e.l.

Greit nok at Toyota er merkeverksted, men BLITZ og andre 3. parts produkter har jo ingen ting med Toyota å gjøre, så at dem skal ha kunnskap om alle slags "dippedutter" du har i bilen din kan man jo ikke forvente :roll:

Har du en kraftig modifisert bil, så leverer du ikke bilen til toyota, men til noen som har greie på tuning, modifiserte biler og 3. parts produkter, evt gjør det selv.
Sant nok det, men den turbotrykk måleren bruker jo samme kabel som den orginale turbotrykk måleren bruker, så da burde de jo vel huske å koble den på igjen når de setter sammen motoren igjen?

Håper det er som du sier, en bagatell.. er litt lei alle problemene nå :) er jo bare slike småproblemer som ødelegger veldig mye hele tiden, men siden jeg ikke er noen mekaniker vil selv det minste problem skape ganske mye frustrasjon :oops:

#111656  av jumbo

Må nok forvente litt slikt gruff når man leverer en bil som både er kraftig modifisert, og i tillegg aldri har vært importert/solgt av Toyota i Norge.

#111665  av GT_rider

riktig. ikke skylde alt på toyota, når det som går i stykker ikke er originalt på bilen.

Eller sfornøyd med bilen etter verkstedsoppholdet?? Tipper du ikke har klart å la være å kjøre litt :P

#111692  av CelicaTurbo

at den turbotimeren brukte orginal sensor viste ikke jeg ihvertfall, men fungerer da den trykkmåleren som er ved siden av speedometeret ditt?

#111696  av FireWalk

GT_rider skrev:riktig. ikke skylde alt på toyota, når det som går i stykker ikke er originalt på bilen.

Eller sfornøyd med bilen etter verkstedsoppholdet?? Tipper du ikke har klart å la være å kjøre litt :P
Tja, den delen som de ikke har "glemt" å koble til nå er jo der orginalt på bilen da.. det er jo kun selve "måleren / aveseren" av turbotrykket som er uorginal og den er jo inne i kupeen, ledningene bak i motor rommet er jo orginale.. Sist gang glemte de å koble på slangen til wastegaten til turboen også.. Men jeg skjønner jo at det er en uvant bil for de å skru på, men jeg syntes det er litt merkelig at mekanikere jeg kjenner er flinkere å skru på alle slags biler enn hva folka på toyota er, en skulle da tro at det var kun topp kvalifiserte mekanikere som jobbet der, og da burde de jo huske på noe så elementært som å skru på slangen til wastegaten, og koble på slangen til turbo trykk måleren.. de glemte jo forøvrig å skru på knock sensoren også.. så den fikk jeg i handa etterpå... de må da ha startet opp bilen og "prøvekjørt" den etter at de var ferdig med den, og da må de da ha lagt merke til at den gikk utrolig dårlig og at check engine lyset lyste?

så jeg syntes det er litt ren og skjær slurv jeg da... men men.. siden de måtte gjøre dette gratis så var de vel ikke like nøye som ellers, var vel om å gjøre å få det ferdig fortest mulig tenker jeg.

Skal iallefall få en mekaniker til å kikke på det nå kl 19. Da ordner det seg forhåpentligvis..

Og NEI: jeg har ikke kjørt MR2en... med min uflaks står nok purken rundt første sving :-)

jeg lånte meg en diskret bil som jeg kjørte til og fra jobb med her om dagen, jobbet natte vakt.. tror ikke det er så stor sjans for å bli tilfeldigvis stoppet midt på natta når en kjører hjem fra jobb når en holder fartsgrensen og kjører en diskret bil :)

#111700  av FireWalk

CelicaTurbo skrev:at den turbotimeren brukte orginal sensor viste ikke jeg ihvertfall, men fungerer da den trykkmåleren som er ved siden av speedometeret ditt?
Nei den fungerer ikke, jeg har forstått det slik at ledningen på den orginale måleren bare er flyttet over på den uorginale inne i kupeen. Den orginale har aldri fungert, og fungerer ikke nå heller.

#111714  av GT_rider

tja, de mekanikerene du kjenner som antageligvis skrur litt svart for deg, har neppe samme tidspresset på seg når de skrur for deg privat, som toyotamekanikkerene har på jobb. Der skal flest biler bli ferdig, og helst skulle alt vært gjort i går. Da er det ikke rart de klarer å overse en slik liten ting som turbotrykksmåleren.
Legg merke til at jeg nå ikke tenkte på knocksensor, wastegate o.l som småting.
Vet av erfaring at det er lett å overse slike småting når en har dårlig tid på å få noe ferdig.

Tvilsomt at det er kontroll natterstid midt i uka ja 8)

#111765  av CelicaTurbo

FireWalk skrev:
CelicaTurbo skrev:at den turbotimeren brukte orginal sensor viste ikke jeg ihvertfall, men fungerer da den trykkmåleren som er ved siden av speedometeret ditt?
Nei den fungerer ikke, jeg har forstått det slik at ledningen på den orginale måleren bare er flyttet over på den uorginale inne i kupeen. Den orginale har aldri fungert, og fungerer ikke nå heller.
Ok, åpne motorlokket, på torpedoveggen mot bagasjerommet, godt synlig og høyt opp står det en svar plastsensor med et grønt klistremerke på, tror det står noe lignende "pr sensor assy" eller noe slikt noe på merket. Det er tre ledninger i kontakten som går til sensoren, og på undersiden av sensoren er det en plastnippel for en gummislange, det er da meningen at en liten gummislange fra innsuget skal stå der, i loddrett retning. Sjekk at denne sensoren både er tilkoblet elektrisk og med gummislangen.

#111823  av FireWalk

Vel.. da har 3 mekanikere sett på bilen i hele kveld... og hva kan jeg si... på'n igjen.......... :roll:

AFM ledningen var ikke koblet til.. de fant også 2 vakum slanger som de hadde glemt å koble på også.. når dette ble koblet på fikk vi iallefall start på bilen.. men den går fremdeles utrolig dårlig,høres ut som den gåpr på 3 sylindre når man gir gass, og den er så å si ikke kjørbar i det hele tat.t. gir man LITT gass så kvæler den seg nesten...

skal inn på verksted med den IGJEN... få dem til å gjøre det SKIKKELIG nå 3. gangen...

Ingen av mekanikerene på stedet klarte å finne feilen.. noen snakket om noe med dysene, en annen snakket om noe med elektronikken.. de ble ikke enige.. må bare få den inn på toyota og koble til diagnose så de får lest ut alle verdier, og kanskje funnet ut hva det er på den måten...

uff.. er så UTROLIG lei nå... er noe som går istykker hele tiden... får aldri fred... :(

#111825  av erling

Hvorfor forsetter du å levere bilen til folk som ikke har peiling? Merkeverksted er ikke stedet å gå med denne bilen! :wink: Antagelig vil de bare fortsette å ødelegge den. Så det beste er vel å gå et annet sted, der det arbeidersstokken består av personer med mer kunnskap og entusiasme enn kvisete lærlinger og førtidspensjonskandidater som er guruer på stifttenning. Så går du til toyota med regningen, og brøler. Start brøling og kjefting allerede før du åpner døra til lokalet.