TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Støy pÃ¥ anlegget i MR2

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

#110857  av @lpher

smegol skrev:Dette er den berømte dynamo effekten, som sikkert mange har opplevd ved ny inst av stereo i bilen. Har hatt samme problemet i min mr2 mk3 og jeg måtte legge om signal kablene og finne et annet jordings punkt.

Pass på at signal kablene ikke ligger inn til noen form for strøm kabler, og som sakt korteste vei til jordinga + jording av cd spiller.

Legger ved noen tips som kan kanskje hjelpe.

Lykke til :D
Må benytte anledningen til å nevne at den artikkelen der er en av mange slike vi (Bilradiospesialisten Trondheim) har laget for å forenkle ting for brukeren :) ...og de andre artikklene som kansje er lik så viktige finner du her: :)
http://www.bilradiospes.no/index.php?aI ... 89dfd474fc

#110920  av BrennaRacing

Har litt av det samme problemet jeg å...Har orginal Mr2 spiller...Det skurrer masse i høytalrene noen ganger....Hvor er spiller jorda.?? Minuspolen??

#111001  av @lpher

BrennaRacing skrev:Har litt av det samme problemet jeg å...Har orginal Mr2 spiller...Det skurrer masse i høytalrene noen ganger....Hvor er spiller jorda.?? Minuspolen??
Om du har originalanlegget så tror jeg nok ikke det er samma problemet som er skyld i støyen.... :)

Kan du definere skurringa litt mer? :) Originalspilleren er vel jorda på Toyota-iso-kontakten...som nok sikker går til minuspolen på batt. ja :)

#111034  av Tom-R

Bør jeg jorde på samme punkt som jeg jorder forsterkeren med cd-spilleren?

Men testa litt med gainkontrolleren i dag... støyen forsvant hvis jeg satt ned den, men da ble jo også lyden litt dårligere og en hel del lavere. Spesielt på fronthøytalerne. Subben spiller høyere enn resten virker d som. Men er litt kjipt hvis jeg må ha gainkontrolleren så lavt. Vil jo at anlegget skal spille høyest og best mulig :D

#111069  av Dalan

Tom-R skrev:Bør jeg jorde på samme punkt som jeg jorder forsterkeren med cd-spilleren?

Men testa litt med gainkontrolleren i dag... støyen forsvant hvis jeg satt ned den, men da ble jo også lyden litt dårligere og en hel del lavere. Spesielt på fronthøytalerne. Subben spiller høyere enn resten virker d som. Men er litt kjipt hvis jeg må ha gainkontrolleren så lavt. Vil jo at anlegget skal spille høyest og best mulig :D
Gainkontrolleren er faktisk ingen volumknapp, mange som bruker den som det ;)
Den skal stilles inn ved å måle spenningen på utgangene når du spiller noen forhåndsinnspilte toner på 3\4 volum.
Hvilke spenninger den skal stå på kommer litt an på hva slags belastning du skal kjøre på forsterkeren, og litt hva slags forsterker du har.
JL Audio har en fin gjennomgang av det her :)

#111141  av BrennaRacing

@lpher skrev:
BrennaRacing skrev:Har litt av det samme problemet jeg å...Har orginal Mr2 spiller...Det skurrer masse i høytalrene noen ganger....Hvor er spiller jorda.?? Minuspolen??
Om du har originalanlegget så tror jeg nok ikke det er samma problemet som er skyld i støyen.... :)

Kan du definere skurringa litt mer? :) Originalspilleren er vel jorda på Toyota-iso-kontakten...som nok sikker går til minuspolen på batt. ja :)
Okay...Men jeg har hørt at man aldri skal jorde anlegg i minuspolen jeg...veit ikke om det er riktig men...Litt vanskelig å forklare, men det er bare innimellom at det kommer skikkelig skurring, er nesten vanskelig å høre musikken...

#111158  av Tom-R

MMM...

Men støyen forsvant da jeg skrudde den ned, men lyden ble bare værre. Så på den tutorialen du linka til. Men skjønte ikke helt det med alle talla. Deg jeg lurer på da er hvor stor spenning jeg skal ha på utgangene til min forsterker.

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=989

Eller hva kan være årsaken til støyen. Har jo ikke motor framme i bilen engang, og strømkablene ligger adskilt fra resten. Men virker som det er mer støy i diskantene. Er vel kanskje slik d er d da... Hadde vært fint å fått litt årnings på d så snart som mulig. Har prøvd nesten alt som stod på tips og triks på bilradiospes.no

#111671  av @lpher

Tom-R skrev: Bør jeg jorde på samme punkt som jeg jorder forsterkeren med cd-spilleren?
Bingo! :D
Tom-R skrev: Men testa litt med gainkontrolleren i dag... støyen forsvant hvis jeg satt ned den, men da ble jo også lyden litt dårligere og en hel del lavere.
Ikke dårligere da...bare lavere vil jeg tro? :)
Tom-R skrev: Spesielt på fronthøytalerne. Subben spiller høyere enn resten virker d som. Men er litt kjipt hvis jeg må ha gainkontrolleren så lavt. Vil jo at anlegget skal spille høyest og best mulig :D
Its your choice :D Men...om du får til "felles jording" for alle stereokomponentene dine..så tenker jeg støyen blir borte jeg :) Så kan du som Dalan påpeker lavære å bruke gain-kontrollen som volum :D

#111673  av @lpher

BrennaRacing skrev: Okay...Men jeg har hørt at man aldri skal jorde anlegg i minuspolen jeg...veit ikke om det er riktig men...
Du er inne på noe ihvertfall :D Å jorde på minuspolen på batteriet foran...når forsterkeren er montert bak..vil gi en unødvendig lang kabel :)
BrennaRacing skrev: Litt vanskelig å forklare, men det er bare innimellom at det kommer skikkelig skurring, er nesten vanskelig å høre musikken...
Hmm....skulle likt å hørt den skurringa di jeg ja :)

#111675  av @lpher

Tom-R skrev:MMM...

Men støyen forsvant da jeg skrudde den ned, men lyden ble bare værre. Så på den tutorialen du linka til. Men skjønte ikke helt det med alle talla. Deg jeg lurer på da er hvor stor spenning jeg skal ha på utgangene til min forsterker.

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=989

Eller hva kan være årsaken til støyen. Har jo ikke motor framme i bilen engang, og strømkablene ligger adskilt fra resten. Men virker som det er mer støy i diskantene. Er vel kanskje slik d er d da... Hadde vært fint å fått litt årnings på d så snart som mulig. Har prøvd nesten alt som stod på tips og triks på bilradiospes.no
Jord ALLE stereokomponenter på samma plass..nÅ! :D

#111680  av BrennaRacing

@lpher skrev:
BrennaRacing skrev: Okay...Men jeg har hørt at man aldri skal jorde anlegg i minuspolen jeg...veit ikke om det er riktig men...
Du er inne på noe ihvertfall :D Å jorde på minuspolen på batteriet foran...når forsterkeren er montert bak..vil gi en unødvendig lang kabel :)
BrennaRacing skrev: Litt vanskelig å forklare, men det er bare innimellom at det kommer skikkelig skurring, er nesten vanskelig å høre musikken...
Hmm....skulle likt å hørt den skurringa di jeg ja :)
Lyden fra høytaleren er egentlig mer spraking. Veit ikke om du blir no klokere av det men :D

#111690  av @lpher

BrennaRacing skrev: Lyden fra høytaleren er egentlig mer spraking. Veit ikke om du blir no klokere av det men :D
Bare ifra en høytaler?

#111798  av BrennaRacing

@lpher skrev:
BrennaRacing skrev: Lyden fra høytaleren er egentlig mer spraking. Veit ikke om du blir no klokere av det men :D
Bare ifra en høytaler?
Ja, fra høyre fronthøytaler. Men de to høytalrene i den venstre døra funker ikke fordi kabelen er herpa eller no...men det er ingen av bakhøytalrene som spraker. Tok jo ut frontsettet som fulgte med, og satt inn de som jeg hadde i den forrige bilen min, så høytalrene er d ikke no feil med. Kan det skyldes kablene???? tenkte jeg skulle bytte de i morra

#111961  av @lpher

BrennaRacing skrev:
Ja, fra høyre fronthøytaler. Men de to høytalrene i den venstre døra funker ikke fordi kabelen er herpa eller no...men det er ingen av bakhøytalrene som spraker. Tok jo ut frontsettet som fulgte med, og satt inn de som jeg hadde i den forrige bilen min, så høytalrene er d ikke no feil med. Kan det skyldes kablene???? tenkte jeg skulle bytte de i morra
Nærliggende å tro at feilen skyldes kablinga da ja :)

#111988  av BrennaRacing

Okay...Tror jeg skal dra å kjøpe nye kabler etterpå, så får jeg se om jeg får tid til å legge de opp i dag...Skal si i fra om det blir no bedre etter jeg at de er byttet jeg. tusen takk for hjelpen