TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• lage ny hatthylle til celica

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #111982  av Rømmling

er det noen som har lagd hatthylle til celica mk5 her?
Jeg må lage det for å få plass til anleget mitt.
er det noen som har bilder av egen lagde hatthyller.

#111992  av CelicaTurbo

Du har ikke orginal høytalerkassene i siden ved baksetene? Det er en mye bedre plassering det enn hva hattehyllen vil gi deg, eneste er så klart om du vil lage en utstillingsbil eller av annen grunn har et spesiellt ønske om at høytalerne skal være synlig montert i hattehyllen ;)

#111995  av @lpher

Er som CelicaTurbo sier my enklere å få til god lyd ved å bruke de originale plasseringene :)

#111996  av Rømmling

jeg tenker på å ha 6*9 høytalere i hatthylla og basskasse i bagarsjen og 6 1/2 i sidene i baksete og tror det blir 4' foran på orginal plassen + diskanter på dasjen

#112000  av Rømmling

desuten når jeg fikk bilen var det noen digre høytalere i hatthyllen som er elendige! så de må jo ut! og da blir det noen store hull der og 6*9 høytalerne passer jo ikke nedi der.
desuten er basskassa så høy at spolen på 6*9 høytalerne tar borti så det ikke går.
Er bagarsjerommet på mk4 dypere en på mk5? det passa jo når det sto i en mk4 en stund siden.

#112038  av FireFox

mhm.. eller.. er til bilen min da, veit ikke helt om den passer til din akkurat :p

Har ikke tatt noen bilder etter at den er blitt trukket og elementene satt i, men det kommer ;)
Vedlegg
100-0025_IMG.JPG
100-0025_IMG.JPG (111.06 kiB) Vist 3222 ganger

#112042  av Rømmling

hva har du laget plata av: sponnplate ?
hvor mange høytalere har du i hatthylla a? eller er noen bare lufting?

#112047  av FireFox

er 19mm MDF plate... har 4stk 6" høytalere og 2stk horndiskanter :)

#112842  av Rømmling

her er hatthylla som jeg har begynt på nå :D
den passer jo bra må bare få festa den skikelig nå og fått på hull til 6x9 høytalerne pleksiruten og trekt den med filt
det kommer flere bilder etter hvert
Vedlegg
den passer jo bra
den passer jo bra
ny hatthylle.jpg (73.74 kiB) Vist 3235 ganger
fornøyd så langt
fornøyd så langt
ferdig formaet hatthylle.jpg (51.79 kiB) Vist 3228 ganger

#112881  av @lpher

Rømmling skrev:jeg tenker på å ha 6*9 høytalere i hatthylla og basskasse i bagarsjen og 6 1/2 i sidene i baksete og tror det blir 4' foran på orginal plassen + diskanter på dasjen
Vil definitivt ikke anbefale deg å benytte 3 høytalersett...da flere enn 2 sett som regel gjør lyden værre :)

#112917  av Rømmling

@lpher skrev:
Rømmling skrev:jeg tenker på å ha 6*9 høytalere i hatthylla og basskasse i bagarsjen og 6 1/2 i sidene i baksete og tror det blir 4' foran på orginal plassen + diskanter på dasjen
Vil definitivt ikke anbefale deg å benytte 3 høytalersett...da flere enn 2 sett som regel gjør lyden værre :)
er det vis man kjøre på en forsterker eller er det uansett,
sån jeg har tenkt det nå er at jeg har en forsterker til frontsettet og settet på sidene og en forsterker til 3veisene og basskassen

hvor store høytalere får jeg plass til i celicaen min i orginal plassene foran i bilen?

#112936  av bose

det der kan jeg skrive under på at stemmer..... har ikke erfart det i bil men med høyttalere i litt større skala

#119090  av Celica_t18

hvor store høytalere får jeg plass til i celicaen min i orginal plassene foran i bilen?
Jeg bygger selv anlegg i bilen min. Orginalt både på frontsettet og i baksetet ligger det 5" elementer.
Og som de andre sier får du mye bedre lyd m ed orginal plasseringene..... Når det gjelder basser så går det bra... men husk at diskanten på f.eks en 6*9 er retningsorientert...

Bare et lite tips :)

#119596  av @lpher

Celica_t18 skrev: Jeg bygger selv anlegg i bilen min. Orginalt både på frontsettet og i baksetet ligger det 5" elementer.
Tja...er nok 6" bak (men man får inn 6,5")...og enten 4" ELLER 4" OG 6,5" foran originalt :)
 #119608  av Celica_t18

Mine bakhøytalere er ihvertfall 5". Mulig det varierer fra produksjons året :)