TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diverse carlos sainz spm

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#110768  av B_Quist

Tor skrev:
B_Quist skrev:Ja hvis han blir med til tromsø :P
hvordan bil skal du se på i Tromsø da? Min er også i Tromsø :)

Kjenner alle med GT4 CS i Tromsø, om det er noe du lurer på ang bilene så bare spør meg :)

1 Grønn (Avskilta nå)
1 Sort
2 Røde
Sier du det ja :) Det er den sorte det er snakk om. Heelt original med 15" felger.

Hva hvet du om den da? :)

#110769  av Tor

Du har PM om ikke så alt for lenge

#111104  av B_Quist

Kom på en ting til som hvar feil på bilen...Wire'n til bakluka var røket, så man må bruke nøkkeln til å åpne luka. Er dette vanskelig å ordne? Høres jo ikke helt enkelt ut da.

#111105  av Tor

Wieren til bakluken går fra forsete nede på dørken og ¨på venstre siden bak til luken. Denne er meget knotete og bytte pga at du må demontere en hel del med interiør deler.

#111106  av B_Quist

Ja det var det jeg og mente. Må wire'en trekkes opp igjen gjennom den gummi slangen, eller kjøpes den og ny, hvet du det?

#111136  av B_Quist

Hvis noen har byttet denne hadde jo prisen vært grei og ha. I og med at jeg må vite hva jeg skal prute på bilen, hvis han ikke skifter dette selv.

#111150  av Tor

Jeg har ikke bytta denne men har sett på hvordan den er montert for nyskjerrighetne sin skyld :)

Pris aner jeg ikke men gjør det enkelt og ring Toyota og sjekk.

#112190  av B_Quist

Fikk resultatet av naf testen i dag. Di sa det var litt olje på motor og gear kasse, men det var for skittent til å se hvor det kom fra sa di. Kunne de ikke spruta nå vann på bilen da for F?!

Jeg forstod det var et stabilisatorstag bake som måtte byttes...Er det en 'big deal' eller?? Noen som hvet?

#112239  av CelicaTurbo

er vel sikkert foringene bak som måtte byttes, ikke selve staget? Det er ihvertfall ikke noe særlig vanskelig. Motorer som er såpass gamle vil det alltid være olje på, det er mulig at motoren bare har svettet oljen over lengre tid eller at det er en lekkasje. Det er umulig å si uten å vaske motoren skikkelig, kjøre den en stund og deretter se igjen. Min motor har alltid vært oljegrisete og nylig har den begynt å dryppe noen dråper olje i døgnet også, men allikevel så er ikke oljeforbruket høyere enn ca 1 liter per 7000km (grovt regnet). Om det er en reell oljelekkasje og bilen bruker en del olje så kan det fort bli dyrt å fikse, men den vanligste årsaken til oljelekkasje på disse bilene er toppdekselpakningen (dekselet som ligger over kamakslene) og dette er relativt enkelt å fikse. Men, som sagt, du er på ingen måte sikker på hva som lekker før du får undersøkt selv. En oljelekkasje kan skape problemer ved EU-kontroll men det er ikke værre enn å ta en motorvask før kontrollen. Hør med eier hva oljeforbruket er på bilen, om han sier at den ikke bruker olje men det allikevel viser seg at den bruker olje når du får den, så kan du faktisk kreve at selger skal dekke kostnadene eller få hevet kjøpet (så ikke lyv når dere selger bilene deres folkens!).

#112274  av B_Quist

Okei skjønner.. Han sa det at den ikke brukte noe mer olje enn normalt. Det er jo som sagt en lekkasje på en servo-slange, så han mente det kunne stamme fra den..Men det skal vel godt gjøres at det er bare den oljen, som er både på motor og gearkasse..?
Sist redigert av B_Quist den 05 jun 2005 18:34, redigert 1 gang totalt.

#112282  av CelicaTurbo

må forhøre deg med eier om hvor ofte han etterfyller olje og hvor ofte han bytter, det er jo ikke godt å si hva han mener er "normalt".. Vanlig praksis er at en bil som bruker mer enn 1 liter olje per 1000km har et problem (praksis i forbindelse med reklamasjon på kjøp), og etter min mening er 1 liter per 1000km rimelig høyt oljeforbruk :roll: Ellers, som sagt så tror jeg ikke det er noen 12-13 år gamle 3S-GTE motorer som ikke er tilgriset med olje med mindre den nylig er vasket eller totalt overhalt, det er bare slik det er, gamle motorer svetter olje. Derfor vil ikke oljegris på motoren egentlig si deg noe som helst om det er et reellt problem med oljelekkasje. For å se det må du sjekke om det drypper under, er det oljesøl der hvor bilen normalt står parkert osv?.. motoren må gjerne vaskes grundig og deretter undersøkes etter å blitt kjørt noen dager osv, og slikt kan man ikke forvente å få prøve før man kjøper en bil. Men, om bilen har en reell oljelekkasje av betydning (mer enn 1 liter per 1000km) så har du kjøpsloven på din side og kan reklamere på salget selv om du har kjøpt bilen av en privatperson, og selv om den berømte "selges som den står"-frasen står i kontrakten. Det kan derimot være vanskelig å håndheve kjøpsloven ovenfor privatpersoner.