TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• FÃ¥r man tilbake moms ifra andre land om man handler der?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #112459  av sindrejl

Om man feks handler ifra USA av en privatperson der, er det ingen muligheter for å få tilbake momsen som er betalt i USA da? Er vel 10% såvidt jeg vet. Noen som har noe peil på dette?

#112502  av Gjertsen

jeg vet at Nordmenn som bor i utlandet får tilbake momsen på varene de kjøper i norge!!
Du får nok ikke no fra usa trur jeg!

#112504  av Erlend

Kjøpte noen rallygreier fra Storbrittania for ikke så lenge siden, og da trakk de fra britisk moms for meg, før de sendte oppover...
 #112539  av Biggen

sindrejl skrev:Om man feks handler ifra USA av en privatperson der, er det ingen muligheter for å få tilbake momsen som er betalt i USA da? Er vel 10% såvidt jeg vet. Noen som har noe peil på dette?
Hvis en handle varer i utlandet skal du ikke betale moms i det landet en handler i, men varen skal momses inn i Norge.
Så, varer du kjøper i USA skal momsen trekkes fra på prisen i USA (vet ikke hva momsen er i USA), og så må varen momses inn i Norge (25%). Dette gjelle stort sett bare hvis du reiser til et land personlig for å handle. For handler du over nett eller får varen transpotert til Norge blir momsen normalt sett iberegnet totallkostnaden. Alle vare over 300 kr som køpes i utlandet skal momses inn i Norge. Dette gjeller ikke kvoten...... :)

Har du betalt moms i utlande og i Norge. kan du kreve tilbake momsen fra det landet du handlet i. Dete gjør du ved å henvende deg til ditt nærmeste Toll kontor.

#112611  av sindrejl

tenkte liksom på om jeg kjøpte bil i USA feks så er det jo kjipt å ha betalt for momsen i USA også :P

#114000  av ekkoj

sindrejl skrev:tenkte liksom på om jeg kjøpte bil i USA feks så er det jo kjipt å ha betalt for momsen i USA også :P
Kjenner ikke reglene i statene, men regner med at det er som i norge,

Man betaler moms når man kjøper bilen ny, og så er det ikke noe moms med i bildet på bruktbiler.

Om jeg har rett, så må du kjøpe ny bil i USA for å få igjen moms