TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• prob med kjøling pÃ¥ 3sgte

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #112755  av sleeper

Har litt prob på kjølinga på min celica st165 med 3sgte motor

vannet blir fort varmt og med litt hard kjøring på er jeg plutselig opp på 100grader...!?

hvordan får jeg lufta systemet på denne bilen? er det noen spess måte og gjøre det på?
når bilen har stått noen timer og jeg starter den så hører jeg vannet surkler og bråker inne i varmeregisteret på bilen...er dette luft som setter seg der?
blir forsåvidt veldig dårlig varme i varmeapparatet på bilen også......selv når vann tempen nermer seg 100 grader...

noen som har noen tips?

#112807  av Hobbes

Kan hende det er en termostat som ikke åpner og da.

#112813  av sleeper

kan jo hende... tenkte jeg skulle teste og kjøre uten en dag og teste...
noen som har noen fler tips?

#112839  av Christian

Har du lufta registeret? Vet ikke om det er lufting på celica, men det er i alle fall det på mr2....blir mye luft inni der etter ett vannbytte.

#112869  av Biggen

sleeper skrev:kan jo hende... tenkte jeg skulle teste og kjøre uten en dag og teste...
noen som har noen fler tips?
Hvis termoststen er ødelagt vil du merke det med at den øverste slangen ut av radiatoren er varm, mens den nederste er kald.

For å lufte kjølesystemet:
Mens motor er KALD. ta av lokket til radiator, start bilen la den stå åpen til den blir varm. Begynner det å sprute vann ut av radiator, slå av motor og legg på korken igjen. Mulig dette må gjøres flere ganger for å bli kvitt all luften.

#112879  av CelicaTurbo

Jeg kan ikke huske å ha sett noe i bøkene om at det er lufting på varmeregisteret i min bil ihvertfall, men det skal stå full prosedyre for bytte av kjølevann i BGB for din bil så ta en titt der, en av disse to bør inneholde infoen:

http://bilder.ts-ogn.no/contrib/BGB_ver ... 65_BGB.pdf
http://bilder.ts-ogn.no/contrib/BGB_ver ... 4%20US.rar