jumbo skrev:FireWalk skrev:en NA vil som regel kjøre fra en Turbo i bykjøring og på svingete veier med mye "rykk og napp" kjøring, pga at Turboen må spinne seg opp og man må med en turbo planlegge kjøringen mye mer.. Rett frem går jo turboen såklart fra GTIen.
Sannhet med sterke modifikasjoner
Turbolag er selvsagt en ulempe, men egentlig ikke noen kjempegreie med mindre du har en altfor stor turbo. Og mye av det problemet elimineres med god kjøring/riktig giring/mellomgass etc etc. Hvertfall så lenge man sammenligner en original NA mot en original turbo, taper nok GTien stort sett uansett.
Jepp... Det jeg mente her er at om GTIen ligger fremst og Turboen bak der igjen, og GTIen plutselig bestemmer seg for å gi BÅNN gass i et lavt gir, så FYKER den opp i fart, Turboen gir så FULL Gass for å ta den igjen, og akkurat idet turbotrykket bygger seg opp og bilen skyter fart, så begynner GTIen å bremse ned igjen...
Noe som irriterer meg grenseløst hver gang jeg ligger bak SW20 i "rykk og napp" kjøring... på rette strekninger er det jo en annen historie... Begge bilene har jo toppfart på over 200, og man må jo spørre seg om hvor ofte man faktisk får BRUKT farts potensialet i disse bilene?
Jeg brukte farts potensialet i en Ford fiesta som har en toppfart på 120... kom meg til 85 km/t, og da røk lappen....
Man tenker ikke over det før det er for sent... men det er utrolig kjipt å miste lappen... Vil man ha seg en kul sportsbil som høres bra ut og som er en drøm å kjøre, så spiller det ingen rolle om det er GTI eller Turbo etter min mening. Med mindre man har planer om å kjøre gris hele tiden og ende med å miste lappen så har det vel strengt talt ikke så mye å si? 0-100 så er vel turboen bare 2 sekunder raskere enn GTIen uansett, og det er vel først ETTER 100 at Turboen virkelig skyter fart i forhold til GTIen, og alle vet jo hva som skjer med lappen i slike hastigheter om purken skulle få øye på deg...
Det er jo en smaksak... Har man først kjørt en turbo blir man jo frelst.. det er jo så uvant fra vanlige biler en har kjørt.. Man kan fort venne seg til lyden av turboen som spinner seg opp, lyden av dumpventilen, den voldsomme akselrasjonen og det enorme momentet (opp bakker osv merker en det godt).
Men det koster... i form av økte driftsutgifter pga fler bevegelige deler osv.. Og når turboen er slitt og må skiftes ut så koster det en liten formue i seg selv...
Har en dårlig økonomi men vil ha seg en kul sportsbil tror jeg at jeg hadde villet gå for GTIen, har man derimot en ordnet ækonomi der man har råd til å koste på bilen den servicen den krever så er nok Turboen det beste valget.
Men det kommer ann på sjåføren også.. Aldri verden om jeg hadde ville latt min egen unge få en MR2 Turbo på 18 års dagen sin f.eks.. Det er så utrolig lett å overvurdere sine egne evner i en hvilken som helst MR2 MK2. Dette er biler som ligger utrolig godt på veien, og man føler seg nermest uovervinnelig bak rattet i hvilken som helst hastighet. Helt til bilen PLUTSELIG uten forvarsel mister veigrepet og en ligger most inn i et tre... Noe som vil være ekstremt uheldig. Du vil nemlig sannsyneligvis være død...
Vanlige biler gir visse signaler om hvordan veiegenskapene dens er. Det gjør ikke MR2en. Den ligger på veien som en overkjørt padde helt til den plutselig glipper. En som ikke er kjent med MR2 vil ofte lære seg dette på den harde måten desverre... Jeg vil påstå at siden Turboen akselrerer og går såpass mye fortere vil det være lettere å miste kontrollen over den enn med en GTI.
Derfor vil jeg generelt annbefale alle en GTI til å begynne med, for så å gå over til Turbo senere om man vil ha mer krefter.
For oss som har kjørt disse bilene i årevis så tenker vi kanskje ikke over det, men dette ER faktisk skumle biler når de blir presset, og for en som ikke har kjørt MR2 MK2 før vil dette ofte komme som julenissen på kjerringa... og da er gode råd dyre når det først skjer..
En GTI kan man presse litt, gi full gass og regelrett leke seg med og en vil lære bilen å kjenne rimelig fort. Gjør man det samme med Turboen kan det fort gå galt. Et eksempel på det er jo da jeg lot en kompis få prøve min MR2 Turbo. Han hadde ikke kjørt mer enn noen minutter da han ga full gass, fikk hjulspinn og sleng, og braste inn i autovernet... Flaks at det gikk såpass bra som det gjorde, hadde det ikke vært autovern der hadde jeg vært en MR2 turbo fattigere...
Uansett hva slags bil han går for bør han ta det med ro og venne seg til bilen. Det kan være en ide å ta den ut på vinterføre og leke seg litt på en stor åpen plass, for på den måten å bli kjent med bilen. Da vil han kjenne hvordan slegge effekten fungerer i praksis. Og kan da opparbeide seg refleksene som må til for å berge seg inn igjen om uhellet skulle være ute på sommerføre eller våt asfalt f.eks.