TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• TÜV-papirer pÃ¥ MR2 Turbo! HJELP! (typegodkjenning)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#113983  av CelicaTurbo

finn en importør som har hentet en slik bil før og kjøp papirene av ham. Det burde være noen her på forumet som sikkert vet hvem som har importert slike biler før.

#113995  av Master

håper de som vet kan stå frem. evt gi meg en PM om de har papirer eller vet om en importør.. PLIS! Jeg skal ringe Toyota Norge på mandagen og høre, men Toyota i Bodø sa at siden bilen ikke er solgt her, så kunne det bli vanskelig for dem å skaffe... :cry:

#114001  av 2000celica

:oops:
Litt OT dette her, men hvorfor trenger du ikke TUV papirer på en Opel Kadett?- Skulle trodd at biltilsynet holdt rede på hvilke biler som var typegodkjent og registrert i Norge fra før ?
Eller må man finne opp kruttet på nytt hver gang det importeres en "sjelden" bil?
Da er det rett og slett sløsing med både tid og penger for alle parter!
Da er biltilsynet overmodent for "Glasnost"
Skal vi starte en kronerulling for et IKEA arkivskap til dem eller?
Hvis de ikke klarer skru det sammen selv kunne vi tatt det på dugnad :lol:
ps- håper det ordner seg for deg !

#114006  av Remi

TG-bil.no ? dem har vell gjort dette før?

#114007  av mralp

Hel enig med 2000celica, har tenkt samme tanke mange ganger. Det offentlige slutter aldri å overraske meg...

#114014  av Master

skal først ringe toyota norge på mandagen og høre om de kan hjelpe meg, hvis ikke får jeg vel prøve tg-bil, evt en annen importør jeg fikk tipsa om på PM, så håper det ordner seg! tror dere det er forskjellige papirer på US og J-spec mr2t?

kom gjerne med tips om dere vet om noen som kan ha disse papirene.. takker

#114018  av TurboKnut

2000celica skrev::oops:
Litt OT dette her, men hvorfor trenger du ikke TUV papirer på en Opel Kadett?- Skulle trodd at biltilsynet holdt rede på hvilke biler som var typegodkjent og registrert i Norge fra før ?
Eller må man finne opp kruttet på nytt hver gang det importeres en "sjelden" bil?
Da er det rett og slett sløsing med både tid og penger for alle parter!
Da er biltilsynet overmodent for "Glasnost"
Skal vi starte en kronerulling for et IKEA arkivskap til dem eller?
Hvis de ikke klarer skru det sammen selv kunne vi tatt det på dugnad :lol:
ps- håper det ordner seg for deg !
:roll: .. Du TRENGER samme papirene om du importerer en Kadett eller en MR2 (mk1 eller 2). Spiller ingen rolle om hele nabolaget har samme bilen registrert. Så lenge bilen ikke er E-merket må DU kunne dokumentere at DIN bil (ch.nr) tilfredstiller gjeldene krav.

#114022  av CelicaTurbo

tror ikke Toyota Norge kan hjelpe i denne saken egentlig, så langt jeg vet har de vist liten vilje /evne til slikt tidligere ihvertfall. Ellers tror jeg at papirene kan kjøpes direkte av et TÜV kontor i Tyskland, prøv å let litt rundt på http://www.tyskland.org og se hva som står om bruktbil import der.

#114026  av jumbo

TG bil er nok faktisk et ganske bra tips... de tar jo inn haugevis årlig, inkl. godkjenning. de har garantert papirer, burde jo være mulig å få kjøpt av dem skulle man tro.

#114055  av 2000celica

TurboKnut skrev:
:roll: .. Du TRENGER samme papirene om du importerer en Kadett eller en MR2 (mk1 eller 2). Spiller ingen rolle om hele nabolaget har samme bilen registrert. Så lenge bilen ikke er E-merket må DU kunne dokumentere at DIN bil (ch.nr) tilfredstiller gjeldene krav.
SÃ¥ det holder ikke at bilen er typegodkjent fra USA?
Hva er den god for da?-ingenting?
Trodde at hvis bilen var godkjent i USA, så holdt det, og at man ikke trengte TUV papirer.
Typisk norske krav er jeg selvsagt klar over, men det trodde jeg man fikk som mangler ved første gangs visning
Har selv sett på mulighetene for å ta hjem bil fra USA, men har aldri kommet over at det skal by på sånne problemer som Master her opplever.
Er det ikke nettopp blitt lettere å få godkjent US biler i Norge?

#114059  av Master

Jo i teorien...men et av kravene er at bilen er akkurat slik den ble levert fra fabrikken. Hvor mange MR2'er er helt 100% original? :x

Jeg havner litt mellom barken og veden her.. Bilen er fra USA og ikke original, den er ikke solgt i Norge og den er heller ikke fra Tyskland, så papirer derfra blir vel også vanskelig. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... :oops:

#114088  av TurboKnut

Om bilen ikke er original, så holder det ikke med TüV papirer heller.
Da må du heller vise bilen tilnærmet original og så få godkjent endringene som er gjort på den.
TüVpapirene utarbeides fra ch.nr og har kun gyldighet om bilen er i originalstand.

Den "sykeste" mangelen jeg har hørt om har forekommet på en Supra MKIV er at den manglet "blysperre" i tankpåfyllingen. Dvs at kun grønne slanger fra bensinpumpene passer i påfyllingshullet. (For tykt påfyllingshull).

Har du vist bilen og fått "nei" på den ?

Om ikke så kan du jo forsøke å vise den og håpe du treffer på en biltilsynkamerat som ikke lider av depresjoner fra en dårlig barndom og er gift med en pre- og postmenstruell tykk dame.
Vedlegg
180_8052.JPG
180_8052.JPG (41.23 kiB) Vist 1424 ganger

#114096  av Master

Jeg har vist den på biltilsynet og fått nei siden bilen ikke var original (styling og senking). Jeg hadde bestilt time for godkjenning av bil fra USA på den nye unntaksregelen som kom i fjor.Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte skaffe typegodkjenningspapirer så skulle bilen tas inn som en vanlig importbil og da hadde ikke styling osv noe å si (senkinga må jeg jo ha papirer på selvfølgelig..)

Alle biler som importeres er jo ikke original. (nå tenker jeg ikke på motortrim, endret totalvekt osv osv. bare plastikk)

#114104  av kake

Hva med å prøve et annet biltilsyn ? Bytt til originalfjærer før du viser den, og ta vekk målerne i A-stolpen. Det som evnt da er uoriginalt, henter du ned masse dokumenter/papirer til på internett, og printer ut. Overbevis de og vær litt påståelig...mitt tips :)