TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 GTi vs. Turbo... Fordeler og ulemper...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#114049  av jumbo

Det er en helt klar prisforskjell mellom GTi og Turbo, spesielt hvis du kjøper en bil i Norge. Ved import blir forskjellen mindre, men en del laken imellom må du nok uansett regne med.

Andre ting å ha i bakhodet:
90-91 modellene har et litt mer slemt understell enn neste revisjon
92-93 Har litt snillere handling (antakelig en tanke tregere men lettere å håndtere), samt litt finere frontleppe, lavere girspak og slikt småpirk
94+ Ble levert med ny motor på rundt 175 gamp isteden for 156, men koster også gjerne noen laken mer...

#114062  av PÃ¥l

Jeg hadde en gang i tiden en 92 modell GTI. Den var vanvitig artig å kjøre mht turtallsvillighet osv. føltes som om den eksploderte når motoren passerte 5000 rpm. litt overdrevet da seff, men moro var det :)

På turboen er det bare å gi gass og suse framover. selv får jeg nesten ikke fulgt med på speedometeret, bare konsentrerer meg om veien. og når jeg kikker på speedo'n etter litt, er jeg plutselig oppe i en langt mer enn lovlig fart. En kan si at på GTI'en får man med seg mer sanseinntrykk under akselerasjonen, men på turbo'n er det bare å holde seg fast. MAO mye mye lettere å miste lappen. Gå for en GTI hvis du selv synes du er litt hard på gassen, for med turboen kommer du til å miste lappen før du rekker å si "politi". med mindre du er nogenlunde fornuftig da.... Selv har jeg enorm respekt for min Turbo når jeg kjører, og det er veldig sjelden jeg gir full gass. har kanskje litt å gjøre med at jeg kjørte ut av veien med GTI'n, og derfor har blitt "brent"...

Når det gjelder veigrep, merker jeg godt forskjellen på 92 NA og 91 turbo. Føler at 91 modellen sitter mer støpt på veien, men slipper desto fortere når grepet tar slutt. 92 modellen slapp tidligere, men med bedre signaler til sjåføren, slik at han/hun kan forholde seg deretter. Nå kjørte jeg 215 både foran og bak på '92 GTI'en da, og 205 foran og 225 bak på '91 Turbo. Uansett bør du ha bredere bak enn foran for å få den stabiliteten i svinger som MR2 originalt har. Håper dette hjelper på valget av bil! lykke til! Uansett kan jeg love deg at du får en sinnsvakt morsom bil, og ikke tro at NA er kjedeligere enn Turboen selv om den har en del mindre power :wink:

#114066  av FireWalk

jumbo skrev:Ja, en NA akser helt klart fra en "uforberedt" turbo de første få sekundene, liten tvil om det. Om det er en veldig realistisk eller interessant problemstilling er nå en helt annen sak...

Kjørte turbo i vinter (forhåpentligvis siste vintern bilen skal kjøres), uten noe problemer. En MR2 på vinterføre er så lett å drite seg ut med uansett at jeg synes motoren gjorde liten eller ingen forskjell egentlig. Det jeg synes var mest plagsomt i starten var det langt høyere bunndraget på lave turtall sammenlignet med NA... Ble liksom ikke like enkelt å bruke lavt turtall for å unngå kraft lenger...

Alt i alt er det jo VELDIG lett å unngå at en turbo lader spesielt mye, bare man er litt våken og obs på det. Er ikke akkurat slik at motoren plutselig lader og biter til med mindre man ber den ganske ettertrykkkelig om det...
hmm.. ja det er akkurat det med bunndraget. Var inne på tanken om å sette på noe traction control, og om dette fungerer perfekt så eventuelt bruke bilen på vinterføre.. men tror jeg bare slår fra meg den ideen først som sist, som du sier, det er så lett å drite seg ut på glatt føre med disse bilene, at det tar jeg ikke sjansen på.. da er det bedre å beholde fiestaen og heller leke seg litt med den på vinterføret... :)

#114072  av jumbo

Helt klart.... MR2 er en sommerbil etter min mening, aller mest fordi jeg er glad i bilen og vil ha den til å henge sammen i mange år til uten å ruste ihjel, men også fordi stort sett alle andre biuler er bedre på vinterføre hehe Kanske litt overdrevet, men kombinasjon av lett vekt, stiv fjæring og brede dekk gir ikke akkurat noen super traction på vintern... Måtte stort sett legge inn dobbelt så mye marginer som jeg pleide med Corollaen jeg hadde før.

#114075  av Zepticon

Pål skrev:Gå for en GTI hvis du selv synes du er litt hard på gassen, for med turboen kommer du til å miste lappen før du rekker å si "politi". med mindre du er nogenlunde fornuftig da....
Man trenger ikke MR2 for å have i sånner situasjoner... Mazdaen min klarer det helt fint :roll:
Purken sa bare at "Hadde det her gådd 1km raskere hadde du gådd"

Men det jeg tror jeg vil satse på er en N/A 94+ om disse er å oppdrive i europa... Noen som vet mer om dette?

#114076  av CelicaTurbo

En ting som det dessverre later til at mange gjør på både GTi og Turbo er å kjøre med lik dekkdim fremme og bak, og det kommer stadig frem i diskusjoner her på forumet at folk gjør dette. Det står rett og slett feil oppført i mange vognkort pga slapphendte importører og biltilsyn, men etter min mening er det direkte utrygt å kjøre med lik dekkdim fremme og bak på disse bilene, særlig er det spøkefullt på turbo-modellen som er i stand til å produsere et mye høyere moment på hjulene enn GTi-modellen gjør :roll: Det er orginalt ulik dimensjon forran og bak på disse bilene og det er en grunn til at Toyota har gjort det slik, så om noen her på forumet fremdeles kjører med lik dim forran og bak så gjør noe med det ved neste dekkskifte, for deres egen trygghet ;)

#114077  av jumbo

Det gjelder vel for stort sett samtlige MR biler at man skal ha bredere bak for å ha riktig ballanse i bilen... Tror ikke det er spesielt for akkurat MR2, men er nok mange som bommer på akkurat dette ja... Er jo lett å tenke like dekk foran og bak fordi de aller fleste biler tross alt er slik.

Du finner alltids 94+ GTi til salgs, men de er en del sjeldnere enn eldre versjoner og dermed gjerne litt dyrere... Helt klart et bra valg om du kommer over en

#114082  av Zepticon

jumbo skrev:Du finner alltids 94+ GTi til salgs, men de er en del sjeldnere enn eldre versjoner og dermed gjerne litt dyrere... Helt klart et bra valg om du kommer over en
Kjøper heller dyr og bra, enn billig skrap...
Snakker vi import eller er disse å oppdrive på det norske bruktmarkedet?
Kikka raskt gjennom finn.no, autodb og kelko men ingen 94+ GTi...

#114142  av jumbo

Tror de er ganske sjeldne i Norge ja.... vet de hadde en hos TG bil den gangen jeg kjøpte min, og finnes sikkert en og annen på privat bruktmarked, men er nok enklest (og sikkert billigst) å importere selv.

#114144  av Zepticon

Kan man få MR2 på grønne skilter? :roll:
Ser for meg at dette blir en del billigere enn hvite?

Dette er sikkert et spørsmål som er helt bak mål men har _tynn_ peiling på regelverket for registrering osv...

Når jeg renger litt på prisen for en 94mod til 8000€ så får jeg at det vil komme litt i underkant av 200k å få den på skilter i norge....
Stemmer dette?

#114145  av Master

MR2 på grønne skilter? :mrgreen:

Tror ikke du kommer langt med å prøve å få en mr2 registrert som varebil ;)

reglene er visstnok noe sånn som at du skal få plass til en ganske stor kasse i den for at den kvalifiseres som varebil.