TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Forskjell bremser bak/foran mk2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #114428  av Ace

Noen som kan forklare meg kortfattig hvorfor stemplet bak må skrues inn i motsetning til forran hvor man kan presse det på plass igjen med makt .

Mulig jeg er dum som ikke ser det innlysende her men , forklar ... :wink: dvs ikke hvorfor jeg er som jeg er men hvorfor stemplet bak er som det er ....

akkurat ferdig byttet 2 stk bærekuler + 2 sett med bremser bak. *phew*

#114429  av erling

Stempelet bak skrur seg ut når du drar opp håndbrekket.

Bra du fikk ordna det til slutt da. :wink:

#114431  av Ace

hva så om brekket er nede hele tiden ? da skal jo ikke stemplet gå utover ? da skulle det vel være mulig å få kjørt stemplet igjen opp med makt ?

#114434  av erling

Ace skrev:hva så om brekket er nede hele tiden ? da skal jo ikke stemplet gå utover ? da skulle det vel være mulig å få kjørt stemplet igjen opp med makt ?
Man kan vel si det er to stempel, ett inni det du ser på utsiden av caliperen. Begge to kan gli aksielt i forhold til hverandre, men det innvendige er gjenget i senter og skrudd inn på håndbrekkmekanismen, som roterer. Når du bremser med pedalen presses kun det ytre stempelet ut, og når du drar i håndbrekket roterer en bolt i gjengene i det indre stempelet. Det indre stempelet presses da utover og tar med seg det ytre.

#114439  av Ace

mkay .... Hvordan er det med brekket , er det dobbeltwire system eller trykkfordeler system ?

Prøver å gjøre meg litt glupere på området til seinere , kan komme godt med 8)

#114468  av Ivar

Brekket på en MR2 går via to vaiere.

#114517  av Ace

ja såpass har jeg skjønt , men går de via en trykkfordeler ? og selve justeringa er vel forran ved spaken ? eller ligger den ved den eventuelle trykkfordeleren ?

#114522  av Dalan

...Noen flere enn meg som har dratt av vaieren til håndbrekket...? :oops:
Må slutte å nappe så hardt i brekket når jeg skal sette det på :roll:
Håper det ikke er no stress å fikse..

#114528  av erling

Ace skrev:ja såpass har jeg skjønt , men går de via en trykkfordeler ? og selve justeringa er vel forran ved spaken ? eller ligger den ved den eventuelle trykkfordeleren ?
Trykkfordeler..? Tenker du på en reduksjonsventil på slangene til bakbremser eller? Tror ikke mr2en har det, har ihvertfall ikke sett den. Sånn lastavhengig ventil har den ikke. Du justerer midt under bilen ja, ta vekk dekslene.
Dalan skrev:Må slutte å nappe så hardt i brekket når jeg skal sette det på
Håper det ikke er no stress å fikse..
Ikke stress å fikse.