TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Spm ang Sparkling, lakking

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #114222  av Gjertsen

Hei. har noen rustflekker på bilen, og lurte på åssen man skal sparkel og lakke dette?!
Vet man må slipe vekk rusten først av forskjellige str sand papir.

er bare små rust flekker. største er vel på str med en 10'er.
bruker man pensel der på lakken og klar lakken?

Hvor burdte man kjøpe lakk og klarlakk? farge handler? har de samme effekt som "ekte" bil lakk?
Noen som har litt peil her som kan beskrive steg for steg? :)
takk

#114228  av FireFox

Må du sparkle over da? hvis det kun er bittesmå flekker med overflate rust, så er det bare å pusse ned, og kjøpe grunning.. så sprayer du på det, og pensler eller sprayer over med lakk.

funka helt fint på carinaen jeg hadde før :)

har du farvekoden på bilen, er det jo bare å dra på toyota og kjøpe/bestille en sprayboks. betalte 80kr for de 2 boksene jeg kjøpte.

#114425  av celicagutten

vel, du burde vel vurdere og bruke sandblåser og ikkje sandpapir. Du får som oftes ikkje vekk alt (inni rugleme i ståle) med et sanpapir.
Du bør sparle etter på, vis ikkje så vil du få "innover hakk" der det har våre rust.

#114595  av Gjertsen

celicagutten skrev:vel, du burde vel vurdere og bruke sandblåser og ikkje sandpapir. Du får som oftes ikkje vekk alt (inni rugleme i ståle) med et sanpapir.
Du bør sparle etter på, vis ikkje så vil du få "innover hakk" der det har våre rust.
Har ikke tilgang på sandblåser!
Så blir nok grovt sand papir i starten også finere og finere!

Non som vet åssen sparkel jeg skal ha og hvor jeg kan få den?

#114601  av Elzin

sparkel får du nesten over alt. bilrekvisita, lakerings verksted, alle som selger ting rundt dette. biltema??

#114633  av richeros

Om du ikke får all rusten vekk med en gang så kommer den igjen rimelig fort uansett hvor mye overflatebehandling du dekker det med....
Du må nok inn i gropene å gjøre rent. Sandblåse eller en vinkelsliper med pusseskive er generelt det som fungerer. Men uansett så vil man ikke ende opp med et plant område etterpå og derfor må man sparkle for å få et bra resultat.

#114694  av celicagutten

Men du må vere ops på en tin. Du bør ikkje blanne alt slaks merker. Vis du kjøper sparkel og grunning på bil tema, går etterpå og kjøper en dur og god lakk på en lakk butikk så er det fare for oppkok.
Lakken blir for sterk for underlaget og di reagerer med kvarandre på edn måde

#114842  av Gjertsen

okey takk for hjelp.
Får forhøre meg litt mere rundt ang dette.
får se om caddyn blir uten rust nå da. er litt mere ok å selge liksom
:)