TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• oljefilter.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #115145  av Raze_r

skal bytte oljefilter nå.... sitter den under det "hands off" dekselet?
må jeg ta av dekselet for å bytte filter?

trenger svar FORT!!!!!!!!! må ut å kjøre nå! :wink:

takker

#115147  av Master

hmm.. tror da jeg fikk skifta oljefilter på min så skrudde de det av fra undersiden av motoren.

Ser på 3s-gte'en min nå at oljefilteret er litt enklere å få tak i ovenfra enn gtien..

#115149  av Raze_r

ok, da prøver jeg på det...

#115223  av Raze_r

får f... ikke av det filteret jeg :oops: :roll:
kommer jo ikke til noen plasser... ihvertfall ikke med den dingsen som brukes til å ta av filteret med :?

#115230  av sw20

bruk eit stort skrujern bank det tvers gjennom

og dra det rundt med det...

dersom du står på høgre sida av bilen (som e det enkleste)

banker du det inn slik at du kan presse det nedover og på den måten løyse det....

husk å bruke hansker når du skrur ut resten for hand....

#115238  av Raze_r

hvis jeg banker en skrutrekker igjennom og vri... skal det vel løsne.
skjønnte ikke helt hva du mente med å presse det ned? må man presse det ned og så vri den rundt?

takker for svar :P
PS: råe bilder av bilen din sw20 :wink:

#115288  av Dalan

Sitter like ved peilepinnen, kan være litt knotete og komme til men klarer fint å lirke på den filter-tanga der, bare å knote litt så går det greit :)

#115305  av kake

Når du har tappa ut oljen og senka den igjen, venter du litt til den kjøler seg, så tar du ut peilepinnen, og hvis du har en litt sterk arm klarer du å få det løs med høyrearmen. Gummihansker kan være kjekt å bruke. Men, dette er litt stress. Det aller enkleste er å kjøpe verktøyet Toyota bruker, det har delenummer 09228-06501 (Til 3SGE). Det er en kopp som passer akkurat oppå filteret, som du setter skralle på. Lekende lett.