TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Basis trim av CS (budsjett)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #115215  av TheStig

Er på leting etter CS så er bare spørsmål om tid før den står i oppkjørslen. Jeg er meget klar over søkefunksjonen og har nå suttet fra klokken 3 i natt til nå.. hmm ja er vel 6 snart.. at kvinnfolket ikke blir lei av å rope på meg er utenfor min fattevne.. jaja.. spør nå siden det er mye å lese samt mye frem og tilbake i forhold til hva folk ønsker.. here we go:

tsv saken må strupes. Den er grei, men har forstått det slik at da går bilen dårligere siden trykket faller på 3,4 og 5 gir..? Mao trenger man trykkjusterer.
Her er nemlig det største spørsmålet. Jeg så ikke for meg å bruke mange tusen foreløpig på en elektronisk sak så hadde håpet at en mekanisk billig enhet gjorde samme nytten? Skal kjøre på 0.8-0.9 bar mtp driftsikkerhet og har ikke bruk for noe to trinn regulering, innvendig stilling osv. Det blir et trykk og ferdig med det. Hvor kan en slik enkel sak kjøpes? Bleed ventil er ikke å anbefale forstår jeg....?

Litt corny spørsmål, men er ikke den aussie downpipe 3" ? Da kan den vel ikke passe på det originale eksosanlegget? Og det er vel i downpipe at katten sitter? Altså her mesteparten av strupingen er..

Endel spørsmål, men regner med endel av dere har svarene klare

#115232  av kennethx

Spør du meg er bleed valve IKKE å anbefale, men i stedet en releve valve. En helt vanlig trykk ventil du kobler inn mellom turbo og wastegate klokken. Den helt klare fordel at du har MYE raskere spool up. Ulempen er at den peaker litt over satt boost setting i 0.2 sekunder før den stabiliserer seg, mens en bleed valve vil ha en tregere innsving, men ikke peake over slik som en releve valve gjør. I mitt tilfelle er det snakk om ca 0.05-0.1 Bar peak før den stabiliserer seg på 1.2 bar. Veldig kort tidsrom.

Men da laderer jeg 0.7 bar med å stange i turtallsperren, og lader over 1 bar med å ruse motoren med WOT fra bunn.

ST205 her på forumet har bleed valve og sier han lader max 0.2 Bar ved å ruse motoren på samme måte.

Aussie 3" DP vil hjelpe masse, den erstatter original cat og skal passe med det resterende eksos anlegget.

#115235  av TheStig

hmm.. kjelling sa også at hans bleed valve ikke holdt like godt på trykket

Så med bleed vil ikke trykket holdes like godt på OG gi en peak, men god respons?

releve valve har litt dårligere respons men holder på trykket og er stabil..?

thats it?

skal jo bare kjøre 0.9 bar så en liten hopp over det skader jo forsåvidt ikke da så sånn sett kan en bleed funke for meg men om trykket forsvinner med turtallet er jo det en ulempe..
Har du elektronisk eller releve? Noen med releve som synes at responsen blir FOR dårlig?
edit: Hvor får man kjøpt relieve valve da ?

#115493  av CelicaTurbo

relief-valve holder wastegate lukket intill ønsket trykk er oppnådd slik at mest mulig eksosgasser brukes til å akselerere turboen, mens en bleed ventil gradvis vil åpne wastegate ettersom trykket øker slik at det tar lengre tid før du får trykk og trykket vil stige saktere.. En relief valve kan du få fra f.eks http://www.dawesdevices.com eller finn en forhandler som har TurboXS manuell boost controller om du ønsker litt dyrere merkevare ;)

#115506  av kennethx

Tror du må prøve å lese det jeg skrev en gang til, for du oppfattet det litt hulter til bulter. Det som CelicaTurbo skriver er rett, og i samsvar med det jeg prøvde formulere :)