TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Har fÃ¥tt Koni, forstÃ¥r ikke helt intrusksjoner.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #115955  av ScadamiCa

Har t182.
Har funnet ut så mye at man skal fjerne det gamle, innmaten.
SÃ¥ skal konien i det som er igjenn.
Men så står det L+,3....6mm.
Og det viser bide av noen som kapper med baufil....

Så skal man fylle 50ml kjølevæske i.
Og stramme med spesialnøkkel som jeg ikke har, med 120nm.

SÃ¥ skru i sammen hele greia.

Hvorfor snakker alltid folk om å borre hull i noe?

#115976  av ST182

har montert det samme på min, og mener at du må borre et hull i bunnen av de bakre støtdemper beina. Hvis du ser i bunnen av de nye koni demperene så ser du at det er en skrue der eller mulig det var et skrue hull.. Det er der borringa kommer inn i bildet. Skal ihvertfall en skrue igjennom der. Ang kappinga så ser du på koni demperen , nær toppen av den gule delen, så er det et slags hakk eller utheving? du må kappe det gamle støtdemper beinet slik at den ikke går over det merket når du trer koni demperen nedi...

Litt klønete forklart, men mener det var noe slikt når jeg monterte mine i fjor. Ellers kan du sikkert sende ML en pm, så kanskje hun har en litt bedre forklaring siden hun selger slike på jobben ;)

kenneth

#116037  av ScadamiCa

Hei! igjenn

Begynte å skru og fant ut at det ikke var så vanskeligt.
Men en ting jeg lurer litt på, er det ren frostvæske man skal ha oppi?

Og har den nøkkelen man må bruke noe navn? For å feste konien.

Allså konien skal være lengre enn demper"holderen"?
Putta bare konien nedi for å se hvordan det passte, og det passte fint såg det i allefall ut til.

En lite ting til, er det vits med mansjett på konien?

#116087  av ML

Konien skal være lenger enn holderen. Du bruker frostvæske fordi væsken ikke skal fryse om vinteren. Du skal blande den med litt vann. Pluss at det beskytter bedre mot rust. Den skruen som fester koni`n i holderen (i bunn) skal festes med umbrako nøkkel. Ellers vanlig verktøy man bruker, helst momentnøkkel. Men må ikke.
For all del bruk mansjettene. Hvis ikke, er de ikke beskyttet mot sand. Da blir de fort skadet. Reklamasjon kan du også glemme hvis det ikke er brukt mansjetter. Mansjetten som ligger under fjæra bør du også bruke for å hindre gnisselyd.
Var noe uklart, bare spør :)

Hilsen
May Liss

#116101  av ScadamiCa

Hei takk for svar:)

Holder på med dem fremme nå, det er bak dere snakker om?

Ser ikke ut som om jeg skal borre på di fremme. Og når eg ser på instruksjonen, så ser det ikke ut som om at jeg skal kappe noe heller. Når jeg putter konien nedi så ligger den slik at jeg når skrur på "lokket" så virker det som om den passer perfekt, viss jeg kapper litt av demper festet, så vil jeg jo ta bort en del av gjengene...?

Og jeg mener forsatt at jeg må bruke en spesial ting til å skru konien ned i demperfestet, kan ta noe bilder i morgen for å få vist det litt bedre:)

Er sikkert litt uklar i hva jeg mener.

Men takk for all hjelp:D

#116115  av ST182

det er bak du må kappe ja, ikke forran. Forran så bruker du bare en rørlegger-tang eller noe annet gripeverktøy. Det pleier å funke til det meste. :wink:

kenneth