TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ohm og div

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #115977  av arntkjetil

Har kjøpt en ny forsterker nå som skal levere 1000watt RMS i 1ohm, hvordan må ohm'en på sub'ene vere da?
 #115983  av @lpher

arntkjetil skrev:Har kjøpt en ny forsterker nå som skal levere 1000watt RMS i 1ohm, hvordan må ohm'en på sub'ene vere da?
Antar det er snakk om en monoblokk her? :)

Når det gjelder "hvordan koble subber riktig" så pleier jeg å henvende til denne siden: :)

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/wiringwizard.asp

Tast inn hvor mange subber du skal bruke...hvilken ohm-verdi de har...og voila...så spretter alle naturlige koblingsmetoder opp tegnet og forklart :)

Som ett eksempel så kjører jeg sjøl alternativ #1 her på min RF 20001BD monoblokk...på 2 stk RF P312D4 subber med 2x4ohm spoler :)
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w ... image.y=13

MEN...en liten warning...når man skal laste en forsterker såpass kraftig..så MÅ du sørge for at forsterkeren får den strømmen den skal ha...og det innebærer at du trenger ett JÆSKLA godt jordingspunkt også :) "Sånn akkurat passe" duger ikke i denne sammenheng :) ...da vil ting begynne å ryke før du vet ordet av det :)

#115997  av arntkjetil

det er snakk om en mono-blokk, nermere bestemt RF 10001BD, den kan kjøres i 4,2,1 Ohm, da jeg har subber som er 4Ohm kobler jeg da disse slik at dem kommer ned i 2Ohm og stiller forsterkeren inn på 2Ohm? Og er det bare å stille inn forsterkeren på 2Ohm eller er det noe annet man må foreta seg?

#116001  av Speeder

Du trenger ikke stille inn forsterkeren, den 'leser' selv hvor stor impedans det er koblet til utgangen(subbene dine)

#116146  av @lpher

arntkjetil skrev: det er snakk om en mono-blokk, nermere bestemt RF 10001BD,
Ahh..bra den :)
arntkjetil skrev: den kan kjøres i 4,2,1 Ohm,
Den er laget for å tåle alt imellom 4-1ohm ja....rent uofisielt så tåler den vel 0.5 også...ved optimale forhold...MEN...det er ikke å anbefale :)
arntkjetil skrev: da jeg har subber som er 4Ohm kobler jeg da disse slik at dem kommer ned i 2Ohm og stiller forsterkeren inn på 2Ohm?
Som speeder sier...dette finner forsterkeren utav selv :) Var i riktig gamle dager at man måtte stille inn sånt manuelt :D
arntkjetil skrev: Og er det bare å stille inn forsterkeren på 2Ohm eller er det noe annet man må foreta seg?
Nope...bare å koble...riktig :)