TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mellomtone

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #115998  av arntkjetil

Er det noen som kan gjji en grei forklaring på va man er ute etter når man skal justere mellomtone og hva man justerer på?

#116104  av bose

harru EQ?

de frekvensene er iaffal fra 400hz og opp til 4khz... spør hvor du vil justere

@lpher kan nokk gi deg et bedre svar hvis det var no annet du egentli mente

#116147  av @lpher

Ikke helt sikker på hva du lurer på her jeg... :D

...og som bose sier...Ã¥ssen utstyr har du? :)

#116198  av arntkjetil

har to sub'er og to 6*9 tommere, jeg fikk fortalt at man måtte ha 6*9 for at dem skulle spille mellomtone.Er ikke helt sikker på hva man er ute etter når man skal spille mellomtone, er det de små basslagene det eller? Føler jeg er litt på tynn is i forklaringen da jeg ikke hvet hva det er snakk om.

#116208  av @lpher

Åssen bil er det du har da? Celica i presume :) Men...hvilken årsmodell etc? :)

For å forenkle det litt kan vi vel dele lyden slik:

Diskant:
En diskant er den lille tassen som bor (som regel) øverst på en vanlig hjemme-hifi-høytaler :) Den spiller de aller lyseste tonene :) En diskant alene vil høres ut som en en mus :D

Mellomtone: mellomtonelement er som regel (i bilsammenheng) 4" til 6,5" store...men en "bassmembranet" på en 6x9" høytaler vil reprodusere en del mellomtone også :) En hjemme-hifi-senterkanal...består veldig ofte av kun diskant og mellomtoneelement(er) :) All tale og syngin etc. vil høres bra ut her :)

Mellombass:
Hard to explain..MEN...den blir veldig ofte oversett i kjapt monterte bilstereoannlegg :) ...med det resultat at man får en veldig snodig lyd...Diskant...mellomtone...og dypbass..thats it liksom :) Uansett..mellombass får man vel i grove trekk utav det mest fra 5,25" og oppover (VELDIG avhengig av hvor bra de er montert)

Dypbass:
Sier deg selv :) En eller flere basser på 8", 20, 12, 15 eller 18" :D

Ikke sikkert det dær made any sense...men jeg får ikke forklart det bedre uten å gestikulere :D

#116241  av arntkjetil

Blir vel å banne litt i kirka, men kjører en Audi 80:)
Men at jeg er aktiv her inne sier vel litt om den bilen

Grei forklaring det der. Diskant-Mellomtone-Dypbass
Jeg ser for meg at det kan vær litt vanskelig å justere den mellomtonen da diskant og dypbass er ganske enkelt å høre.
Tipper jeg stikker innom dere en dag, så man kan få litt teknisk bistand.
Men uansett, takk for forklaringen.

#116268  av @lpher

arntkjetil skrev: Blir vel å banne litt i kirka, men kjører en Audi 80:)
Neida...interesse for Toyota/Lexus er nok..spørr du meg :)
arntkjetil skrev:
Men at jeg er aktiv her inne sier vel litt om den bilen
LOL :D
arntkjetil skrev:
Grei forklaring det der. Diskant-Mellomtone-Dypbass
Ikke glem mellombassen.... :D
arntkjetil skrev:
Jeg ser for meg at det kan vær litt vanskelig å justere den mellomtonen da diskant og dypbass er ganske enkelt å høre.
Næhh...ikke når du vet hva du skal høre etter :)
arntkjetil skrev:
Tipper jeg stikker innom dere en dag, så man kan få litt teknisk bistand.
You do that :)
arntkjetil skrev:
Men uansett, takk for forklaringen.
Np :)

Audi 80? ....da skjønner jeg vel egentlig hvorfor du er blitt anbefalt 6x9" i hattehylla ja :) Er bare 4" foran i den bilen...så OM man skal høre på high-end gutta...å ikke monterer noe bak..vil mann få ett meget tamt oppsett...med kun diskant...den aller øverste mellomtonen...og dyp-dyp bass :D