TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Feilkode 34

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #11616  av Bjørni

Etter omlag ti minutters kjøring får jeg det jeg tror er fuel-cut når jeg passerer 4000 omdreininger. Bilen stanser liksom opp, men begynner å funke når den har kommet ned under 4000 omdr. igjen.

Noen som har noen tips?

Jeg kjører fortsatt på standard trykk.

#11647  av Morten

Uavhenging av hvilket gir du kjører i?

#11675  av Bjørni

Uavhengig av hvilket gir jeg er i. Det som er det merkelige er at jeg kan kjøre lange strekninger om gangen uten at det skjer noe. Mens neste gang jeg starter opp bilen så kommer fuel-cuttet etter omlag ti minutter, da spesielt når jeg gir mye gasspådrag!
Kan AFM'en spille inn, vakumslanger, turbopressure sensoren, ECU?
takker for alle svar, hadde vært topp å fått bilen feilfri...

#11680  av CelicaTurbo

Dette står det om kode 34:

TURBOCHARGER PRESSURE--ABNORMAL TURBOCHARGER PRESSURE
--TURBO CHARGER
--AIRFLOW METER/MANIFOLD/TURBOCHARGER PRESSURE SENSOR
--INTERCOOLER SYSTEM (denne gjelder ikke din bil).
--ECU

Mest trolig får du overtrykk men hvor mye trykk kjører du på da? Og har du en trykkmåler som du kan stole på? Med sportseksos er det en god mulighet for at du kommer i nærheten av denne grensen, og om motoren ellers er standard vil den ikke tillate høyt trykk før etter ca 5 min kjøring, hvis det i tillegg skjer spesiellt i høye gir og/eller oppoverbakker så tror jeg du har synderen for da trykker turboen greit 0.05-0.1bar ekstra trykk.

Fuelcut er en ganske voldsom opplevelse, et kraftig rykk som gjør at du henger i setebeltet, etter et fuelcut vil normalt ikke ECU tillate positivt trykk før man stopper og starter motoren igjen, men det er jo mulig 3. gen ECU oppfører seg litt annerledes der.

men men, undersøk hvor høyt trykket ditt er, på 3. gen motor er vel fuelcut rundt 1.0bar trykk mener jeg, er den i nærheten så må du nok gjøre noe med fuelcut men jeg er usikker på hva man bør gjøre på denne motoren siden den bruker trykksensoren til å bestemme bensinmengde så en fuelcut defencer vil også endre mengden bensin noe. Jeg vet at det er mange som bruker den fuelcut'en som jeg linket til i posten "GT4" men på 3. gen er nok denne litt mer usikker men i praksis går det nok fint så lenge du ikke øker grensen så alt for mye.

#11685  av Bjørni

Har en lik turbotrykkmåler som deg, hvis du bruker Blitz sin enda? Men har ikke fått installert den enda, kan kanskje hjelpe litt å virkelig få se hvordan trykket er.
Er forresten ikke en 3.Gen, 2.Gen! Dermed burde kanskje den fuelcutten til Billwot virke. Kjøpte jo en av deg for lenge siden :D

#11701  av CelicaTurbo

åh, så klart da fungerer jeg den fuelcut defenceren helt ypperlig. Jeg har fremdeles Blitz-måler ja og er strålende fornøyd, nålen "parkerer" fremdeles dønn nøyaktig på 0-merket når motoren stopper så ingenting å si på kvaliteten :)

Men, finn ut hva trykket er ja, bare legg opp en midlertidig slange gjennom vindu f.eks. Med en ganske fri eksos er det en god sjangs for at du opererer ganske tett intill fuelcut som er ved ca 0.85-0.90 for din motor.

#11817  av Bjørni

Installerte Billwot's FCD for å prøve om denne ordnet opp i problemene mine. Men samme hvilket trykk jeg stilte "bensinkuttet" på så kom det stadig tilbake. Jeg dro ut vakuumslangen som går inn i turbo sensoren og strupet denne. Da funker bilen uten jeg får "bensinkutt". Dette er jo fordi hjernen er fornøyd så lenge den får UNDER 5 volt fra turbo sensoren, ved å bruke FCD så splitter man spenningen og leder en bestemt mengde ut til jord. Dermed vil man aldri kunne oppnå "bensinkutt" (jeg mener man bør fornorske engelsken :D ) så lenge vakuumslangen er frakoplet.

FCD = BKF = Bensin Kutt Forsvarer :shock:

Bunn i grunn så tror jeg at turbo sensoren min er røken!

#11879  av CelicaTurbo

høres sannsynlig ut ja, koster sikkert ikke allverden og er nok verdt å bytte for å beholde bensinkutt ved overtrykk :)

#12935  av Bjørni

Christian: Har ikke kikket mere på den da jeg ikke har problemer med bensinkutt lenger. Satte inn Billwots FCD for å eliminere problemet. Vil konsentrere meg mer om de andre feilene først.... åssen det? Problemer?

#12945  av Christian

Ikke helt i form nei, får kode 34 uansett når sbc'en er på.
Om jeg slår den av stiger trykket senere og alt er ok.
Har kjørt den på 1,2kg før, nå kommer jeg ikke over 1kg, det merkelige er at den kutter mellom 0,5 og 1,0...ikke på noe spesiellt trykk :?
Skal måle litt i kveld og se hva jeg finner ut, håper det er trykksensoren som får dilla når trykket stiger kjapt.