TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SpørsmÃ¥l om "thrust clearance"

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #116901  av Arne rebel

Hvis denne har litt større avstand enn det som er anbefalt, kan en konpansere det med litt tykkere olje? Jeg har en som har avstand på ca 0.42mm, men max er anbefalt til 0.35mm. Hva er resultatet hvis en kjører med for stor "glippe"? (En får ingen smøring og slitasje på siden av veiva, som igjen tar råder...?eller bare litt klakking?) Jeg vet at en skal bytte veiva når en har for stor klaring (har bytta bakken, noe som hjalp en del) , men ser ingen lyst i å "åpne" motoren mer da det er i mot min livsfilosofi å renovere motor....(har lett for å koste litt).

#117180  av Christian

Har ingen tro på at tykkere olje kan være til noen hjelp, det er en grunn til at det står min og max klaring :wink:

I steden for å bruke unødig tid og penger på motoren du har er det vel like greit å skaffe en annen 3-4000kr motor og hive baki der. Tid er penger veit du :P
Og uansett er vel planen å passerer en standard 3s-ge på litt sikt...?

#117186  av ADHD:-)))

Hei vorfor bestiller du ikke bare nye lagre etter mål??? så lenge ikke veiva er reven for da må den slipes!!! men viss den bare slitt da er de jo bare og bestille nye lagerskåler som gjør att du kan få den klaringa som du skal ha!!!
Eg veit jo ikke detaljene omm du har sjekket ut denne muligheten!!!
de er bere nitt tipps!
HÃ¥per de ordner seg!!!

#117201  av Mr2 Mk2

er ikke vits å montere nye originale lagre om klaringa er utenfor.Har du sjekket om veiven er oval?Om den ikke er det så kan du jo bare kjøpe nye lagre etter mål slik som adhd skriver.Er det som blir gjort om du leverer inn veiven til sliping,da finner de ut hvilken lagre du skal ha.

#117204  av ADHD:-)))

Eg takk Jostein for eg har vert me REIMOND NORDNES(Han bygger motorer til COSWORTER like bar og fort som omm vi sku ta på oss nye sokker:-)) og eg har sett 3 veiver som en sulle tro att en hadde kjørt ett heilt løp med van i steden for olje!!! eller som eg ville sakt att den/di veivene såg våltatt ut!!!
Han sender inn veiva for sliping å nor han får ijenn veiva måler han klaringene og bestiller nye lagerskåler som dere sjønner så er den veiva LANGT på - siden men med riktige lakre så er mororen iorden ijenn!!!
Håper dette kan ji deg noe meire håp!!?:-)

#117215  av Arne rebel

Takker for svar, men den klaringen jeg oppgir er avstanden fra råde-bakken til veiva. Jeg er klar over at det eneste riktige er å sende inn veiva til kyndige fagfolk, men det er litt liten tid da jeg kunne tenkt meg å kjøre i helgen....og har et par andre ting som skulle vært gjort. Avstanden fra rådelagrene til veiva er målt fra 0,025mm til 0,035mm, så de skal være innenfor kravene....bortsett fra at veiva kan være oval. Har kjørt med de nye lagrene i ca 30mil uten at metallyden har kommet.
Christian: Tror jeg har nok skrap som ikke fungerer....trenger ikke å kjøpe mer. Husk sommeren skal en nyte, mens på kalde vinterdager skal en mekke!

#117221  av ADHD:-)))

Hei er di målene jort med nye lagerskåler eller med di såm vi i når du hadde metelliske lyder???
siden eg ikke veit men va er de målet som er opptimalt er du langt fra de???
sidem du skriver att du ikke har metelliske lyder nå etter 30mil så for en jo bare håpe de att de holder!!!

#117248  av Arne rebel

De måla er med nye lager, så får håpe det holder noen mil til...

#117258  av erling

Arne: Litt usikker på hvilken klaring du mener? Hva er råde-bakken? Er det rammelagrene du mener? Jeg hadde litt mye klaring på en gammal golf gti motor, tok en spansk en og lakka baksida av de nye lagrene. Funka på den motoren. :wink:

#117325  av Arne rebel

Erling: Reodor Felgen-løsniger liker jeg, så lenge de funker :) Den klaringen jeg mener ser du på bildet...men uansett er det forsent da jeg tok sjansen på at det ville fungere...Må vel sette igang med neste steg angående motor.
Vedlegg
Manual_0223_0001[1].jpg
Manual_0223_0001[1].jpg (49.81 kiB) Vist 1089 ganger