TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • twincam eller ikke

  • Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

 #109494  av Levin GT
 
Eg har twincam motor med åtte ventiler...Løgent...Menmen...Det funker!!

 #109923  av n0rberg
 
Levin GT skrev:Eg har twincam motor med åtte ventiler...Løgent...Menmen...Det funker!!
:shock: går d an? hvordan i f*** er det mulig? hvordan fungerer det liksom? bare lurer. har aldri hørt om det før....

 #109993  av Levin GT
 
Fire ventiler på hver side vel..........
Fire ventiler på innsugningscam'en og fire ventiler på utblåsningscam'en...Enkelt.....Sinnsykt store ventiler då,så at det fløder vel så like mye luft som en 16v er ingen tvil om.

 #110027  av n0rberg
 
jo det er vel logisk. så det er like bra effekt som 16v twincam? Men hvilken bil er dette da? motor og hk

 #110078  av Levin GT
 
Eg har 2 stk 2T-G motorer fra 1982....Det er 1600 doch 8v med dobble forgassere,med 108 hk originalt..(trimmet en del)
Så har eg en 3T-GTEU motor fra 1986...Det er en 1800 EFI,twincam 8v,twinspark,turbo med originalt 160 hk.. (trimmet mye)
Bildet her er toppen til den ene 2T-G'en min...Portet og polert.. :)

Bilde

2T-G
Bilde

 #110138  av n0rberg
 
hmm. ok takk for svar. nå har jeg lært noe nytt :D

 #110817  av Tor
 
Hva menes med DOCH?

 #110829  av tojo
 
Tor skrev:Hva menes med DOCH?
DOCH=?????
men
DOHC= Double overhead camshaft. :D

http://www.fallaclassics.co.uk/DOHC_engine.htm

 #110971  av Levin GT
 
Jepp...
Dohc var begrepet toyota brukte fram til tidlig 80 tallet,før twin cam begrepet kom.
Double overhead camshafts....Dvs. To overliggende kamaksler.

 #111338  av KinCaiD
 
Amund skrev:for 4afe er jo egentli teknisk sett en twin cam då.... samme som 3sfe. er et cam drev på reg reim. men to cammer under topp dekselet.
4A-FE er ikke en twincam. Den drar mye dårligere og har ikke samme"høye turtall" som en twincam. 4A-FE har kun 1 cam.
4A-GE er det som har TwinCam av 4A serien.
http://www.club4ag.com skrev: C - Equipped with emissions control systems (note: The “C” is not used if the engine was originally equipped for emissions controls.)(The C notation has been associated with California’s (USA), at that time having stricter emission standards)

U - Equipped with emissions control systems for Japan. (The U notation has been associated with the introduction of Unleaded fuel available in Japan at that time)

E - Electronic fuel injection (EFI)

F - Gear coupled cam drive; dual overhead cam (DOHC) engine: timing belt or chain drives one cam, and “scissors” gear drives the other cam. [Narrow included valve angle]. The split “scissors” gear is a unique way to eliminate gear backlash.

G - Dual overhead cam (DOHC) engine: timing belt or chain drives both cams. [Wide included valve angel]

L - Transversely mounted in vehicle

T - Turbocharged

Z - Supercharged

 #111354  av Amund
 
KinCaiD skrev:
Amund skrev:for 4afe er jo egentli teknisk sett en twin cam då.... samme som 3sfe. er et cam drev på reg reim. men to cammer under topp dekselet.
4A-FE er ikke en twincam. Den drar mye dårligere og har ikke samme"høye turtall" som en twincam. 4A-FE har kun 1 cam.
4A-GE er det som har TwinCam av 4A serien.
http://www.club4ag.com skrev: C - Equipped with emissions control systems (note: The “C” is not used if the engine was originally equipped for emissions controls.)(The C notation has been associated with California’s (USA), at that time having stricter emission standards)

U - Equipped with emissions control systems for Japan. (The U notation has been associated with the introduction of Unleaded fuel available in Japan at that time)

E - Electronic fuel injection (EFI)

F - Gear coupled cam drive; dual overhead cam (DOHC) engine: timing belt or chain drives one cam, and “scissors” gear drives the other cam. [Narrow included valve angle]. The split “scissors” gear is a unique way to eliminate gear backlash.

G - Dual overhead cam (DOHC) engine: timing belt or chain drives both cams. [Wide included valve angel]

L - Transversely mounted in vehicle

T - Turbocharged

Z - Supercharged
*kremt* med de du har limt inn der, motsier du deg selv. :? står jo der at: F; dual overhead cam engine.... er 2 cammer, men den ene blir drevet av tannhjul fra den andre. Grunnen til at 4AGE går bedre er konstruksjonen av toppen, med større vinkel mellom ventilene, kvassere kammer, osv...
:roll:

 #111427  av KinCaiD
 
Amund skrev:
*kremt* med de du har limt inn der, motsier du deg selv. :? står jo der at: F; dual overhead cam engine.... er 2 cammer, men den ene blir drevet av tannhjul fra den andre. Grunnen til at 4AGE går bedre er konstruksjonen av toppen, med større vinkel mellom ventilene, kvassere kammer, osv...
:roll:
My mad. Legger meg i støvet.
Har faktisk aldri åpnet toppen på motoren min jeg amma.
Den skal ut og langt langt bort..

 #112361  av skody
 
En ting ingen har nevnt (eller tenkt?) er at en -FE er bygd for å gi godt bunndrag og bra økonomi til dagligkjøring. Spess en liten 4A-GE må du jo varve skikkelig for at det skal skje noe. Og jeg har kjørt 160 VTi vtec, det var ikkenoe å stå etter i mine øyne.

Svogers har en mk5 celica med 4a-fe og jeg rynket godt på nesa da han åpna panseret. Men da jeg satt på en runde ble jeg overrasket og hvor (relativt) godt den tok i vegen. :) Selv valgte jeg en vassad 3S-GE til en 790kg tung bil. Da får jeg både i pose og sekk ;)

 #113615  av jsun
 
:) Litt tilbake her, men ikke glem at vi har noen italienere som hadde DOHC 8V siden ... 19.. pil og bue 8)
Alfa.
 #117314  av n0rberg
 
Er det noen som vet om jeg vil ødelegge ventiler,cammer o.l hvis reg.reima på bilen min ryker? noen mener at det ikke gjør det, andre mener det gjør det. noen som vet :?: