TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Sette inn turbo i MR2 3-sge ? IKKE 3sgte!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #116979  av MR2WideBody
 
Hvordan er det egentlig med å sette inn snurre på MK2'en? Fremgangsmåten er grei nok for den skjønner jeg, men tenkte på litt mer teknisk,
hvor mye trykk tåler stempler og blokka?
Hvordan går det med bensintrykket?
Fungerer orginale innsuget med turbo?
Har en liten snegle på verkstedet mitt og går å funderer fælt om jeg skal montere den i bilen, har også intercooler og alt annet jeg trenger (Mangler bare eksosmanifolden, men den er straks i boks).

Er det noen her som har noen erfaringer når det gjelder dette?

 #116986  av Morten
 
Bør være fullt mulig det, men er et par ting å være obs på (sikkert flere, men dette er hva jeg kommer på på sparket :wink: ):

3SGE har ganske høy kompresjon (rundt 10:1?) og vil dermed være ganske utsatt for bank/detonasjoner hvis du ikke passer på. I praksis vil det si at du ikke kan kjøre like høyt trykk som på en 3SGTE (utenom hvis du bytter stempler såklart).

Clutch + girkasse er ikke like sterke. Mistenker at clutchen vil gi seg ganske raskt dersom momentet stiger såpass som turboladning vanligvis gir.

Motorstyring i en eller annen form må til for å holde luft/bensin blanding og tenningstider riktig. I tillegg er jeg usikker på hvor store/små dysene er, mulig du må oppgradere disse eventuelt ekstra dyse(r) for å få nok bensin ved overtrykk.

Selve blokka hadde jeg ikke bekymret meg over, og har og sett flere som mener veiv og råder er samme innenfor samme generasjon 3SGE/3SGTE. (kan hverken bekrefte eller avkrefte dette selv)

Summen av alt over gjør at tipset mitt er: Hvis du har delene liggende (eller tilgjengelig for billig peng) og syns det er gøy å styre med selv er det fullt mulig, men er ikke sikkert det blir noe spesielt billigere enn et motorbytte (som du vil få bedre driftsikkerhet med).

 #116987  av jumbo
 
Bensinpumpa kan du nok beholde opptil en hel del gamp, over 250 hvertfall... Hovedgreia er el egentlig å få ned kompresjon til et fornuftig nivå

Har til dags dato ikke sett noen anbefale å sette turbo på en NA, men heller bytte hele motoren.

 #116998  av lexusmann
 
Eller kjøpe en med turbo? :wink:

 #117312  av blixern
 
samme delenr på rådelager og stempelringer til 2.gen 3sgte som på 3sge vet jeg væfall... men jeg ville dreid ned stemplene ca en 0,5-1mm for å senkt kompen. har gjort dette tidligere på motor å det funker.
ekstra dyse er sikkert en fordel...
litt reodor-felgen løsninger så kan du slippe "billig" unna....
det finnes alternativer for alt... :D

 #117331  av Arne rebel
 
Hva er mest holdbart av å senke kompresjonen: 1.Dreie ned stemplene 2.Tykkere stålpakkning.(Kanskje det mest fornuftige er å handle inn nye stempel)
Et datasprut som er enkel å programere, noen alternativer som ikke er altfor kostbare?
Vil toppen i 3sge fungere bra med høyere trykk under seg? Lønner det seg å bytte bolter?
Litt off topic: Hvorfor vil ingen montere kompressor?(event. turbo i tillegg)

 #117341  av Alexander G
 
Hadde ikke Mr2Pål fra Sandnes et slikt ettermontert turbokit på sin? Eller er det bare meg som tar helt feil? (Det hender ofte!)

SÃ¥ i et tysk stylingblad en Mr2 med ettermontert kompressor. Dette var 175hk utgaven.

 #117349  av Ivar
 
Tyskeren prøver desperat nå å selge bilen sin på engelske MR2-forumer. Tror han begynte på rundt €24.000. Needless to say -- han har den fortsatt.

"BUT IT'S KOMPRESSOR! HOW RARE IS THAT IN MR2?!!!"

 #117360  av sindrejl
 
24000 euro!? psycho fyr...

 #117534  av blixern
 
Arne Rebel:
Vanskelig å si, men vis du har på tykkere topp-pakning endrer du ikke register/tenning også da? vet ikke helt jeg, men jeg vil tro å dreie ned stempler er ganske greit , vis man satser en moderat hk-økning/holdbarhet. man har jo også trikset med 2 topp-pakninger, men det er jo sjelden en sukse vil jeg tro....

nye bolter på toppen du tenker på ? det er vel lurt uansett vis du skal av med toppen vis det er strekkbolter.

det med datasprut har ikke jeg noe lyst å svare på, lurer like mye selv!
:D

 #117535  av blixern
 
skal værtfall klemme turbo i mr2en min i vinter , å har regnet på det en del å uansett åssen jeg vrir det så lønner det seg å handle en komplett 225hk motor m/ecu ..
skal jeg turbokonverte orginal motoren så tørr jeg ikke satse mer enn ca 200-220hk , + at da blir det litt reodo-felgen med "hjemmelaga" tilleggsprut osv ..., å jeg ser den STORE fordelen med å ha en 3sge liggende vis det evntuelt skulle få havari/kontroll osv...

men så er det jo jævla gøy å koke i hop noe eget da å !! :D :D