TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Teknisk support til GT4? :O

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #117697  av Herr Knutsen

Heisann!

Mitt "ferske" GT4-eierskaps lystighet og glede blir satt på prøve. Bilen er i slemme-humør om dagen, og jeg vet ikke hvorfor (en smule grønn, ja! :P):

1. For et par dager siden merket jeg at det ikke var samme "pschhhh" fra BOV, selv når jeg gir på maks (turbotrykksmåleren ligger på ca. 0.8 i 3. gir) kommer det ikke den samme flotte, jevne lyden som før. Mer en litt kort, skarp lyd. Når jeg kjører på litt lavere trykk (ca. 0.5), er det såvidt den "plystrer", som den gjorde før når jeg bare slapp gassen halvveis opp etter "opplading". Virker ikke som om den bygger opp ladetrykk like lett som før heller, må liksom gi på enda mer - og så synker den fortere ned til ca. 0.55 igjen enn tidligere (virker det som, da...).

2. Oppdaget i sted at jeg har trykk i kjølesystemet! Øvre radiatorslange var som å klemme på en ballong når motoren var varm etter jeg hadde kjørt litt "hardt" :( Har hatt planer om å bytte termostat, da temperaturen har en tendens til å synke i høy hastighet. Ikke kommet så langt enda.

Så kommer spørsmålene:
A. Noen idé om hvorfor jeg sliter litt med ladetrykket/pop-off'en, sånn plutselig? :/
B. Hjelper det å bytte termostat når det gjelder trykket i kjølesystemet, og hvor lufter man dette?
C. Og ikke minst: Kan det være andre, alvorlige ting på gang? :O

- Og forresten, jeg syns ikke bilen går dårligere enn tidligere. Derfor punkt 1 er så rart, liksom... Kan det bare være dumpen som suger esel? Er noe TurboSmart-greier tror jeg...

Setter pris på all hjelp og gode erfaringer fra Toyota-gudene her på forumet! :P

#117705  av Toyota4ever

A: Er ikke så lett og si hva de kan være, kan jo være så mye, så de overlater jeg til andre. :lol:

B: Vis du har mye trykk i kjølevanet så kan de nok være toppakning som er gåen slik at eksos kommer inn i kjølekanalene, ta ein komp test så får du avklart dette skulle jeg mene. :roll:

C: Vis tilfellet er at toppakningen er gåen blir de nok noe skruing, med tror nok ikke at turbotrykk problemene dine har noe med kjølevanet og gjøre.

Ikke så mye hjelp men :oops:

#117711  av GT4 CS

Det med turbotrykket ditt kan jo ha en liten kombinasjon med varmt vær, nå vet jeg jo ikke hvordan været er der du bor hehe. Er så mye som kan være årsaken. Men min bil varierer ladetrykket med 0,2 bar i manko på varme dager(kobbler jeg inn water injection så gliser jeg igjen hehe)
Kan være en liten vacumlekasje også, sjekk over alle slanger mellom luftfilter og innsuget, er luftfilteret rent? Hva lader du til vanlig da,, eller var 0,8 topp ladetrykk? Er ikke noe unormalt om ladetrykket synker til 0,55 på topp (etter 5500) hvis du har orginal eksos.
Det med trykk i kjølesystemet ditt kan være så mye, gåen topp pakning kan jo være en av årsakene, nå er det relativt vanlig at den slangen du beskrev blir litt hardere en normalt etter grisekjøring, men du kan prøve og lufte systemet ditt skikkelig, bare og varmkjøre motor på tomgang med radiator lokket av, dra og ut den slangen som sitter i ekspansjonstanken din for kjølevannet og sjekk at denne ikke er tett da de har en lei evne og tette seg etter noen års bruk, er denne tett får du ikke ut overtrykket i kjølevannet ditt.

#117734  av Herr Knutsen

Flotte saker!

Det var noe slikt jeg håpet på - at jeg ikke fikk noen dødsdom. Hehe. Skal prøve dette så fort jeg får sjansen! :)

Og så må jeg si: DAMN, her får man fort gode svar! :)

Takker så mye! :D

#117755  av blixern

Hei Jan rune!
Det med dumpen, sjekk om det er stram nok, er jo noe justerbart greier!
vet jeg skimset den opp(strammet dumpen opp) slik den ikke skulle slippe ut trykk for tidlig osv.

Det med kjølevannet er vanskelig å si?

#117756  av blixern

kan jo svare å si at det 2,5" eksos hele veien fra en tom kat. til bakpotten på bilen, å ladetrykket brukte å synke fra 0.8 til ca 0.7 - 0.65 på toppen av turtallet

#117774  av CelicaTurbo

Nå skal det jo være trykk i kjølesystemet når motoren er varm da, det øker kokepunktet til kjølevannet når det er høyt trykk der og det er radiatorlokkets oppgave å holde trykket oppe og slippe ut overtrykk til ekspansjonstanken. Nå har jeg aldri trykket på mine radiatorslanger etter hardkjør men med tanke på at radiatorlokket åpner på et ganske høyt trykk egentlig så vil nok slangen være ganske merkbart hardere, men den bør ikke blåse seg opp som en ballong da, bare være hardere..

#118132  av Herr Knutsen

OK, nå var jeg hos fatter'n en tur, han er mekaniker. Mente at trykket var normalt. Godt det, hvertfall da. Jeg er vel litt pysete med labbene, syns det var mye jeg. Hehe :)

Ang. dumpen, skal prøve å justere da. Er det mutteren ved vakuumtilkoblingen? Er turboXS dump, fant jeg ut. Tok den av for å se på den i dag, men fant ikke ut noe særlig nyttig. Hehe.

For øvrig, ladetrykksreduksjonen kom nok som antatt av temperaturen, er jo faen så varmt her nede. Fikk normalt ladetrykk når jeg kjørte i natt, litt kaldere ute da :) BOV var fortsatt lav og plystrete, men som blixern sier så skal jeg prøve å justere :P

However. I det jeg logget meg inn her for å skrive dette og det faktum at hjullageret bak på venstre side virker slarkete, selv om det skulle være byttet for ikke så lenge siden, ser jeg at noen har jaggu startet en tråd på hjullager i dag (ok, i går!) :P Så da skal jeg prøve å stramme skruen jeg også! Ikke godt å si hvem som byttet lageret, eller hva sier du, Blixern? :) Hehehe!

Kan nok se ut til at det er bagatellene som melder seg her, at det blir flere og flere gjør da ingenting. Gammel bil er jo jobb samme faen, og med GT4'en er det definitivt verdt det! Elsker å kjøre den, selv med slitne foringer og dårlige bremser. Hehe. Gleder meg til den er helt 100% :P

Vel. Skriver jo DE lange postene da. Sorry! Hehe... Takk for gode svar, alle sammen! :)

#118139  av blixern

Hei Knutsen!

Jepp er jeg som skifta hjul-lagra,rart det skulle bli slark etter 10.000km ?
skifta de sånn ca på 205.000 km på bilen ?
Kan være momentnøkkel som ikke er bra, den er ganske gammel..
bruker å være nøye med moment da;)
Håper du får det i orden da!

Bilen er digg å kjøre...helt enig...GUD jeg blir å savne den til vintern værtfall..

Dumpen strammer du på den store "muttern" ja, evnet du kan skru ut den store muttern å legge i noen skiver f.eks, har lagt inn noen skiver der fra før. Ja var vel en TurboXS ? Den bruker væfall å bråke heavy :P

Du skulle fått lagt opp en slik water injection slik som GT4 CS på forumet har... tror det hjelper på i varme dager;) vet i vinter med minus 10-grader etter IC byttet så gikk bilen helt synnsykt syns jeg...merka det når jeg dro den til ca 5000rpm i 3.gir og og gira om til 4.gire og at man DA også ble trykt inn i setet, det var sykt... hadde med meg tomye på forumet her da...vi gliste stort da...