TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• AF mÃ¥ler

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #118009  av TheStig

hei og hopp

Hvorfor er det ikke flere som har AF måler egentlig? Bilxtra selger jo de til under 1000 kr og det er auto gauge.. aldri hørt noe negativt om de?

Dette vil vel være kjekt for alle her inne som kjører med økt turbotrykk. Da ser man jo fortløpende om bilen går sundt eller farlig :)

Jeg skal iallefall kjøpe det nå for å være på den sikkre siden. I tillegg er det jo kjekt dersom man skal ha e-manage etterhvert...

En annen sak, noen som vet om det er positivt å tynne ut CS? Har hørt at de går litt vel rikt originalt og det er jo ikke nødvendigvis poistivt me for mye bensin da! Men en annen sak er jo at bensin gir kjøling og når jeg hørte om Kennethx som har tynnet litt og fikk et lite ras etter halvtimes kjøring på ACR ble jeg i tvil....

#118108  av funkes

Såvidt jeg husker så kan man se AFR med e-manage, så da blir det vel litt unødvendig hvis du ha planer om e-manage.

Jeg ville aldri fått den til å gå på mindre bensin nettopp av den grunnen du selv nevnte :)

#118171  av CelicaTurbo

målerne som bilxtra selger kobles bare til signalet til standard smalbåndslambda og den forteller deg ingenting om hvor rikt på bensin du kjører, den er bare nøyaktig innenfor et meget smalt område rundt 14.6:1 som er ønsket verdi ved cruising, men med en gang du gir litt pådrag vil måleren vise maks rikt uansett, og den vil ikke kunne vise deg forskjell mellom verdier lavere enn 10:1 (som du trolig kjører nå) og 11.5:1 (et mer ønsket nivå for effekt på våre motorer).. Om du prøver å bruke den måleren til å justere bensinmengden så vil motoren gå meget mager før den måleren viser noe annet enn den pleier :roll:

#118177  av CelicaTurbo

angående bensinmengden på CS så går den like steinrikt på bensin som vanlig GT4 og det er en god del effekt å hente ved å kjøre magrere blanding. En rik blanding kjøler motoren men en alt for rik blanding er vel så utrygt som en mager blanding, man kan fremdeles tynne blandingen på våre biler en del uten at det blir farligere av den grunn så lenge man fremdeles holder seg til trygge verdier, slik som 11:1.. Angående Kenneths uhell på ACR er det ikke lett å si for sikkert hva det skyldes, men en halvtime kjøring med maks pådrag gir ikke vannet i IC og radiator tid til å avkjøles i perioden hvor det er lite pådrag, slik som ved nedbremsning og i svinger, og vannet vil da etterhvert miste sin kjølende egenskap ettersom temperaturen bare vil øke og øke. I tillegg kjører våre biler litt aggresiv tenning, og når man trykker mer luft inn i motoren enn hva AFM kan registrere slik som Kenneth gjør vil ikke ECU retardere tenningen ytterligere med økende luftmengde (turbotrykk) slik den bør. Det gjør at våre biler har liten buffer for feil når folk kjører såpass høyt trykk som 1.2 bar med grov eksos og større turbo. Når da Kenneth forandrer AFM-signalet til ECU med sin emanager for å tynne blandingen så lurer han ECU til å tro at det er mindre luft i motoren enn det egentlig er, med det resultatet at tenningspunktet blir kunstig fremskyndet av ECU (som et resultat av at mer luft signal fra AFM skal resultere i retardering av tenning), og det kombinert med at tenningssignalet ikke blir retardert tilstrekkelig av ECU ved luftmengde høyere enn hva AFM kan registrere så blir tenningspunktet ganske utrygt. Derfor er det viktig at når man bruker piggyback'er for å endre AFM-signalet så må man også kompensere tenningspunktet for å oppveie for at ECU setter sitt tenningspunkt på feil grunnlag. Kenneth har ikke ignition-harness til sin emanager og har dermed ikke justert/kompensert sin tenning i det hele tatt. Det kombinert med at intercoolerens væske trolig ikke fikk sjangsen til å miste sin lagrede varme fra innsuget etter så lang kjøring på banen er hva jeg tror er grunnen til at Kenneths bankesensor gikk til helvete ;)

#118255  av TheStig

oh, takk for deilig info!

Men om jeg montere frontmonter intercooler god for 800 hk med bare 0.2bar tap ved 1.2 bar så burde vel det i kombinasjon med 2.5" mongoose eksos og 0.9 bar boost og KN filter gjøre motoren veldig skuddsikker? Selv ved hard banekjøring.... Enig?

Alt annet utenom kaldere plugger forblir originalt.

#118257  av GT4 CS

Om alt annet er i orden som kjøling,tenning,bensinfilter osv så vil du jo få en mye lavere innsugstemp med front montert ic. Alt må virke optimalt om du vil være safe. Uansett vil jo en frontmontert ic gi bedre kjøling en den gass grillen til gt4
Har kobblet inn vanndysene til radiatoren for min ic, om bilen min begyner og lugge litt ved harde kjøring fjerner jeg det effektivt ved og dusje ic radiatoren noen ganger. Kunne vært innteresant og få målt forskjellene på innsugstempen.
Satt på med kennethx da sensoren røyk, var varmt i lufta og gassfoten hans satt limt fast i gledesposisjon. Kjørte og en god del mil med full gass før tenningsbank oppsto.
Min som er helt orginal på tenningsiden bortsett ifra plugger har aldri knekt noen sensorer selv om jeg har pult bilen MYE både på bane og i skogen. Mitt problem er at jeg har ødelagt tennpluggene mine pga jeg har fått gal varmeverdi. Har da ladet rett over 1,1bar på banekjøring med relativt orginal bil. Men du må og sørge for at bilen suger kald luft, og at den suger den lett (K&N o.l) og åpne eksosveien din, man får kansje dyttet en wienerpølse gjennom orginaleksosen. Motoren funker på samme måte som kroppen, ikke lett og løpe med gassmaske og ikke lett og drite med en finger i rompa om du skjønner tankegangen min :lol:

#118258  av TheStig

ja som sagt HAR jeg 2.5 toms mongoose uten cat, KN filter og kaldere plugger.. skal straks montere fmic ..

Er det forrestn mulig å få kjøpt monterings sett til fmic? Har bare kjøpt selve coolern

#118287  av blixern

fantes ingen monteringskit når jeg bygde.... lagde det selv...å får at det skal se greit ut så gikk det noen rørbøyer å noen lengder rør...
bygde i 54mm rør jeg, ville ikke over dimensjonere disse rørene, var redd for turbo-lagg.prøvde også å styre unna mest mulig bøyer å knekker, men det ble noen.

#118334  av cs2451

blixern skrev:fantes ingen monteringskit når jeg bygde.... lagde det selv...å får at det skal se greit ut så gikk det noen rørbøyer å noen lengder rør...
bygde i 54mm rør jeg, ville ikke over dimensjonere disse rørene, var redd for turbo-lagg.prøvde også å styre unna mest mulig bøyer å knekker, men det ble noen.
Bilder!!!