TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toppdemperfestet/fjærbenslager foran: Hvor mye "slark"...?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #117560  av Dr.Ling

Holder på å skifter senkefjærene foran (igjen), og synes det er svært mye slark i toppdemperfestet/fjærbenslageret (se figur) på begge sidene. Spesielt merkbart når en har løsnet hele dempertårnet nede, slik at det henger etter de 4 toppskruene - da kan en bevege hele fjær-/dempertårnet i alle retninger, samt opp og ned (!), når bilen er jekket opp.

Lurer på om dette er slik det skal være. Skal vel kanskje være litt bevegelse der.... er vel derfor man får kjøpt "pillow ball mounts" som gjør toppen tightere.

Når jeg satt alt sammen er det jo tilpasset i øvre fjærskål og i toppen av selveste demperen slik at disse skal passe sammen, men får ikke det til å stemme helt. Demperen snurrer rundt som den vil i forhold til toppskåla, toppdemperfestet osv. Og toppmutteren for demperen, som sitter i toppdemperfestet klarer jo aldri å tighte dette til, virker som det er en slags låsemutter som bare går ned et visst antall runder.

Noen som kan opplyse en mørk sjel?
Vedlegg
demper.jpg
demper.jpg (26.06 kiB) Vist 752 ganger

#117575  av kake

Det skal være 0 slark der, så det er bare å kjøpe nye. Er gummien din veldig fin, går det vel ann å bare bytte selve lageret, men det er jo stress :)

En kompis av meg hadde like slitne topplager som du beskriver på bimmern hans, etter at vi bytta ble det som en helt ny bil over dumper :)

Du får begge foran til ca 1400,- inkl.mva hos Toyota.
Delenummer 48609 17030.

#117578  av Dr.Ling

Takker, bestiller i morra.

Får vel fortsatt ikke tilpasset demper-demperskål (øvre) overgangen noe bedre med skifte av toppdemperfestet/lageret, og jeg mener de skal passe i hverandre........

#117672  av PÃ¥l

jeg har nettopp bytta begge foringene foran pga slark. begge to var nesten rusta opp, og kulelageret var helt ------. kostet rundt 760 hver inkl. moms. lykke til :) gled deg til følelsen etterpå!

edit: hmm er visst sensur på engelske ubekvemsord, men ikke norske :lol:

#118440  av Dr.Ling

Har nå skifta begge fjærdempertopplagrene foran, 850kr + moms per stykk (!). Når jeg demonterte de gamle var de ikke så slarkete som da jeg satt dem på, har sikkert gått seg til under kjøring. Kulelagrene ser faktisk helt ok ut og jeg klarer ikke fremprovosere noe slark så lenge de ikke er monterte på demperne..... de var kanskje ikke så ille som jeg trodde.

Også vrient å få strammet toppdempermuttern (finner på ord her...), også når alt er montert i bilen, da fjærskåler/fjærer snurrer rundt. Dette er vel noe som må regnes med, og tyder vel bare på at demper og demperskål har koblet seg slik de skal. Fått strammet det bra til nå når bilen har stått på alle fire.

Merket litt forskjell under kjøring, biller jeg meg inn; virker mer retningsstabil, da spesielt over humpete veibane (som jo er overalt...). Hopper ikke sidelengs, virker også å "spore" mindre.

Neste gang blir det coilovers med egne "pillow ball mounts".......... noen med TUV?

#119597  av Dalan

Hvor lang tid tok det før du fikk disse når du bestilte??
Dret meg ut litt når jeg skulle skifte bare lageret så må ha nye.. :?

#119672  av Dr.Ling

Bestilte en tirsdag, fikk dem fredag (3 dager, Toyota Bodø)

#119704  av Dalan

Dr.Ling skrev:Bestilte en tirsdag, fikk dem fredag (3 dager, Toyota Bodø)
OK, de hadde de i Drammen da regner jeg med?
MÃ¥ ha de innen onsdag helst..
Men da går det bra :)