TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• tvilsomt lovelig!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#118614  av VeilSide

Ingen vinduer, dører eller personer har samme fasong og det er nok ikke alltid at en "bare" kan trekke en person ut av vinduet. Hva om ett liv går tapt på grunn av at brannvesenes også trengs på plassen og så er dem først på annet oppdrag og blir forsinket og så må ambulansepersonel vente i flere minutter på at brannvesenet skal bli ferdige å kappe?

Det er påbudt med innvendige åpningsmuligheter av førerdør og passasjerdør fremme. Ved å lese min egen link så kan jeg ikke si at en trenger å ha noensomhelst form for åpnere på utsiden av bilen. Så lenge dørene kan åpnest på innsiden så skal det være greit.

Kanskje en ide å spørre biltilsynet? (bare ikke alltid ta deres svar for god fisk. Ved kontakt via skriftlig form så også be om referanse til hvilke lover, paragrafer, EØS-regler som gjelder. Så sett deg inn i samme regler selv så vips .... egentlig så er det lite biltilsynet vet ... :wink: )

...... da om en gidder å holde på slikt ....

#118641  av Raze_r

:wink:hehe ....
ja det må da holdet med at man kan åpne døra fra innsiden....
jeg får høre med biltilsynet først og se hva de mener....
hvis ikke skal jeg krangle meg til en skriftlig godkjennelse på det..det skal være sikkert å vist.. :wink:

#118659  av jumbo

Dont_Panic skrev:ser ikke problemet jeg, om du trengs å reddes så knuser dem bare vinduet, evt. det er sansyneligvis knust likevel om du må reddes ut... og hva med folk som låser døra når dem er ute å kjører?
Det er jo standard på nesten alt som ruller av moderne biler i USA hvertfall, at dørene autolåses over en viss fart.... er jo slettes ingen selvfølge at dører blir låst opp igjen ved crash, da elektronikken-systemet kan ha blitt ødelagt...

Det er dog i USA... Som på mange vis er enda verre enn Norge, men uansett... /shrug

#118661  av FireWalk

Jeg hadde heller ingen planer om å krasje... Men det skjedde jo likevel... Folk kom springende til og fikk dradd meg ut av bilen.. Tror det kunne tatt noen minutter ekstra om de hadde måttet begynne å knuse vinduer og greier.. Er sikkert mange som nøler litt når det gjelder å la knust glass hagle over en allerede skadet person.. Ofte kan det stå om sekunder når ulykken først er ute...

Norge er jo et land der alt skal være så sikkert og ingen skal dø i trafikken (til tross for elendige veier og gammel bilpark pga sinnsyke nybil avgifter)..

Så det skulle ikke forbause meg om dette med manglende dørhåndtak er ulovlig også.. Moralen i dette landet er at alt som er gøy er stort sett ulovlig... :wink:
Vedlegg
P1010033.jpg
P1010033.jpg (73.71 kiB) Vist 144 ganger

#118664  av VeilSide

§ 17-2. Inn- og utgang på bil

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for biler som ikke omfattes av § 17-1.

2. Dører som på lukket bil gir adgang til førerplassen må kunne låses på en sikker måte. I fører- eller passasjerrom med flere dører må minst to av dem alltid kunne åpnes fra innsiden selv om de er låst utenfra. Når dørene i tillegg er låst med ekstraordinær låseanordning som må aktiveres spesielt (tyverisikring), bortfaller kravet om innvendig åpning. I slike rom med bare en dør må det være minst en nødutgang som ikke er plassert på samme side som døren. Lukkede godsrom med dør(er) som er selvlåsende (smekklås), skal ha enten minst en dør som på en enkel måte kan åpnes fra innsiden eller ha minst en nødutgang av type og størrelse som angitt i § 17-4.

3. Dører på sidene - unntatt dobbeltdører - må ikke være hengslet i bakkant. Låsene og hengslene må være tilstrekkelig solide til å holde dørene sikkert lukket. Innvendige betjeningsinnretninger for låsene må ha slik betjeningsbevegelse og være slik plassert at utilsiktet åpning av dørene unngås.

4. Biler som tilfredsstiller kravene i direktiv 70/387/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 98/90/EF eller direktiv 2001/31/EF, eller ECE-reg.nr. 11.02, anses å oppfylle bestemmelsene i nr. 2 og 3.
Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften). - Kap. 17. Inn- og utgang, nødutgang

#118729  av Raze_r

så da vil det si at deet er loveligt :D :?:

#118765  av Goose

Hvorfor tar du ikek telefon til biltilsynet og spør enn å spekulere her. Dette er knal idee å instalere poppere i dørene. Men ring biltilsynet og spør så får du et veldig nøyaktig svar.

Ikke ment for å være vrang altså, men ideen er såpass god at det hadde vært kult å vite hva biltilsynet sier om dette.

#118770  av VeilSide

Heter vel det er vel heller litt kult å vite hva dem _vet_ om saken. Husk å spørre om paragrafreferanse når du spørr for slikt som jeg har oppfattet det i henhold til EØS-regler og norsk lov så trenger du ikke ha åpnere på utsiden av bilen så lenge disse kriteriene blir oppfulgt :

Ved mere en 2 dører SKAL minimum 2 av dørene kunne åpnes fra innsiden når dem er låst fra utsiden. Låsemekanisken som holder dørene skal da slippe opp dørene under samme forsøk.

Da vil jeg tro at vist en legger til en form for automatisk åpnemekanisme så skal ikke denne hindre at bilen kan gås utifra på vanlig måte når bilen er "død". Vist da denne mekanismen holder døren låst når en skal åpne bilen fra innsiden så er det ikke lovlig.

#118813  av Raze_r

dette høres ganske bra ut da :P
men ja, skal ta en tlf før prosjektet begynner....
kan tenkes at det blir noen bilder av prosjektet på min prosjekt side :wink: