TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bytte av clutch

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #117885  av TheStig

CS`n jeg har kjøpt har en sliten clutch men følger med ny Helix motorsport clutch. Må vel bytte men er litt skeptisk til å gjøre dette som første operasjon på bilen. Har hatt ute motoren mange gangen på Nissan Primera gt`n min, men CS er jo litt ukjennt..

Noen privatpersoner her som utfører slikt endel billigere enn merkeverksted? Hørte nevnt her en gang at toyota tok over 10.000 for jobben.. men det er vel inkludert deler da.. Har både clutch og trøstelager

Noen tips? Tenke å ringe toyota i morgen og bilxtra osv for å få litt prisforslag...

#117893  av blixern

på min så tok vi ned motor å gearkasse i lag, samt hele ledningsnettet.... brukte ei helg...litt rotete å skru oppi når man ikke er kjent oppi motor-rommet.... men ganske rett fram. sjekk også simring i "Bak-kant" av motor når du først har nede...

#117904  av TheStig

uff og uff... har ikke noe imot mekking men tror faktisk at jeg overlater denne til toyota.... eller får se da

#118033  av TheStig

jeg fikk fastpris idag på 6500 til 7000 kr idag hos toyota her. Det kom av at de følte at de måtte klarer å overholde timefristen som verkstedhandboken angir :D

#118095  av Toyota4ever

Vis du har tilgang på de nødvendige utstyret(løftebukk,grav) og har skrudd litt, så ta de selv :wink:
+at de er en fin måtte og bli kjennt me bilen på :D

Er ikke så mye hokus pokus.
Fjern ic, batteri, gasspjellhus, radiator, vifte, ekspangsjonstank og andre ting som er i veien.
-Ta av ledningsnettet ifra motoren.(Bruk fargede strips ifra Biltema e.l til og merke kontaktene, letter jobben med og sette sammen MYE)
-Ta ned traverser, skru av opphengskulene ifra bærrebruene.
-Ta av eksos anlegget.(Mid pipe)
-Tapp av giroljen, skru ifra girolje kjøleren rørene ifra girkassa.
-Ta i hjulet og napp ut drivakslingene. (Mellomakslingen detter ut av seg selv.)
-Senk bilen ned på et par paller slik at motoren hviler på pallene.
-Nøsne motorfeste på høyre og venste side.
-Løft bilen ifra motoren forsiktig.
(Eventuelt heng motoren i taket og senk den med patent talje)

Slik tar jeg ut motoren. Ta ca 3timer vis man er 2stk(noe man bør)

#118560  av GT4 CS

Har hørt at rørene til giroljekjølinga har en lei tendens og ryke? Er dette løse rykter eller noe man bør være OBS på?
Er det enklere og kobble fra alt ledningsnette i motoren en og ta ut hele dritten gjennom torpedoveggen? Da skal jeg legge det i minnet mitt da jeg om ikke alt for lenge river motoren ut av bilen min for litt elskovs pleie alla ny clutch og litt små fiks som vask osv :D

#118561  av larsst185

Jeg løsna vertfall stikkene på ecu og tok ut motor med ledningsnettet på.Tror det er mest kurant ja.Er vel noen stikk under sikringsboksen på venste side og.

#118566  av kennethx

Plugget ut av ECU og dratt ut motor med ledningsnett de tre gangene motoren har vært ute av bilen min.

#118693  av Toyota4ever

Hører dere sier de dær, men de er jo en del av koblingene som må av uansett + at de er greit og ha en "ren motor" når du skal av med topp eller lignende. Så jeg har brukt og la lendingene bli på bilen, mulig de er bare meg :lol:

#118792  av TheStig

for min del faar jeg as we talk skiftet clutch hos en tidligere toyota mekaniker anbefalt av Toyota for ca 4500,- juuhei

#118794  av kaimagne

Hva er det med Toyota i Mo i Rana? Først stiller de opp for reiselystne på ACR, så tipser de om en tidligere ansatt som gjør jobben for ca halvparten av det de selv ville ha tatt?

Makeløs service!! :D