TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Smøre opp stempel i calipper, hjelp :D

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #119098  av Kaizern

Som topicen sier så har stempelet i calipperen kjørt seg fast, så bremseklossen tar på skiva hele tiden...
Har nettopp hadd bilen inn på verksted for å bytte bremseklosser og smøre opp stemplene, men nå har det som sagt hengt seg opp på venstre siden. Pratet med verkstedet, de hadde ikke tid å se på det før neste uke... Så dette er noe jeg må prøve å fikse selv da.
Derfor trenger jeg en kjapp gjennomgang om hvordan dette kan gjøres...

#119151  av larsst185

Har du kjøpt deg et rep sett til kalipperen?hvis ikke kan du prøve som nødrep å ta ut stempelet.(skru av kalipperen og pump på pedalen til stempelet detter ut) puss deretter av stempelet me fiiint pussepapir med olje på.gjør rein å sett stempelet i igjen.Kan risikere lekkasje pga du ikke bytter tetting.sjekk også at gliderne i kalipper går lett.kan likesågodt være de som sitter fast...

#119161  av Kaizern

Takk for svar.

Nei har ikke kjøpt noe reperasjon kit til calipperen, hva følger med i et reperasjon sett? Tettninger og nytt stempel?

#119168  av larsst185

ikke stempel.Tetting rund stempel,støvhette til stempel,gummi belger til glidere,ny hette til luftenippel,monteringspasta.Garanter verdt investeringa.kalipperne blir som nye...

#119176  av ADHD:-)))

har litt hengende bremser bak på min MR2 eg lurte på om noen har dele nr for reppkitt for kaliperene bak til min MR2???:-)

#119181  av CelicaTurbo

for enkel smøring av stempel (men ingen holdbar løsning, overhaling med rep. kit bør gjøres istedenfor): Skru av kalipper og fjern bremseklossene. Ha tilgjengelig en skrutvinge og en plankebit, eventuellt rørpumpetang eller noe annet stor som du kan bruke til å klemme inn stempelet i kalipperen. Plankebiten bruker for å legge jevnt press på stempelet når det skal klemmes inn. Trykk på bremsepedalen noen ganger slik at stempelet blir presset litt ut (ikke for langt for da detter hele stempelet ut). Løft deretter på gummimansjetten og sprøyt tynn olje inn under gummien. Vær obs på at det innenfor kanten av gummien er enda en "leppe" i gummimansjetten som må løftes for å komme skikkelig til med oljen bak denne. Jeg brukte en slik liten flaske med lås-olje til dette, noen bruker CRC spray og slikt men jeg tror det blir for tynt igjen. Pass på at gummimansjetten kommer skikkelig på plass igjen og trykk stempelet helt inn. Press det ut igjen med bremsepedalen og tilfør mer olje. Gjenta til stempelet er mye enklere å presse inn igjen. Første gang vil det gå meget meget tungt inn, derfor kjekt med skrutvinge. For min del holdt dette ihvertfall 5-6 måneder intill jeg fikk overhalt kalipperne, men med overhalte kalippere ble bremsefølelsen mye bedre så det er klart at dette også er en mye bedre løsning både på kort og lang sikt. Vær forsiktig så det ikke kommer olje på noen bremseflater ;)

#119230  av Kaizern

Da har jeg skrudd av calipperen, plukket ut stempelet... Å jeg har nok funnet feilen hvorfor calipperen henger. Stempelet har en skade, ser utsom det har vært mye sand som har slipet dype riper i stempelet....

Hadde ikke med meg kamera, så tegnet bare et veeeldig forenklet bilde over hvordan stemplet så ut, å hvor skadene var....

Bilde

Så regner med dette gjør sånn at stempelet ikke trekker seg tilbake helt etter bruk av bremsen... Noen enige?

Så følgende spørsmål:

Er det bare å kjøpe ny calipper? Isåfall, pris?

Kan man kjøpe bare stempel?

Hjelper vel lite med et reperasjons kit, da det ikke følger med stempel :shock:

#119250  av larsst185

Har overhalt endel kalippere der stemplene har sett sånn ut og kunden ikke vil ha hatt det skifta.Merkelig nok så blir det tett og alt men lurer på om slittasjen på tetteringen blir så stor at det kommer til å lekke etter en tid.Tror ikke stempelet koster allverden.Kjøp stempel og repsett så er du sikker på at det blir bra.

#119253  av Dalan

Ett stempel til MR2'n koster litt i overkant av 200,- hvertfall, men der er det to stempel i hver kalipper så det er nok ikke samme stempel og da vet jeg ikke om det er samme pris.
Men det burde jo ikke være så himla dyrt for et nytt stempel :)

#119257  av kaimagne

Kjøp overhalt caliper i stedet du, så slipper du å knote med å gjøre dette sjøl. Tipper du får kjøpt det for ca 1500 kroner...

#119271  av Kaizern

kaimagne skrev:Kjøp overhalt caliper i stedet du, så slipper du å knote med å gjøre dette sjøl. Tipper du får kjøpt det for ca 1500 kroner...
Hvem driver med dette da?

Tror jeg går for å kjøpe et nytt stempel, HVIS det er mulig å få tak i..

#119272  av CelicaTurbo

helt ny kalipper koster svin og helvete, ca 5-6000.. men overhalte innbytte-kalippere er nok mulig å få tak i for 1500 eller litt mindre. Hør med mekonomen hva de har. Ellers, du får kjøpt nytt stempel og overhalingssett hos Toyota og jeg har ihvertfall tro på at det vil duge bra, og det vil også være den billigste løsningen.

#119291  av Kaizern

Ny calipper kostet faktisk til min bil, 1581kr inkl moms. Så har bestilt, kommer på onsdag eller torsdag neste uke :lol:

#119389  av Kaizern

En kompis av meg insisterte på han skulle ordne stempelet free of charge, så har gitt han stempelet.. Så får se hva han får til :lol:

#120103  av Kaizern

Det viste seg at det ikke var calippern som var problemet, men selve senterbolten var løs. Dette synes jeg var vel merkelig, kan den skru seg ut av seg selv? Den klipps tingen var der den skulle være.