TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Import av mr2 turbo

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#11840  av Morten

[quote="chris"] Men hørtes litt overdrevent ut med hestekreftene da.. rundt 280-300 stod det.. quote]

Husk at dette er 3.gen. japansk, dvs. orginalt 245ps (tilsvarer 241hk)!
40-60hk økning med bedre intercooler, sportsluftfilter, sportseksos og MINES ECU synes jeg slett ikke høres urealistisk ut... Høyere turbotrykk vil jo også være en "bivirkning" av disse modifikasjonene.

#11926  av Erlend

40 hk? Bare med ny hjerne og litt bedre pusting? Jeg synes det høres litt mye ut, men med større intercooler og høyere trykk, så er det nok mulig. MR2en har veldig godt av bedre kjøling leste jeg :)

#11946  av Morten

Erlend skrev:40 hk? Bare med ny hjerne og litt bedre pusting? Jeg synes det høres litt mye ut, men med større intercooler og høyere trykk, så er det nok mulig. MR2en har veldig godt av bedre kjøling leste jeg :)
Aldri undervurder bedre pusting! (husk at en motor egentlig kun er en luftpumpe, jo mer luft inn som kan forbrennes, og pustes ut igjen, jo mer krefter!). :twisted:
En kjapp (og unøyaktig) regning for å demonstrere hvorfor jeg mener det høres sannsynlig ut: hvis motoren har 241hk ved 10psi lade trykk vil det si at den ville yte ca. 145hk som NA (145hk+ 145hk*10psi/14,7psi = 243,6hk). Jeg vil anta at motoren lader minst 15psi etter disse modifikasjonene noe som i en ideell verden ville gi en effekt på ca.: 145hk + 145hk*15psi/14,7psi = 293hk! Den oppgraderte intercooleren vil være med på å fjerne den ekstra varmen innugslufta får som følge av ekstra komprimering og fører dermed til en tilnærming av dette tallet. Nå er dette skrevet på sparket, så jeg har ikke de reelle ladetrykk-tallene her, men tror ikke disse verdiene skal ligge så langt fra sannheten.. :wink:

#11978  av CelicaTurbo

kanskje enklere å forstå om man regner i bar i slike regnestykker, men for dere som lurer på grunnlaget så vil en motor som kjører 1bar (15psi) trykk forbruke dobbelt så mye luft (2bar atmosfærisk trykk) som en vanlig sugemotor (1bar atmosfærisk trykk), men det er jo i en ideell verden som han sier så realiteten er litt mer circa :)

#11992  av Christian

Virker jo som om denne er ganske lik min, så effekten er nok også ganske lik.

#12034  av Erlend

Spennende :)

Større inntak av luft til motoren er helt klart viktig, men uten tilstrekkelig med brennstoff kommer man jo bare til et visst punkt.
Vil dere si at neste skritt i modifiseringen av den MR2en er en større drivstoffpumpe :?:

#12131  av CelicaTurbo

på det amerikanske forumet er det nå en generellt oppfatning at både bensinpumpe og injektorer klarer fint allt hva den orginale turboen klarer å levere, og et stykke over 300hk for 2.gen 3S-GTE. Det vil vel egentlig si at bensinsystemet fint kan levere til en større turbo om man henter ut en begrenset effekt men med tanke på at pumpen kanskje er sliten etter 10+ år så kan det gjerne uansett være lurt å bytte den :)