TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• RÃ¥debank??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #118815  av tuneitup

heisann, er nyregistrert medlem og trenger allerede hjelp. Har en '93 modell celica cs som nett har rundet 146.000 og er rimelig redd for at jeg har fått rådebank. Var på vei hjem fra rudskogen nå på søndag og merket en alvorlig skranglende metallyd i motoren fra ca 2500 omdreininger og oppover. Har selv ikke så altfor god peiling på bil, men en del av kompisene mine som kjørte med meg mente at det var rådebank. Det merkelige er at jeg så og si aldri har kjørt bilen så altfor hardt, og har alltid vært flink med oljen. Men det jeg lurer på er om dette er en skikkelig innviklet jobb å finne ut av og reparere, eller om det svarer seg å få tak i en brukt motor og bytte hele driten?

#118822  av larsst185

Finn først ut om lyden virkelig kommer dærfra og at det ikke er strammehjul/løpehjul på register,vannpumpe ect som lager lyden.Er det ikke det er det en grei jobb å skru ned bunnpanna å sjekke lagrene for slittasje.Skulle det være at du har skåret et eller flere råde eller rammelagre så mener jeg at det er dødfødt å prøve skifte lagrene selv om
tappene på veiva og eller rådene ser ok ut.sjansene for at en tapp er slått oval er stor og det er ikke verdt å satse på at dette blir bra med nye lagre.Hadde det vert min bil ville jeg hvis skaden vert veldig stor skaffet ei brukt men ok blokk og skiftet lagrene i den.Er lagrene bare moderat skadet holder det sikkert at du sender veiva inn til sliping og sjekker at ingen av rådene eller lageroverfallene i blokka er skada.Du bør også gjøre oljepumpe,oljekjøler ect grundig rent da spon fra lagrene kan ha samla seg dær.Vær ekstremt renslig og nøye når du gjør en slik jobb så får du en motor som er "som ny" når du er ferdig. :)

#118827  av tuneitup

Oki... Takker så mye så langt. Kjørte heldigvis ikke så langt når lyden dukket opp, så da kan det hende det ikke er så altfor gale. Men skal sjekke det du nevnte først. Så får vi ta det videre derifra.

#118869  av Biggen

Jeg hadde også en matallisk lyd ved 2500-3000 rpm, men den kom etter at jeg fikk byttet registerreim, og verkstedet byttet ikke stramme julet.
Da dette ble byttet var lyden borte, så sjekk seriøst ut dette før du demontere motorn...! :lol:

#118870  av Kaizern

Hadde en lignende lyd i motoren når topp pakningen hadde gått mellom 2 sylindere..

Skranglet godt i motoren da :roll:
 #118993  av CelicaDeath

tuneitup skrev:heisann, er nyregistrert medlem og trenger allerede hjelp. Har en '93 modell celica cs som nett har rundet 146.000 og er rimelig redd for at jeg har fått rådebank. Var på vei hjem fra rudskogen nå på søndag og merket en alvorlig skranglende metallyd i motoren fra ca 2500 omdreininger og oppover. Har selv ikke så altfor god peiling på bil, men en del av kompisene mine som kjørte med meg mente at det var rådebank. Det merkelige er at jeg så og si aldri har kjørt bilen så altfor hardt, og har alltid vært flink med oljen. Men det jeg lurer på er om dette er en skikkelig innviklet jobb å finne ut av og reparere, eller om det svarer seg å få tak i en brukt motor og bytte hele driten?
Hadde samme lyd ved akkurat samme omdreining. og det var rådebank....motoren måtte byttes....ble til slutt å bli kvitt bilen, kostnadene ble for store....dette var en bil til 26 da....

#119252  av jostein_loenning

Skulle det vera noko du lurer på eller treng hjelp til, må du berre ta kontakt så kan eg svinga innom ein tur :) Er jo ikkje så langt. Kjører foresten gt4 90 mod

#119326  av tuneitup

Dette her er god knall :D Takker så meget for svarene. Nå gjelder det bare å komme i gang med det. Jeg tar sikkert kontakt med deg jostein viss vi står fast med noe. Er det forresten noen som vet om momentskjema til celica gt4? For jeg tenkte jeg skulle sjekke og gjøre litt mer når jeg første er i gang.