heisann, er nyregistrert medlem og trenger allerede hjelp. Har en '93 modell celica cs som nett har rundet 146.000 og er rimelig redd for at jeg har fått rådebank. Var på vei hjem fra rudskogen nå på søndag og merket en alvorlig skranglende metallyd i motoren fra ca 2500 omdreininger og oppover. Har selv ikke så altfor god peiling på bil, men en del av kompisene mine som kjørte med meg mente at det var rådebank. Det merkelige er at jeg så og si aldri har kjørt bilen så altfor hardt, og har alltid vært flink med oljen. Men det jeg lurer på er om dette er en skikkelig innviklet jobb å finne ut av og reparere, eller om det svarer seg å få tak i en brukt motor og bytte hele driten?
tappene på veiva og eller rådene ser ok ut.sjansene for at en tapp er slått oval er stor og det er ikke verdt å satse på at dette blir bra med nye lagre.Hadde det vert min bil ville jeg hvis skaden vert veldig stor skaffet ei brukt men ok blokk og skiftet lagrene i den.Er lagrene bare moderat skadet holder det sikkert at du sender veiva inn til sliping og sjekker at ingen av rådene eller lageroverfallene i blokka er skada.Du bør også gjøre oljepumpe,oljekjøler ect grundig rent da spon fra lagrene kan ha samla seg dær.Vær ekstremt renslig og nøye når du gjør en slik jobb så får du en motor som er "som ny" når du er ferdig.