TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lite problem med drivledd

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #119517  av Christian

Sliter med å få i sammen indre drivledd på førersiden etter mansjett bytte. Datt ut noen kuler for meg fordi jeg var litt hardhendt med å ta det fra hverandre, og nå greier jeg ikke å få det sammen igjen...Greier bare å sette det sammen på en måte, og da fungerer ikke kulelageret som det skal. Stivt som en stokk :? Skal dette egentlig være til å demontere? Virker slik på det jeg har, men begynner jo å lure?

Kikka innom mr2-tech også, men ble ikke noe klokere...

#119519  av CelicaTurbo

se gjennom BGB'en, jeg mener det står prosedyre der. Om ikke så kan jeg ta bilder av Chiltons manualen til Celicaen for jeg mener det står bedre forklart og illustrert der enn i BGB. Det er mulig å få leddet sammen igjen men det er vistnok et skikkelig puslespill å få det til første gangen, men når du først har klart det (og husker hvordan) er det meget lett neste gang. Kort fortalt anbefales det å sørge for å holde det leddet sammen med noen bolter mens du jobber med akslingen ;) Si ifra om du trenger bilder fra boken min.

edit: jeg husker at det stod noe i Chiltons boken om å bruke en tennplugg-socket i sentrum av leddet mens du stablet kulene på plass igjen..

#119525  av Christian

Som jeg skrev over der det ikke noe problem å få kulene inn igjen, men det blir feil på en eller annen måte, siden leddet blir helt stivt :? Arne ringte akkurat og sa at han hadde hatt samme problemet på en mercedes for en tid siden, der var det litt forskjellig gradering på "leddene". Kan virke som om det er det samme her...?

Celicaturbo : Om du har bildene lett tilgjengelig hadde det vært flott om du sendte de. Men ikke noe stress hvis du må scanne og styre :)

#119553  av Amund

Christian skrev:Som jeg skrev over der det ikke noe problem å få kulene inn igjen, men det blir feil på en eller annen måte, siden leddet blir helt stivt :? Arne ringte akkurat og sa at han hadde hatt samme problemet på en mercedes for en tid siden, der var det litt forskjellig gradering på "leddene". Kan virke som om det er det samme her...?

Celicaturbo : Om du har bildene lett tilgjengelig hadde det vært flott om du sendte de. Men ikke noe stress hvis du må scanne og styre :)
er kun en måte de fungerer på. men flere måter å sette de sammen på...
har smertelig erfart dette 2(!) ganger.... første gangen greide eg etter 4 timer å få de sammen på rikti måte, andre gangen tok de med, erik, og en til 20 min....

se på gradene på sporet, så ser du fort hvilken vei de MÅ settes sammen :wink:

#119657  av Christian

Har sett, prøvd, kikka og banna, men ikke f om jeg får det til... :x

#119780  av Christian

Den kom tilslutt, rart hvordan alt blir logisk år når det først er sammen :roll:

#119842  av CelicaTurbo

hehe, bra det da.. stemmer jo overens med hva jeg skrev om at når du først har fått det til en gang så er det enkelt neste gang :)