TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ødelagte stempelringer?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#117267  av FireWalk

Hehe.. ang det med lappen så var det jo et hendig tidspunkt ja.. hadde vært litt værre om dette skjedde samme dagen som jeg fikk igjen lappen.. ;) Nå har jeg jo noe å pusle med mens jeg venter..

Vi skal ta av toppen på den i dag for å inspisere ventilene, sylinder og stempler... Om stempelet er gåent så blir det nok skiftet, så skifter vi eventuelt da også ringer på alle de andre, eller bytter ut alt.. kommer ann på pris.. Dersom turboen også er gåen, og det viser seg at det er mer som er gåent, f.eks sylinderveggen osv så blir det nok ny motor, så får vi heller drive å skru litt på denne inne imellom og gjøre den til et prosjekt.. Blir fort like dyrt å få toppen overhalt, blokka overhalt, turboen overhalt + deler, nye stempler osv

Jeg har imidlertid et par spørsmål nå som vi skal begynne:

1. Hvor får jeg kjøpt slike SETT med pakninger og 0-ringer osv til toppen? Når jeg skal montere sammen toppen igjen er det jo et utall pakninger som ikke kan brukes opp igjen.. Kan tenke meg dette blir svindyrt å kjøpe en og en på toyota, og det kom meg for øret at man kan få kjøpt slike sett som passer til motoren.. Men hvor får man kjøpt slikt?

2. Når jeg skal ha av toppen, kan jeg løsne toppen og vri den ut uten å løsne eksos manefolden? eller må jeg ha av den også? Det er jo så satans trangt nedi der, må i så fall løsne motorfestene og bikke bak motoren for å komme til da for å få løs disse.. da er det vel enklest å ta ut motoren.. Var i det lengste tenkt å bare ta av toppen og bunnpanna, og sku stemplene opp på den måten, uten å ta ut hele motoren...

3. Hva koster det for nye Toyota stempler osv i forhold til oppgraderte custom deler? og hvor får man tak i ? :-)
Sist redigert av FireWalk den 02 jul 2005 12:58, redigert 1 gang totalt.

#117269  av CelicaTurbo

du får kjøpt komplett pakningssett hos Toyota, tror ikke prisen er så alt for ille heller men det spørs om de klarer å finne det på ditt vanlige talentløse Toyota verksted da ;) Angående eksosmanifolden aner ikke jeg ihvertfall.

#117350  av Christian

Toyota har pakningsett, ikke spesiellt dyrt.

Eksos manifoilden må tas av før du får av toppen, samme med innsuget.
Virker som om motoren din har fått såpass med juling at det bør kikkes over uansett :wink:

Pris på stempler aner jeg ikke, men om man først skal bytte bør man vel sette inn noe smidd? Det vender fort på 10K for alle 4

#117381  av CelicaTurbo

jeg har sett prisen på standard stempler en gang men husker så klart ikke hva det var, men det var overraskende billig ihvertfall.. men spørs om ikke smidde stempler er saken med mindre Firewalk ønsker å moderere turbotrykket sitt en del :D

#117394  av FireWalk

Nå er det vel ikke turbo trykket som har tatt livet av stempelet. Om man skal peke på en eksakt synder i denne saken så må det vel være fordeler lokk og rotor. som får skylden da det er disse to som har forårsaket feiltenningen som har ført til tenningsbanken.

har begynt på motoren nå. Jeg blir like satt ut hver gang over hvor trangt det faktisk er nedi der. Jeg trodde det skulle la seg gjøre å ta av toppen, for så å ta av bunnpannna også trekke ut stemplene på den måten uten å ta ut selve motoren. Men nå ser det ut til at motoren må ut uansett. Er jo så sinnsykt trangt at jeg får jo ikke av register reima engang.. Også er såklart Cruise controllen og kompressoren til ACen iveien...

Noen som har en enkel og grei forklaring på beste måten å ta ut motoren på?

Er litt usikker på fremgangsmåten på disse bilene her. Har skjønt at den må ut fra undersiden, men eksakt prosedyre hadde vært kjekt å ha, så får jeg gjort dette på raskeste og enkleste måte på første forsøk, så slipper jeg all prøvingen og feilingen som gjerne følger med når man skal finne ut av slikt på egen hånd :)

#117395  av Morten

To tips som er værdt å passe på ved demontering:

Løsne slavesylinder til clutchen fra girkasse og f.eks. strips opp denne til chassis i stedet for å koble fra slangen. (du sparer masse f*#nskap og banning med clutchlufting da..).

Samme med AC kompressor. La den henge igjen i bilen når du slipper ned motoren. Ellers er det meste ganske rett frem.

#117576  av FireWalk

Takker for tipset! da sparer vi oss nok en del arbeid her. Noen tips ang hjulopphenget? Jeg regner med alt bare følger med motoren ut på disse bilene?

#117657  av sleeper

Morten skrev:To tips som er værdt å passe på ved demontering:

Løsne slavesylinder til clutchen fra girkasse og f.eks. strips opp denne til chassis i stedet for å koble fra slangen. (du sparer masse f*#nskap og banning med clutchlufting da..).

Samme med AC kompressor. La den henge igjen i bilen når du slipper ned motoren. Ellers er det meste ganske rett frem.
lufta clutchen på en mr2 her om dagen!! fant en helt genial måte og lute den på!! brukte ca 2min på det!

det jeg gjorde var og bruke trykkluft inn på påfyllinga til clutchen! da spylte det bare igjenom og blei helt perfekt på første forsøk!!( dette på en bil hvor alt har blitt demontert og tømt for veske!

#119709  av FireWalk

på tide med en liten oppdatering.. Nå går ting veldig sent når vi amatører skal foreta oss ting sammenlignet med proffene... Men vi har iallefall fått av bunnpanna og toppen...

Her er noen bilder av det aktuelle stempelet (nr2) og tilhørende ventiler. Jeg er ingen ekspert, men jeg kan ikke se noe galt her? syntes både stempelet og ventilene ser helt ok ut sammenlignet med de andre stemplene og ventilene. Jeg hadde forventet meg et sprukket stempel, men det ser jo ok ut. er det bare ringene som er gåen eller?

Trenger litt input fra ekspert panelet her... :-)
Vedlegg
hele dritten..
hele dritten..
P1010011.JPG (43.22 kiB) Vist 1378 ganger
stempel nr 2. til venstre.
stempel nr 2. til venstre.
P1010012.JPG (42.04 kiB) Vist 1378 ganger
stempel nr 2 (begynner å telle fra høyre)
stempel nr 2 (begynner å telle fra høyre)
P1010014.JPG (41.47 kiB) Vist 1378 ganger
Ventilene til Cylinder nr 2.
Ventilene til Cylinder nr 2.
P1010018.JPG (40.84 kiB) Vist 1378 ganger

#119731  av larsst185

Ser ikke noe opplagt galt dær nei.faktisk så det nesten litt for reint og fint ut oppå de stemplene.Sånn kan det se ut om toppakninga har vert gåen og vann har kommet inn i sylinderen,men blir jo bare spekulasjoner om det er det som har skjedd i dette tilfellet....

#119734  av larsst185

Etter å ha lest litt mere her så synes jo jeg at det høres ut som om turboen din er gåen.er med på tanken om at trykk i veivhuset pga defekte ringer forårsaker oljeforbruk og lekkasje pga sprengte tettinger.Men er ikke helt med på at dette skal komme frem mest på tettingene i turbo.Tetteringene i forkant og bakkant på veiva skulle tatt kvelden før tettingene i turbo, og laga et helvettes søl.Hadde jeg hatt bedre råd så skulle jeg nesten satt penger på at turboen din er hovedproblemet :)
Men er jo litt tricky å stille diagnose uten å ha sett verken motor eller turbo.

#119735  av FireWalk

larsst185 skrev:Ser ikke noe opplagt galt dær nei.faktisk så det nesten litt for reint og fint ut oppå de stemplene.Sånn kan det se ut om toppakninga har vert gåen og vann har kommet inn i sylinderen,men blir jo bare spekulasjoner om det er det som har skjedd i dette tilfellet....
Stemplene er rimelig nye.. Men om topp pakningen var gåen burde det jo kommet vann i oljen og olje i vannet. Det er ikke tilfellet, så jeg tror ikke det er noe problemer med toppen. Som du kanskje så over så tok vi en kompresjons test, og alle sylinderene hadde over 168 psi i kompresjon (som er det det skal være) untatt sylinder nr 2, der var det bare rundt 120 i kompresjon.. så det indikerer jo at problemet ligger i/ved akkurat den sylinderen... hadde nesten håpet at problemet skulle vise seg litt tydeligere enn som så.. men ser jo ingenting opplagt feil her... frustrerende.. får ta ut stempelet og sjekke ringene.. Men så ingen skader på sylinderveggen heller, og det burde det vel blitt omr ingene var borte?

Siden kompresjonen er så lav på denne sylinderen så MÅ Det jo være noe problem her?

Har hatt 3-4 forskjellige mekaniker freaker som har sett på turboen, og alle sier den ser helt fin ut.. at den er som ny, ser ut som ny, ikke noe slark eller noen ting.. kom aldri noe ulyder fra den heller..
Sist redigert av FireWalk den 17 jul 2005 23:21, redigert 1 gang totalt.

#119736  av larsst185

olje i vannet eller omvendt får du bare om det lekker mellom olje og kjølevannskanaler.Det kan også lekke fra en kjølekanal og inn i sylinderen,men i de aller fleste tilfeller får du ikke kjørt bilen særli mye da pga trykk i kjølesystem og at motoren vil koke...

#119838  av sleeper

bare en teori: hvis ventilene på cyl2 ikke lukker helt slik at det blir lekkasje der så vil du vel få lavere komp i motoren??? har du sjekket at det ikke lekker der? ( hvis du ikke finner noen annen feil noen sted så kan du jo få trykktestet toppen din da?)

#120224  av FireWalk

Da er problemet forhåpentligvis lokalisert. Tok ut stempel nr 2 i dag og bildene viser jo klart hva som har skjedd. Her er stempelet knust i kantene. La merke til at stempelet er blankt og fint på andre siden, mens det er helt svart nedover siden og kanten på den siden som er ødelagt/bristet/knekt. Regner med det er her eksosen har gått ned i oljen.. Da vil vel dette støtte teorien om at det er trykket herifra som har ført til at oljen har presset seg gjennom oljetetningene i turboen? ettersom at turboen er nyoverhalt og ser og virker helt ny og fin ut.

Da burde det vel bare være å skifte stempelet her, og skifte stempelringer på alle de andre i samme slengen.

Hva trenger jeg da?

- nytt stempel
- nye stempelringer
- nye bolter til toppen
- sett med alle pakninger til toppen
- pakninger til eksos manefold/turbo

noe mer?

Har litt mer troa på at motoren kan la seg reparere nå.. så ingen riper eller noe i sylinderen heller...
Vedlegg
Andre siden av stempelet er intakt. Legg merke til at det ikke er like svart her.
Andre siden av stempelet er intakt. Legg merke til at det ikke er like svart her.
P1010026.JPG (44.35 kiB) Vist 831 ganger
legg merke til bitene ved siden av..
legg merke til bitene ved siden av..
P1010027.JPG (24.38 kiB) Vist 1311 ganger
Stempelet er sprukket.
Stempelet er sprukket.
P1010028.JPG (27.2 kiB) Vist 1311 ganger
Problemet løst... litt blod følger såklart også med..
Problemet løst... litt blod følger såklart også med..
P1010022.JPG (36.47 kiB) Vist 1311 ganger