TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bakre bremseskive

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #120274  av MacBain

Jeg skulle ta av den bakre bremseskiven, men fikk den ikke av.
HÃ¥ndbrekket var av og jeg kunne snu skiven rundt uten problem.
Men når jeg prøve å ta den av virket det som om den ble holdt igjen, vil ikke ødelegge noe :-), så jeg lurte på hva som gjør at den sitter fast?
Jeg skrudde også inn to bolter i skiva (se bildet), da gikk den litt lengere ut, men så fort jeg slakket opp boltene gikk skiva tilbake.
Er det riktig at jeg skal skru boltene inn helt til skiva faller av?
Vedlegg
skive.gif
skive.gif (221.29 kiB) Vist 1213 ganger

#120277  av GT_rider

Hehe.. :) Gått i samme fella som meg du, da jeg skulle ha av skiva første gang. Ser du den lille gummiknotten til høyre på skivadi, nærmest kalipperen. Du tar den tu, vrir på skiva slik at det hullet står rett ned. Videre tar du ett flatt skrujern, som du stikker inni hullet, innenfor der skal det være en mekanisme som du skrur på for å stramme eller slakke håndbremse skoene. Husker ikke hvilken vei du skrur det vesle tannhjulket innenfor der, mn det finner du fort nok ut.

HÃ¥per dette var til litt hjelp. :)

#120284  av MR2WideBody

Dytt tannhjulet ned for å stramme, opp for å slakke det av

#120324  av karl234

og for guds skyld, ikke ha på brekket ;P og skulle det vise seg at du under noen omstendigheter ikke får den av, så er det bare å slå i vei med en stor hammer til skiva faller av eller knuses. :)

#120339  av espenk

karl234 skrev:og skulle det vise seg at du under noen omstendigheter ikke får den av, så er det bare å slå i vei med en stor hammer til skiva faller av eller knuses. :)
M.a.o, karls-metoden :lol:

#120341  av CelicaTurbo

som GT-Rider skriver, samt et lite tips: på ene siden min bak opplevde jeg at håndbrekkssko-mekanismen lå skjevt inne skiven til tross, og til tross for at det var slakket helt av så hengte skoene seg fast i en rustkant ytterst i trommelen.. det jeg måtte gjøre da var å lyse inn på baksiden med en lykt til jeg så hvor skoen holdt og deretter stikke inn et flatt skrujern og hjelpe skoen av kneiken, da løsnet skiven med en gang :)

#120344  av Andreazz

Må vell nesten ta av calipperen å??

#120352  av Christian

Andreazz skrev:Må vell nesten ta av calipperen å??
Det kan lønne seg ja :lol:

#120353  av CelicaTurbo

kommer ikke langt uten det ja :lol:

#120358  av GT_rider

Tenkte på det jeg og da jeg såg bildet,men kommenterte det ikke :)

#120369  av MacBain

Takker for svar, skal prøve igjen i morgen.

PS. Hadde forøverig tatt av kalippern :D (det er derfor de mangler bremseklosser på bildet)