TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Div spm ang priser pÃ¥ Celica komponenter etc i utlandet

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #120487  av bjornix

Kan se ut som min stakkars 1990 Toyota Celica 2.0 GTi har fått hard medfart på tyske motorveier før den kom inn i varmen hos meg og nå må jeg bytte motor. Jeg er lite lysten på en høggermotor, som for alt jeg vet kan være like ubrukelig som den jeg allerede har, så jeg vil ha en byttemotor fra Toyota. Nå har det seg imidlertid slik at jeg ikke har for vane å drite penger så jeg må finne på andre løsninger enn å gjøre dette i Norge. Og når jeg først skal bytte motor kan jeg like godt gjøre litt annet smårusk mens jeg er i gang. Så det jeg lurer på er priser på følgende i SVERIGE og TYSKLAND:

Hva koster en byttemotor?
Hva koster jobben for å få den på plass?
Hva koster en overhaling av min egen motor?
Hva koster jobben med å putte på et senkesett?
Hva koster et GT4 panser hos Toyota?
Hva koster en forskjerm?

Jeg har prøvd å sende mail til en rekke Toyota forhandlere i Tyskland uten særlig respons. Tar helst kun imot godt kvalifiserte tipp så jeg får en rimelig nøyaktig pekepinn! ;)

#120488  av GT_rider

Hør med toyparts, mr2turbo, og hør hva de kanskje kan skaffe en motor for.

#120490  av 2fast4u

Står litt om GT4 panser her: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... ght=#97352
Det andre må sjekkes nermere.

:wink:

#120491  av bjornix

Takker for rask respons gutta, men som sagt er det prisene i land som Sverige og Tyskland som i utgangspunktet er interessante i og med at jeg ikke kjenner noen på toyparts og regner vel ikke med å få noen "kompispris" der! ;)

#120496  av CelicaTurbo

motorimport.dk har brukte motorer og overnevnte personer (brukernavn på forumet) kan hjelpe deg med importerte brukte motorer. Om du ønsker at noen her skal anbefale deg verksted i Tyskland som kan gjennomføre byttet så tror jeg ikke du når langt, det er greiest om du får noen her til å gjøre slikt for deg, som f.eks de to overnevnte personer ;) Det kan høres ut som at du er ute etter en helt ny motor i posten din, siden du ikke vil ha en "høggermotor".. om du er villig til å betale slike penger så hjelper det deg ikke mye å bestille noe slikt i utlandet, det koster allikevel trolig vesentlig mer enn du betalte for bilen din i utgangspunktet ;)

#120500  av bjornix

Da beklager jeg hvis jeg har uttrykt meg uklart! Det jeg er på jakt etter er selvfølgelig en byttemotor. En motor som er tidligere brukt, levert inn og overhalt. Etter et besøk på verkstedet som konstaterte at det trolig var motorbytte/overhaling som måtte til fikk jeg inntrykk av at en slik motor kunne ligge på rundt 20 lapper i Norge og jobben med å montere den på ytterligere 10. Det er mulig man må regne med å punge ut noe slikt for en 2.0 GTi motor, men det er noe i strammeste laget for mitt budsjett og jeg var derfor interessert i å forhøre meg om noen her hadde erfaring med motorskifte i utlandet og kunne gi meg en prisantydning på noe slikt.
Det kan hvertfall ikke være noe dyrere!

Men det er klart at hvis noen har løsninger innenfor landegrensene som er like billige som å dra til utlandet for å få gjort det så lutter jeg øre! ;)

#120521  av teknikeren

bjornix skrev:Da beklager jeg hvis jeg har uttrykt meg uklart! Det jeg er på jakt etter er selvfølgelig en byttemotor. En motor som er tidligere brukt, levert inn og overhalt. Etter et besøk på verkstedet som konstaterte at det trolig var motorbytte/overhaling som måtte til fikk jeg inntrykk av at en slik motor kunne ligge på rundt 20 lapper i Norge og jobben med å montere den på ytterligere 10. Det er mulig man må regne med å punge ut noe slikt for en 2.0 GTi motor, men det er noe i strammeste laget for mitt budsjett og jeg var derfor interessert i å forhøre meg om noen her hadde erfaring med motorskifte i utlandet og kunne gi meg en prisantydning på noe slikt.
Det kan hvertfall ikke være noe dyrere!

Men det er klart at hvis noen har løsninger innenfor landegrensene som er like billige som å dra til utlandet for å få gjort det så lutter jeg øre! ;)
Det billigste blir nok å overhale den motore du nå har, for da slipper du prisen på ny motor og trenger bare å kjøpe pakninger, evt nye løfte fjerer, ventil tetninger osv. Trenger ikke bli dyrt det.
Ta motor inn og ut klarer de fleste selv ,em overhalingen er det straks verre med.

#120533  av CelicaTurbo

jeg tror du fint kan få en 3S-GE motor vesentlig billigere enn 20.000 her til lands om du finner en motor fra noen som har byttet til en 3S-GTE turbomotor i sin bil... men da bør nok du selv få overhalt byttemotoren før den monteres igjen, men det er jo ikke så vanskelig når motoren ikke står i bilen ;) Selve motorbyttet burde også være mulig å finne noen som var villig til å gjøre for mindre enn 10.000, særlig siden det bare er snakk om å bytte motor til samme motor som du allerede har og det ikke er snakk om oppgradering til turbomotor eller slikt ;)