TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøpe delebil fra utlandet (sverige/danmark) og motorbytte..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #120548  av Zepticon

Hei...
Sitter å koker på noen planer om motorbytte i bilen min. Har lyst å gå fra min slappe 1,8 til en 2,5 V6 motor, men for å få et slikt bytte godkjent hos staten må vell alt av deler som ikke er lik på de to utgavene byttes?
Derfor harjeg tenkt litt på mulighetene for å få tak i en vraket/hel V6 delebil som jeg kan ta et komplett motorbytte med. Og hente litt extra slitasjedeler som er kjekke å ha. Støtfangere feks :wink:

Men... Hvor skal jeg lete for å finne en slik? Har sett litt på de "Dele" linkene som var postet her, men ble ikke spes klok på dem. Hvem skal jeg henvende meg til for å finne ut hvem som kan skaffe en delebil billig?

Og dersom jeg kjøper en bil i sverige eller danmark, hvordan er det å få denne inn i landet? må den momses og betales eller kan jeg bare shippe den rett inn? Og hvordan er det med avgifter for større motor? Hørte noe om at man slapp å betale ekstra avgift om bilen var eldre en 6 år?

Og hvordan er papirarbeidet omkring et slikt bytte? for å få den godkjent med den nye motoren. Skal ta en tur innom biltilsynet i morgen å høre, men hadde vært kjekt med litt inspill her. Fra folk som har gjort noe sånnt før.

Håper noen gidder å hjelpe en bilentusiast under opplæring :roll:

#120581  av Zepticon

Problemet er bare at jeg trenger et komplett frontstykke...
I hvertfall dette:
- Motor
- Gir
- Ledningsnett med hjerne
- Drivaksler

Er i hvertfall det jeg har hørt fra dem som har gjort et sånnt bytte...
Sist redigert av Zepticon den 24 jul 2005 17:20, redigert 1 gang totalt.

#120583  av megetlei

Du kan høre med huggeriene om du kan skjære av fronten da vøttø.

megetlei

#120585  av Zepticon

megetlei skrev:Du kan høre med huggeriene om du kan skjære av fronten da vøttø.

megetlei
Går det ann? kult.. bare liksom få alt fremfor fortsetene.... :lol:
koster det mye å få dette inn i den norske stat da?

#120623  av megetlei

Hvis folka på huggeriet er greie så er ikke dette noe problem :D

Trenger overformynderiet å vite noe om at du tar dette over grensa da?

megetlei

#120663  av Biggen

Det er flere huggere i utlandet (Danmark, Sverige, Tyskland) som selger clip (Halv bil. Der motoren sitter), men vet ikke hvem som selger til din bil. Søk på internett.

Når jeg hentet inn clipet, fant jeg ut at det ble billigere for meg å få transpotert det hjem til meg enn å reise ned å hente det. Jeg brukte DFDS og betalt kun ca 4400 hjem på døra. Det fine med det var at de ordnet alle papirer og moms. Så jeg fikk en regning med moms + transport. Veldig greit.

Tror nok det er greiest å momset clipet inn i Norge. 25 % er mye, men skal du levere vraket (restene av clipet) til hoggerne etter at du er ferdig med det må du vise papirer på at momsen er betalt før de tar den i mot.

Hvis ikke kan du kutte den i biter og begrave den i hagen..... :D

#120675  av Zepticon

Biggen skrev:Det er flere huggere i utlandet (Danmark, Sverige, Tyskland) som selger clip (Halv bil. Der motoren sitter), men vet ikke hvem som selger til din bil. Søk på internett.

Når jeg hentet inn clipet, fant jeg ut at det ble billigere for meg å få transpotert det hjem til meg enn å reise ned å hente det. Jeg brukte DFDS og betalt kun ca 4400 hjem på døra. Det fine med det var at de ordnet alle papirer og moms. Så jeg fikk en regning med moms + transport. Veldig greit.

Tror nok det er greiest å momset clipet inn i Norge. 25 % er mye, men skal du levere vraket (restene av clipet) til hoggerne etter at du er ferdig med det må du vise papirer på at momsen er betalt før de tar den i mot.

Hvis ikke kan du kutte den i biter og begrave den i hagen..... :D
Ok... Hørtes greit ut det..
Grave det ned i hagen hørtes bra ut... vi har STOR hage...
Men en annen ting... hvordan skal jeg oppevare den gamle motoren da? den skal jeg ta vare på til V6'ern går dukken...

#120753  av Christian

Biggen skrev:Hvis ikke kan du kutte den i biter og begrave den i hagen..... :D
Ligger 2 her hjemme :mrgreen: