TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lekk radiator

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #120713  av AndreasH

Jeg satte inn MR2'en hos Toyota for å skifte et hjullager og bad dem samtidig sjekke hvorfor det stiger litt damp opp framme etter kjøring.. :?
De ringte senere og sa at radiatoren var lekk og at en ny koster 3400,- + ca. 1000 i arbeid :cry: .

Jeg tenkte jeg burde høre litt her på forumet før jeg "slår til" :roll:,
så jeg svarte foreløpig nei på om de skulle bestille ny :wink: .
Har dere noen forslag ?

#120720  av MR2WideBody

Hvor på toppen kommer det fra? Lufte/Dreneringsventilen?? Eller kommer det lengre ned?

#120727  av AndreasH

MR2WideBody skrev:Hvor på toppen kommer det fra? Lufte/Dreneringsventilen?? Eller kommer det lengre ned?
Jeg har ikke sett på det selv, den står på verkstedet nå..
- skal spørre når jeg henter den.
Jeg har bare sett at det siver damp opp fra vippelyktene og panseret etter en kjøretur.

Mener du at det er lettere å fikse hvis det er ventilen ?

#120732  av BrennaRacing

Du burde ta en tur innom torshov bilrekvista å kjøpe noe som heter Bars Leaks. Det er en boks som ser ut som en hermetikkboks...

Jeg har brukt det på begge bilene jeg har hatt...Det funker som fjell :D

Koster litt i underkant av 200 spenn mener jeg. Greit å prøve det før man betaler masse for ny radiator.

Du bare fyller det på i radiatoren. La motoren stå på i 15 min med full varme på anlegget, så burde det bli bra...I boksen så er det sånne kuler som tetter hull og lekkasjer i radiatoren..

Geniale saker...

Lykke til, å fortell hvordan det gikk :D

#120741  av lasse

Evt kan du prøve kanel(!) et tips jeg fikk av en mekaniker kompis, skal funke vel så bra som sånne "radiator tett" midler...

#120743  av sw20

Bars Leaks lokter faktisk ganske mye av kanel.......... :roll: :D

#120745  av MR2WideBody

Drøy med viidundermiddelet til du finner ut hvor det lekker hvertfall, er ikke kjempesmart å bruke det hvis det er f.eks. ventilen. Jeg hadde problemer med den etter at jeg hadde kjørt på bane. Da lakk ventilen, først sånn damp som du beskriver, så begynner det å pipple litt kjøleveske, deretter så bare spruter det

#120758  av rip

Du burde vel også klare å finne en brukt radiator.
Å bytte radiatoren er ikke no problem, av med to slangeklemmer så er det bare å røske litt ;)

#120761  av kake

rip skrev:Du burde vel også klare å finne en brukt radiator.
Å bytte radiatoren er ikke no problem, av med to slangeklemmer så er det bare å røske litt ;)
Må vel først av med enten underpanelet, eller hele dekselet over for å ta ut radiatoren. Ørten klips og skruer, så må man fylle på nytt kjølevann og lufte systemet etterpå. Syntes 1000,- for det arbeidet der ikke var så ille jeg :wink:

#120777  av AndreasH

Takk for alle svar :) !

Mekanikeren var seff. gått hjem da jeg henta bilen, men jeg åpna selv og lot den gå seg varm. Ventilen ser knusk-tørr ut. Derimot er det en skade litt nedpå radiatoren hvor det kommer damp fra :x .

Fyttirakkern ! Det ser ikke pent ut under det panelet :P.

Comments ?
Vedlegg
116_1647_1.JPG
116_1647_1.JPG (112.63 kiB) Vist 255 ganger
Her har vi dyret..
Her har vi dyret..
116_1646_1.JPG (159.88 kiB) Vist 259 ganger
ventilen og slangen er tørr
ventilen og slangen er tørr
116_1645_1.JPG (157.08 kiB) Vist 248 ganger
Så her er det altså veisaltet gjemmer seg..
Så her er det altså veisaltet gjemmer seg..
116_1650_1.JPG (235.9 kiB) Vist 266 ganger

#120787  av erling

Snakk med radiatorservice, tlf 51 88 33 55. Koster rundt 1500,- for "ny". Dvs de lodder inn ny kjerne og sjainer opp den du har. Blir som ny.

#120790  av AndreasH

erling skrev:Snakk med radiatorservice, tlf 51 88 33 55. Koster rundt 1500,- for "ny". Dvs de lodder inn ny kjerne og sjainer opp den du har. Blir som ny.
Det høres forlokkende ut :). Mekker de den av og på og fyller kjølevæske på også ?

#120798  av erling

AndreasH skrev:
erling skrev:Snakk med radiatorservice, tlf 51 88 33 55. Koster rundt 1500,- for "ny". Dvs de lodder inn ny kjerne og sjainer opp den du har. Blir som ny.
Det høres forlokkende ut :). Mekker de den av og på og fyller kjølevæske på også ?
Det klarer du selv vettu. :wink:

#120803  av BrennaRacing

Radiatoren min lakk også litt nede midt på radiatoren...Hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd Bars Leaks før du begynner å betale masse spenn for at noen skal fikse radiatoren din. Det middelet skader ingen ting :D

#120825  av AndreasH

erling skrev:
AndreasH skrev:
Det klarer du selv vettu. :wink:
Fillern! :wink: