TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Eksos

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #12022  av bose
 
Så sant så sant. på høyt turtall beveger alt seg så raskt at bensinen/luften ikke rekker å fly "igjenom". Det er en av grunnene til at skikkelige blodtrimma suge-motorer et skikkelig dæve ved lavt turtall.

 #12023  av RumpShaker
 
Nå har jo ikke jeg tenkt til å blodtrimme jeka heller...
Ikke før jeg har hivi i turbo motor!! :twisted:

Da kan jeg jo egentlig kjøpe meg 4" anlegg nå, slik at jeg har effektanlegg når jeg får turbomotoren :!: :!:

Jeg veit at Scorpion har et heftig 4" anlegg med ett utløp, men det mener jeg kostet 8 stor høvdinger!
 #12026  av Bjørn MK1
 
4" eksos passer på motorer med i området 700-1000hk skulle jeg tro :wink:
 #12027  av RumpShaker
 
Bjørn MK1 skrev:4" eksos passer på motorer med i området 700-1000hk skulle jeg tro :wink:
Detaljer, detaljer... :twisted:

Men FOR en rå lyd!!! :shock:
Et slikt anlegg er jo bare et must sammen med Apexi filteret!
Da trenger jeg bare en liten tuning av chip'en, så har jeg en 5-10 hester mer??

 #12043  av erling
 
Aldri i livet om det er 4" hele veien ihvertfall. Er vel et par cm med 4" på enderøret :D 3S-GE blir så absolutt ikke sur og gretten med friere luftveier, men har man mer enn 2,5" ødelegges mer og mer av bunndraget, uten å forbedre draget i toppen. Men har du planlagt kjøp av 3S-GTE så kan du jo gå opp til 3". Om turbo og NA har like flenser på caten vet jeg ikke, men fleksidelen før caten er IKKE lik i det hele tatt. Kjøper du et fullt turboanlegg uten cat må du sveise og maske for å få det sammen.

 #12045  av bose
 
Etter at jeg satte på Simmons anlegget på min Mk1, ble det SKIKKELIG dårlig drag under 4K RPM, Den begynner å gå rent når den passerer 4,5K RPM.Og det er et 2" anlegg tvers igjenom.

 #12069  av Amund
 
bose skrev:Etter at jeg satte på Simmons anlegget på min Mk1, ble det SKIKKELIG dårlig drag under 4K RPM, Den begynner å gå rent når den passerer 4,5K RPM.Og det er et 2" anlegg tvers igjenom.
janspeed anlegget mitt er 2". Ble ikke så mye dårligere drag egentlig, men under 3300 rpm er det ikke mye å hente uansett... kanskje du skulle satset på janspeed? hehe :wink:

 #12073  av bose
 
Det ble jo merkbart bedre drag over 5k rpm da.SÃ¥ det virker sikkert :wink:

 #12108  av chris
 
Men nå må jeg nesten spørre..

Hva slags eksos ville dere anbefalt til min MR2 ? med tanke på pris, effekt, og hvor lett det er å få tak i. Og hva om man vil ha muligheten til å ta av kat'en og sette inn en eller annen form for rakrør? Finnes det noe enkel måte å gjøre dette på?

For å si det lett, hva anbefaler dere, som har peiling, meg å gjøre med tanke på eksos? Ingen foreløpige planer om å bytte motor eller bygge om til turbo. Har Apexi sportsfilter fra før.

 #12123  av Erlend
 
Jeg lurer på det samme som Christian...

 #12124  av RumpShaker
 
Tror dette er noe som mange lurer på...

Har lett endel rundt på nettet etter anlegg til 3SGE, men det er mye lettere å finne til 3SGTE.
DERFOR startet jeg denne posten, for å høre om jeg kan montere et anlegg på 3SGE som egentlig er beregnet på 3SGTE!!!

Jeg har vel egentlig ikke helt fått med meg hva som er den store forskjellen på disse 2 typene... Om jeg kjøper et turbo anlegg (fra downpipe), hva må jeg da gjøre for å tilpasse MEN kunne bruke senere til en turbo?????? :?

 #12126  av erling
 
Forskjell på frontrøret, turbo har enkelt rør mens na har dobbelt.

NA:

Bilde

Turbo, nederst:

Bilde