Master skrev:Dette er vel kanskje et mer utbredt tema i USA siden de har så lavt oktantall der, og er mer utsatt for tenningsbankproblemer.
Men sitat fra en av de størte guruene på mr2oc: billwot skrev: "When the ECU judges that detonation is taking place, it retards ignition timing until the knocking stops. Timing is then advanced back to calculated value or, ir detonation begijns, retarded again until detonation is stopped. In this manner. the ignition system can be operated at maximum efficency, on the borderline of detonation, while avoiding the audible "ping. "
les mer her: http://www.mr2oc.com/showthread.php?s=&threadid=53
For meg så hersker det ingen tvil om at bankesensorsystemet Toyota designet for 3s-gte motoren og de senere 3s-ge motorene hjelper motoren kjøre optimal tenning siden det tenningsmapet i ecu'en ikke er tilstrekkelig under alle temperaturforhold/belastningsforhold osv. Som beskrevet i tråden over så arbeider bankesensorsystemet svært ofte, uten at du merker det engang.. så det er nok en grunn til at det er der 
Han sier egentlig det samme som meg, at tenningen blir trukket tilbake for å beskytte motoren dersom banking blir detektert. Men han sier det på en litt annen måte. Og ja, det er ganske aggresive tenningsmap orginalt på disse motorene.
Men se for deg dette: la oss si at bankesensoren ble brukt så aktivt som jeg får inntrykk av at du vil frem til. Tenning blir justert frem til bank blir detektert og så trekt litt tilbake til bankingen er borte (rett meg dersom jeg har misforstått/feiltolket hva du mente). Hva ville da skje dersom bankesensoren av en eller annen grunn ble defekt? ...jo tenningen ville bli avansert til motoren gikk til h*#@ete... Hvor ofte skjer det i virkeligheten?
Tenningstidspunktet blir hentet ut fra en tabell hvor du har trykk/belastning (map-system) eller luftstrøm (luftmengdemåler) i en akse og turtall i den andre aksen. Verdien blir så justert noe frem eller tilbake basert på diverse verdier fra sensorene (luft.temp, vann temp, TPS, trykk, batterispenning). ECU kommer da frem til tenningstidspunktet. Bankesensoren vil kun kunne føre til at tenningen blir trukket tilbake for å beskytte i forhold til map'et, aldri avanseres for å utnytte bedre. Grunnen til at det er farlig å spekulere i dette er at hjernen bare trekker tenning inntil en maks verdi er nådd. Har du fortsatt banking etter at denne verdien er trukket fra vil motoren ganske kjapt bli skadet, avhengig av hvor alvorlig bankingen er.
Er ikke meningen å hakke på deg, er bare sterkt uenig i det som ble skrevet.
-------------------------------------
'72 Celica (RA21/TA22)
Solskinnscruiseren
'94 MR2 Turbo (SW20)
Lillegul
'87 Corolla bane/leke prosjekt (AE86)
Hachi'n
'83 Starlet (KP61)
Sølvpilen
'90 Starlet arbeids/vinter go-cart (EP81)
'83 Starlet delebil/impulskjøp (KP61)
'73 Datsun 240Z