TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bytte litt eksosgreier for grommere lyd..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #120178  av kka

Hei har akkurat skiftet den rustne effektpotten min med et uten rusthull :lol:
men da jeg lå under bilen med dremmel for å få kuttet av skruene som også var rusta noe inn i hel.... :evil: så ser jeg at :oops: jeg tror det er katalysatoren???kan det stemme?? den er også full av ruste den og...

Mitt spm er da kan jeg ta den bort sette foreksempel et vanlig rør mellom?
har det noe å si på effekten mm.finnes det noen som selger slike rør på ca 42 cm med overgang til skruhullene som er der..eller må jeg få sveiset et ? Noen sier jeg kan få mindere effekt pga det skal være litt motstand!!
Jeg har ikke peiling så jeg håper noen kan hjelpe meg...
Gjerne komme med mange gode tips :D

kka

#120187  av Mr2Nyter'n;p

Heihei :) Kjenner til mange som har byttet ut katta med strakt rør og det har bare hatt positive effekter.. Skal få mer effekt av å fjerne katta, spesielt hvis den er gammel og relativt tett.. Går an å få tak i sånn katalysator-erstatter vet jeg.. Ser ut som en katalysator, men er bare hul... :wink: Hvis ikke katta di er så altfor opprusta ser jeg det har blitt snakka om at man kan fjerne innmaten i katta og montere den igjen.. Slipper du få mangel på eu-kontroll osv.. Tror bilen din er såpass ny at du skal ha katalysator.. Evt har noen nevnt at man kan sveise et rakt rør inni katta.. Da kan jo katta være så opprusta den bare vil igrunn.. Vil kun fungere som "dummie" ved evt kontroll osv :wink:

Mye av detta visste du sikkert fra før, men bedre å svare på posten enn å la være :P
 #120198  av kka

Takk for du svarte så raskt!! :lol:

Jeg må bare tilstå å si at dette hadde jeg aldri hørt om før :oops: Men tusen takk..

Selve kataen er ikke rust på, men festene Æee det vil si kantene som møtes mot hverandre er veldig rustne..
så når jeg lå under der å skar av skruene så fant jeg ut det var like greit å ta di andre 2 skruene som holt kata en også. Jeg vet ikke om du skal klare å se i gjennom en katalysator???men jeg prøvde og så ingenting.. jeg fikk det ihvertfall tett med pasta så nå er det en helt annen lyd :lol: kompisene mine sa den hørtes ut som er sierra før :cry:
Men jeg skal ta av kataen og tømme den for dritt og se om jeg finner et rør å legge i mitten..Takk for tipset..Nå holder jeg på å til passe et Toyota merke som skal sitte i mitten av det nye rattet, var hos en høgger og fikk et merke som har vært på en gammel felg,den passet utmerket :D
så nå er det bare å få horne til å virke med det nye merke på!!

Takk igjen
kka

#120219  av Elzin

en kompis av meg har en helt orginal honda civic med 1.3 motor!

det fantes ikke lyd i den, så han kikket etter potte.

han var på en tuning\styling sjappe og der så han noe stort noe på veggen.
4 000,- var prisen. den kjøpte han.

det er helt syk lyd i den potta der!!!

han har ikke skiftet noe annet en selve potten.

ingen hadde trod det skulle bli så gromt bare av å bytte potte!

#120283  av Mr2Nyter'n;p

Høres nydeligbra ut detta, kka :D La oss få høre åssen resultatet ble når du er ferdig da :wink:

Glad vi har ts-ogn forumet.. Visste knapt hva katalysator var når jeg begynte her :oops: :wink:

#120576  av Raze_r

man kan få mangel av katalysator på eu-kontroll når man har tatt ut innmaten av den... det sjekker de med å se hvor mye (et eller annet) som kommer ut av eksosen... katalysatoren hindrer at så mye forurensing kommer ut av eksosen,og det skjer ikke når man har fjernet innmaten... så bilen vil da forurense mere...
og da kan du få beskjed om at du må ha ny katalysator...
derfor vil jeg råde deg og ha en katalysator liggenes som er som den skal til eu... for disse er ikke billige :!: jeg kjøpte en brukt en her på forumet.
har gjort det samme med jeg, og skal prøve og komme igjennom med den katalysatoren som har strakt rør... men har da en res ligende hvis dette ikke går... (hvis du ikke kjenner noen som eugodkjenner da :wink:)

men det blir rååå lyd :!: ... tro meg :wink:
 #121552  av kka

Hei igjen!

Nå er katalysatoren tømt og jeg har tredd et rør rett gjennom :lol: og jeg synes jeg merket forskjeld på lyd og aks :twisted: eller er det psykisk :roll: jeg synes i hvertfall lyden vart mye råere JIPPI.
og terkelistene med MR2 logoen passet"Snufs" ikke de var for smale! manglet nesten en cm på bredda,så jeg ba dem om å prøve å sende dem tilbake...jeg har i hvertfall bestilt nye lister :D så er det bare å finne rette felger til babyen min så tror jeg at jeg må ta det litt med ro(sier kjerringa)

er det noen som vet hvordan man får ut orginal stereoanlegget og sigarett tenneren???finner ikke noe skruer og er litt redd for å bryte..

Carpe Diem :)
kka
 #121582  av Dalan

kka skrev:terkelistene med MR2 logoen passet"Snufs" ikke de var for smale! manglet nesten en cm på bredda
Hei du, det stemmer at de ikke passer på de originale dørtersklene, de må du modifisere selv, eller bestille lister for det japanske markedet.
Ligger en glimrende How-To på nettet til hvordan modifisere de du har, jeg fulgte den og det var lett :)
Det fins bare en størrelse på de så du får akkurat de samme tilbake..

Se her: http://mr2.noegruts.com/sills/sills.htm
:)
 #121594  av kka

Hei og 1000 Takk for den opplysningen og bruksanvisningen med bilder som du sente :D
Hjertlig Takk :!:
¨å skal jeg forte meg ned til Toyota for å få listene tilbake før de sender dem tilbake igjen.... :D

kka
 #121744  av kka

Nu har jeg tilpasset listene etter anvisningene du ga meg :lol: og dem ble perfekt :D jeg brukte ca 3 timer :oops: den første var verst.men det ble meget bra til slutt Jippi .Takk for hjelpen...

kka
 #121807  av Dalan

kka skrev:Nu har jeg tilpasset listene etter anvisningene du ga meg :lol: og dem ble perfekt :D jeg brukte ca 3 timer :oops: den første var verst.men det ble meget bra til slutt Jippi .Takk for hjelpen...

kka
Hyggelig å kunne være til hjelp! :)
Greit å bruke god tid så man får det ordentlig ;)

#121828  av Elzin

nå som du har fått det til syns jeg det er påtide med noen bilder av bilen din :D er du ikke enig?
 #121916  av kka

Jeg skal prøve å få inn noen bilder er det noe spes jeg må gjøre?
er det bare å laste di over fra pcen? :oops:

kka

#122071  av Elzin

kka slet med å få opp bildene så jeg slenger dem inn for ham. jeg likte spessielt godt rattet og gir :D

hvor har du handlet dette??
Vedlegg
Terkellister 2 kka.jpg
Terkellister 2 kka.jpg (196.08 kiB) Vist 711 ganger
diverse bilder 012 kka.jpg
diverse bilder 012 kka.jpg (165.12 kiB) Vist 714 ganger

#122083  av Raze_r

nydelig du :D
hvor har du handlet de innstigningslistene?

:P veldig pent arbeid der :P