TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøpt meg en 95mod st205...men noen problemer :\

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #122231  av w-master

Byttet ut min 91mod mr2 med en 95mod st205 på torsdagen :D

Men alt funker ikke som det skal. Siden torsdagen har både det ene og det andre skjedd...føste jeg la merke til var at peilepinnen sklir opp av seg selv...å da pipler det olje opp der når motoren er i gang? (har mått stripset den på plass) Men denne skal vel sitte litt tight..ikke være løs? Neste jeg oppdaget var at det svettet\drøpte oje ut av en slange som går inn på røret til luftfilteret? Syns og at motoren bruker litt olje...ikke noe ojelekasjer rundt motoren...men kanskje det kommer at av det lekker olje rundt den slangen ved luftfilteret... Har også merket at motoren av og til fusker litt når jeg drar på...liksom nøkking...bare av og til...kan det komme av dårlige plugger kanskje? Men det jeg stusset mest over i dag var at jeg ikke fikk fult ladetrykk...ladetrykket skal ligge på 0,9 men merket i dag at jeg ikke fikk det mere opp en 0,7...

Legger med noen bilder.

En ting til, åssn olje anbefaler dere?

Takker for alle svar!
(Føreste turbobil for min del...så eg har mye og lær) :roll:
Vedlegg
Ellers så virker det som motoren er veldig bra...ikke noe oljesøl rundt den...
Ellers så virker det som motoren er veldig bra...ikke noe oljesøl rundt den...
ST205 004.jpg (201.38 kiB) Vist 227 ganger
Måtte stripse fast peilepinnen, ellers så sklir den opp etter en stund...
Måtte stripse fast peilepinnen, ellers så sklir den opp etter en stund...
ST205 003.jpg (183.42 kiB) Vist 228 ganger
Som dere ser under filteret ligger det en del oljesøl der...
Som dere ser under filteret ligger det en del oljesøl der...
ST205 002.jpg (218.66 kiB) Vist 229 ganger
Her kommer den en del olje...hva er denne slangen god for?
Her kommer den en del olje...hva er denne slangen god for?
ST205 001.jpg (237.64 kiB) Vist 231 ganger

#122239  av TheStig

det røret som kommer ved luftfiltere TROR jeg er resirkuleringen av eksosgasser osv. Det er noe svinere som gjør motoren sløvere siden de gassene senker kvaliteten på forbrenningen. Det mange gjør et at de monterer en catchtank for å fange opp dette sølet i den...

Ellers må jeg si at den lokaliseringen av filtere var ekstremt ugunstig. Ikke bare mangler det varmeskjold, men det ligger paralallt åpent med motoren. Mao komme det enormt me varmluft inn der

Det med peilepinnen hørtes merkelig ut. I verste fall er noen stempelringer slitt slik at det kjøres kompresjon ned i bunnen og den presses ut. I beste fall er den rett og slett ødelagt. Er det gummiringer på den? Noe som mangler? Den skal vel egentlig nesten i et hakk

Og så håper jeg at du lager en "fåttmegnybil" tråd med bilder !

#122242  av Amund

tror du skal ta en grundig sjekk på motoren, om jeg ikke tar helt feil, er de der veivhus ventilasjonen, og de skal ikke komme så mye olje ut der.. Og om oljepinnen glir opp etter en stund tyder de på for mye trykk i veiv huset. kan tyde på slitte stempelringer, og ventil tetninger.

at turbo lader forskjellig kan også tyde på slitt turbo.
alt sammen med forbehold selfølgelig, men ut fra de du sier, oppfatter jeg de slik i vert fall.

ville ha snakket med forrige eier, han er pliktig til å oppgi slikt oljeforbruk. Og siden de kan tyde på at din motor er slitt, burde du kanskje ta de opp med han?

#122244  av TheStig

er nok ganske sikkert veivhusventilasjonen ja, men det er normalt på endel motorer at det kommer endel dritt ut der. Det er såpass på noen motorer at en helg på bane er nok til at man må tømme catchtanken, men ja, lever bilen inn på naf MED EN GANG og be om komp test/leakdown samt generell test av bilen. Da har du noe å slå i bordet med

#122258  av w-master

Ble litt klokere av svarene :)

Men har akkurat vært og snakket med en person som har vist litt peiling, å han stusset over hvorfor at dumpventilen var kobblet ifra, så vi koblet til den og når den åpnet seg så stod det oljesprut\dusj ut av den...det ska da vel ikke komme olje ut av den :shock:

Han trodde det kunne være gjennomslag eller at turboen er gåen... Skal prøve og få meg en komp.test i morra... å samtidig så skal jeg sjekke om det er slark i turboen...

Jeg kjøpte den på torsdagen og det med peilepinnen kom samme kveld, så dette er vel noe som må ha skjedd over den siste tiden...så det er ikke min feil...

Han nevnte ikke noe om at bilen brukte så mye olje....
Så jeg føler meg litt snytt... :(

Hva er orginalt turbotrykk på en st205? noen som vet det?
Når jeg fikk den så laddet den på 0,9...

Hvis det er gjennomslag i motoren, hva koster det og fikse dette ca? Noen som kan komme med et lite overslag? :?

Har man angrefrist på private kjøp?

#122259  av TheStig

prøv å se hvor mye den lader nå etter du har kobblet til dumpventil. Det er normalt at det kommer litt dritt ut dumpventilen, spesiellt hvis den ikke har vært tilkobblet en stund

#122269  av CelicaTurbo

om det kommer mye dritt ut av dumpventilen er det trolig at det kommer fra veivhusventilasjonen eller turbo eller begge deler. Siden du sier det drypper olje fra slangen som kommer fra veivhusventilasjonen så vet du ihvertfall at det kommer olje derfra. Det er normalt at det er olje i den slangen men det skal på ingen måte være spesiellt mye olje, særlig siden din bil er utstyrt med en "oil catch tank" som har som oppgave å fange opp oljen som kommer fra veivhusventilasjonen. Som Amund skriver tyder det på flere ting som ikke er riktig sunt, det samme gjelder at peilepinnen løsner etter en stund (den skal stå nedi med et lett hold, om den gjør det men den fremdeles løsner tyder det på for mye trykk i bunnpannen). Ellers, angående det lavere turbotrykket ditt så kan det skyldes at du testet dette når motoren ikke var helt varm? Trykket er begrenset til ca 0.6-0.7 ved kald motor, kald utetemp og noen andre mulige årsaker.

ellers, kontakt selger og opplys ham om problemene. Kontrollér oljenivået (med bilde) og skriv ned kilometerstand og sjekk igjen senere hvor mye olje som har forsvunnet. Om bilen bruker mye olje og problemene som Amund beskriver stemmer så står du ganske sterkt enten om bilen er kjøpt av forhandler eller privatperson. Få gjerne hjelp av noen til å sjekke kompresjonen i motor også, det kan gi deg mye svar på om du har et problem med stempler/stempelringer..

#122270  av TheStig

har st205 catchtank originalt ?!

#122271  av CelicaTurbo

TheStig skrev:har st205 catchtank originalt ?!
jepp, ikke spesiellt god men den er der. Det er den sorte plastboksen som slangen som er utpekt på bildet leder til, står montert på siden av motortoppen.

#122272  av TheStig

oj, det var ikke rare greiern. Vet du om noen har montert det på en st185 ?

#122277  av w-master

Uten og ha tatt noen bilder, så mener jeg at bilen har brukt ca 1 liter olje siden jeg kjøpte bilen..peilet på torsdagen og husker da hvor merket på pinnen var...å fylte 1 liter på i kveld...å da kom oljenivået opp til der det var på torsdagen...

Men hvis jeg får tatt en komp.test i morra, så får jeg vel svar på mye..

#122279  av TheStig

hehe, WAY to much... 1 liter per hundre mil er grensen som garanti saker setter osv, men selv det er vel mye

#122301  av 94CelicaGT

få NAF til og sjekke Alt..gi deg en pris på det og send regninga til selger..betaler han ikke så hev kjøpet! Står i din rett det.. reglene sier at selger enten skal fikse problemene eller gi deg avslag.. dette blir jo samma faen da.. uansett bare få NAF til og dokumentere hva som er feil med bilen så får du enten selger til og betale for rep eller så hever du bare kjøpet.. I dag hjelper det ikke om selger skriver i kontrakten at bilen selges "som den er" så det ordner seg nok for deg skal du se :) Har en onkel som er NAF-advokat som har fiksa slike problemer for mange

#122340  av Neemi

w-master skrev:Ble litt klokere av svarene :)

Men har akkurat vært og snakket med en person som har vist litt peiling, å han stusset over hvorfor at dumpventilen var kobblet ifra, så vi koblet til den og når den åpnet seg så stod det oljesprut\dusj ut av den...det ska da vel ikke komme olje ut av den :shock:

Han trodde det kunne være gjennomslag eller at turboen er gåen... Skal prøve og få meg en komp.test i morra... å samtidig så skal jeg sjekke om det er slark i turboen...
Ikke for å skremme deg eller noe, men akkurat det du forteller om oljesprut/dusj fra dumpen var samme tilfelle på Firewalk sin bil når jeg var der i begynnelsen av juni.
GT4 CS trodde den gang at det bare var litt "rester" som ville ut da bilen ikke hadde vært i ordentlig bruk på en stund pga verkstedbesøk.
Firewalks tråd http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=9142 forklarer vel litt om hans opplevelse rundt det samme når du kommer litt uti sidene.

Får håpe det ikke er så ille for din del.
Flere alternativer jo til stede.

#122351  av FireWalk

Hmm... Dette høres ikke bra ut... Dette kan være begynnelsen på en lang rekke problemer.. Det kan være du har samme problem som meg. et knust stempel eller fler. Dette vil i så fall gjøre at forbrenningen presser seg forbi stemplene og ned i veivhuset og skaper overtrykk slik at oljen presser seg forbi oljetetningene i turboen, og dermed olje ut av dumpventilen. Det forklarer jo hvorfor peilepinnen presses ut også.

Alternativt kan det jo være selve turboen din.. men da hadde vel ikke det påvirket peilepinnen skulle jeg tro.. ?

Det kan jo også være stempelringene som er gåen.. Uansett så må du jo begynne å åpne opp motoren, og det kan bli en kostbar afære... Jeg sliter bigtime med å få motoren min sammen igjen.. mulig den aldri BLIR satt sammen igjen heller.. kan hende jeg bare finner meg en ny motor og setter inn..

Om du akkurat har kjøpt denne bilen tror jeg det kan være en ide å heve kjøpet. Ikke kjøp noe som har alvorlige problemer. Symptomene du beskriver tyder på at det er noe alvorlig mekanisk galt i motoren din.

Nå er jeg ingen ekspert, men symptomene er akkurat som de var på min før det gikk til helvete med hele motoren.. :?