TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøpt meg en 95mod st205...men noen problemer :\

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#122361  av 94CelicaGT

hev kjøpet sier jeg bare!

Det der blir Ikke billig og fikse dessverre..

#122363  av TheStig

hvor langt har den gått?

#122364  av w-master

Nei, det blir vel ikke billig og fike på verksted...

Noen som vet ca hvor mye det blir og koste for deler hvis stempelringene må skiftes? Hvilkne deler trenger og lønner det seg og skifte når man først er i gang?

Jeg har snakket med en kompis av meg som er bilmekaniker, å han mente at vi skulle kunne klare og demontere og sette sammen igjen motoren på en helg...

Kjøpte som sagt bilen på torsdagen(da har jeg vel enda mulighet og heve kjøpet), men har veldig lyst til og beholde bilen...såe...skal snakke med selgeren i morgen og se om ikke vi kommer til en enigehet...hvis ikke det blir det så blir det kanskje heving av kjøpet...

#122367  av FireWalk

Ringene er vel ikke så dyre... 1000 - 1500 kr tenker jeg... men når du åpner opp motoren på den måten der så må du jo bytte alt av pakninger i toppen og manefolden osv.. så du må ha et komplett pakning sett her.. blir godt over en tusenlapp det og.. så må vel sylinderene hones opp igjen når man bytter ringer, er vel ikke skrikende nødvendig, men har hørt at det er annbefalt..

Om det er stemplene som er gåen så er det litt værre, da kan du ha fått riper i sylinderene... da blir ting straks litt mer komplisert. Du vet egentlig ikke hva problemet er før du har åpnet opp motoren for å se.

Personlig hadde jeg villet hevet kjøpet når det er såpass mye galt med den, om ikke annet så burde du få kraftig avslag på prisen,..

#122372  av w-master

TheStig skrev:hvor langt har den gått?
Den har gått 192 000...
FireWalk skrev:Ringene er vel ikke så dyre... 1000 - 1500 kr tenker jeg... men når du åpner opp motoren på den måten der så må du jo bytte alt av pakninger i toppen og manefolden osv.. så du må ha et komplett pakning sett her.. blir godt over en tusenlapp det og.. så må vel sylinderene hones opp igjen når man bytter ringer, er vel ikke skrikende nødvendig, men har hørt at det er annbefalt..

Om det er stemplene som er gåen så er det litt værre, da kan du ha fått riper i sylinderene... da blir ting straks litt mer komplisert. Du vet egentlig ikke hva problemet er før du har åpnet opp motoren for å se.

Personlig hadde jeg villet hevet kjøpet når det er såpass mye galt med den, om ikke annet så burde du få kraftig avslag på prisen,..
Hvordan honer man sylynderene? gjør man det selv? dyrt?

Det jeg får satse på er et et skikkelig avslag som dekker en reperasjon, ellers så er det bare og heve kjøpet...

Hvis man gjør jobben og demonterer motoren for så og begynne og skifte deler, vil det holde med 10 000,- ca? Så lenge som turboen er fin..

#122374  av CelicaGT

Har sjølv det samme med peilepinnen. Det er gummien i peilepinnen min som er slakk.. Det at den driver og rykker kan vere at det er komt olje ned til pluggane. Hadde dette på min. Gikk over aller skruene til toppdekselet og nesten alle var lause. Skifta plugger og ledninger + lokk i samme slengem. Motoren gikk heilt fint etterpå. Ingen rykking eller napping. Men ville fått eit verksted til å sjå på bilen, for det er ikkje billige biler å reparere på...

#122375  av w-master

CelicaGT skrev:Har sjølv det samme med peilepinnen. Det er gummien i peilepinnen min som er slakk.. Det at den driver og rykker kan vere at det er komt olje ned til pluggane. Hadde dette på min. Gikk over aller skruene til toppdekselet og nesten alle var lause. Skifta plugger og ledninger + lokk i samme slengem. Motoren gikk heilt fint etterpå. Ingen rykking eller napping. Men ville fått eit verksted til å sjå på bilen, for det er ikkje billige biler å reparere på...
Hmm...jah...peilepinnen min er ikke akkurat stram...å den sklir ikke opp så fort da...

Var en som antyda ved og høre på motoren min mens den gikk på tomgang at muligens en eller flere plugger kanskje kunne være dårlige...

#122377  av larsst185

Du kan jo prøve å dra opp ei pluggledning å se at det ikke er fult av olje nedi dær.MEN at dumpen er kobla bort og at oljespruten står ut av den når du kobler den til hadde fått meg til å få panikk light.
Ville snakka med et verksted å tatt en sylinder lekkasje test og prate med selger så fort som mulig....Du bør forsikre deg om at det ikke er noe alvorlig som på feks firewalk sin før du slår deg til ro vertfall..

#122378  av w-master

larsst185 skrev:Du kan jo prøve å dra opp ei pluggledning å se at det ikke er fult av olje nedi dær.MEN at dumpen er kobla bort og at oljespruten står ut av den når du kobler den til hadde fått meg til å få panikk light.
Ville snakka med et verksted å tatt en sylinder lekkasje test og prate med selger så fort som mulig....Du bør forsikre deg om at det ikke er noe alvorlig som på feks firewalk sin før du slår deg til ro vertfall..
Har tenkt meg på toyota i morra og spørre om dem ikke kan ta en komp.test og si at det haster... men da får jeg sikkert beskjed om at jeg ikke får time før om 14daga...

Noen som vet hva det vil koste for en komp.test? På min bil så må man jo av med intercoolern....

Noen som vet om det er mye jobb og demontere den?

#122381  av larsst185

Er ikke så mye jobb men går du på et toyota verksted som ikke kjenner bilen så kan det godt hende at de tar seg godt betalt.Hadde jeg blitt spurt hva vi skulle ta ekstra for æ løfte vekk ic (jeg jobber hos toyota) så hadde jeg sagt en halvtime + selve testen som jeg mener vi tar ca en times jobb for.Selv om intercooleren på din bil er fylt med væske mener jeg det skal være mulig å bare løsne ic og legge den til side evt binde den opp med noe mens man tar testen.sparer seg masse tid på det...

#122401  av CelicaGT

Går fint ann å skubbe ic tilsides og ta komp test. Tar max 10 min å få den vekk. (uten å måtte tappe av den og ta den vekk.) Trenger vel ikkje absolutt reise på eit toyota verksted å gjere det.

#122402  av TheStig

jeg har kjøpt meg en simpel komp test måler med peakverdi holder, brukte under en halv time på hele jobben.. Bare 8-11 psi mindre enn da bilen var ny :D

Men som nevnt, en lekasjetest er bedre. Såkallt leakdown test. Da kjører men trykkluft nedi og ser hvor mye som lekker

#122448  av FireWalk

du får kjøpt comp test hos f.eks bilxtra. Den har en ventil som holoder på maxtrykket slik at du kan se hva kompresjonen er når du er ferdig å kimme. Billigere enn å la Toyota gjøre det iallefall. En kompresjonstest vil gi deg en pekepinn på hva problemet er. Har du lav kompresjon på en eller flere sylindre (i forhold til hva det skal være, det står i verkstedmanualen) så har du nok ødelagte ringer, eller i værste fall ødelagt stempel..

Når Oljen står ut av dumpventilen så sier det seg jo selv at det er noe litt mer alvorlig enn dårlige tennplugger/tennkabler/olje nede med tennpluggene..

#122463  av w-master

Da var en ny dag kommet...

Første jeg gjorde når jeg stod opp var og sjekke turboen...den virket veldig fin :D

Så dro jeg ned på toyota og spurte om dem kunne ta inn bilen min fort som f...hvis jeg skal bruke angrefrist...å da fikk eg eksemplarisk servic...dem tok inn bilen min med en gang :P

Men jeg ble ganske nedtrykt etter komp.testen....på sylinder 2 og 3 var det dårlig med komperasjon... :(

skal snakke med han jeg kjøpte bilen til i løpet av dagen å se hva vi kommer fram til...

Har litt lyst til og ta og fikse dette selv :) Har en del folk rundt meg som kan mye og har mye kompentanse som har sagt seg villig til å hjelpe meg :wink:

Men detter er vel ikke noe som kunne ha skjedd over natta...
Dem sa på toyota at det ikke skjedd over natta i allefall...pluss at peilepinnen begynte og skli opp allerede samme kveld som eg fikk bilen...
Vedlegg
Fikk en oversikt hva det koster for nye deler hvis jeg skal ta dette selv...
Fikk en oversikt hva det koster for nye deler hvis jeg skal ta dette selv...
ST205 009.jpg (64.35 kiB) Vist 302 ganger
Bilde av komp.testen
Bilde av komp.testen
ST205 007.jpg (66.48 kiB) Vist 256 ganger

#122516  av Amund

du kan kanskje lære noe av ¨fikse dette selv. Men de er selger som tilslutt står ansvarlig, og så lenge han skal betale, ville jeg enten hevet kjøpet, eller satt bilen inn på et verksted som har gjort dette før, og kan dette. Er greiest med kvitteringer hele veien om du skal få noe igjen. "svart" arbeid er ikke så enkelt å forklare om du må til forbrukerrådet eller noe...