TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Elektriske kompressorer. Mest sansynlig bare juks, men...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #1198  av tahustvedt

Dere har sikkert lagt merke til en aksial, elektrisk kompressor som selges i USA og som ser ut som en liten, kraftig vifte. En sånn kompressor vil egentlig ikke være egnet for bruk som kompressor til en bil da de ikke er i stand til å produsere særlig stort baktrykk. De er bedre egnet til å skape dynamisk trykk (hastighet) og fungerer best når luften allerede har høy hastighet inn til viften.

Men jeg har jo aldri prøvd så jeg kan jo ikke være sikker. Vi lever i en rar verden. :)

Jeg har to ganske kraftige vifter som har suttet i en modell av en A-10 som aldri ble ferdig. De her den egenskap at de produserer litt mer statisk trykk og litt mindre dynamisk trykk en andre vifter i samme størrelse, men jeg er selvfølgelig skeptisk. Jeg vet ikke om bare en vifte vil gi merkbart forskjell, men om jeg monterer to vifter i serie så dobles baktrykket (i teorien). Å montere de i parallell har ingenting for seg da de ikke vil kunne gi mer baktrykk da.

Bilde

Man kan koble en kraftig bryter eller regulator til gassarmen på motoren som slår på viftene ved et spesifikt gasspådrag. Regulatoren må kunne takle 40-50A.

Elektromotorene kommer til å brenne opp ganske fort da de ikke er beregnet på å jobbe mot et så høyt baktrykk, men de kommer ikke til å gå så lenge om gangen, bare når gasspedalen er forbi et visst punkt.

Jeg skal prøve å finne linken til den originale viften som selges i USA. Jeg har egentlig liten tro på at det fungerer, men det er ingen som har prøvd før. Alle bare fnyser av ideen (inkludert meg). :)

EDIT:
Viftene vil forresten holde et turtall på over 20000rpm og bråke som et sant helvete. :)

Tor Arne

#1199  av tahustvedt

Jeg fant siden.

1psi er jo ikke akkurat så mye å skryte av, men det koster meg jo ingenting og hvis jeg får 5-15 hester mer så kan det jo være gøy å prøve.

Jeg har dessuten to vifter i serie som vil doble effekten. Hmm...

Jeg tør ikke ha viftene etter filteret så jeg vil i så fall montere de før filteret. Det er litt dumt hvis en motor for eksempel mister en børste som flyr inn i en sylinder og tygges av en ventil eller noe.

Vi får se, jeg må først få ferdig det vanlige inntaket. :D

Få høre hva dere synes. Skal jeg trosse bullshit-alarmen og prøve det?

Tor Arne

#1201  av CelicaTurbo

hm, vel, teorien er grei nok men de fleste fnyser av en slik løsning. Du må også huske at det økte strømforbruket gjør det tyngre for motoren.. omtrent som at turtallet går ørlite ned når du skrur på hovedlys.

Men, jeg hadde heller bekymret meg for om viftene klarte å levere nok luft på høyt turtall, at de rett og slett kommer til å strupe innsuget da. Hadde det ikke da vært greiere å plassere viftene i paralell slik at lufthastigheten de blir utsatt for blir betraktelig lavere, altså at de heller gjør det lettere for motoren å puste luft enn å prøve å trykke luft inn i motoren..

men men, ser for meg en rar lyd fra den bilen, folk kommer ihvertfall til å glane, og effektøkning tror jeg det blir lite av i så tilfelle.. om viftene klarer å følge med og unngår i det minste undertrykk i innsuget så kanskje et par hester? ikke lett å si om det vil skade mer enn det gjør godt før du prøver.. du skulle hatt noen glow-motorer til å drive viftene istedenfor hehe :)

#1202  av tahustvedt

Glow=slim. :)

Jeg aner ikke hva lufthastigheten er på viftene eller luftinntaket på bilen ved høyt turtall. Batteriet vil hjelpe til med det høye strømforbruket.

I parallell vil kanskje viftene gi mer effekt ved høye turtall mens i serie vil de øke effekten ved lave turtall. Aner ikke. :)

Jeg tror kanskje at viftene mine er for svake.
Bilde

UTROLIG! Jeg glemte å legge ved linken til den amerikanske siden. :lol:

http://www.electricsupercharger.com/

Tor Arne

#1203  av erling

Så en test av et sånt system i max power, de hadde en golf gti som de bremsa på ruller før og etter montering. Systemet gav 3 hk, og til en latterlig pris dømte de hele greiene nord og ned. Men hvis du ikkje bruker no penger på det og har god tid kan du jo alltids prøve. Men ville ikkje akkurat hatt de store for ventningene. Vet ikkje hva de viftene veier, men det skal vel ikkje så mange gram til for å spise opp 3 hk.

Tror heller eg ville satsa på en sånn "air-scoop". Da får du mer og kaldere luft til filteret.

#1204  av CelicaTurbo

har sett på de sidene der tidligere så jeg vet hva det går på.. men, det er jo ikke så alt for vanskelig å regne ut hvor mye luft som går inn i motoren, du vet jo trossalt volumet og turtallet eller hva? :) Men jeg tror det er mere jobb med dette enn det blir resultat.. kan jo være greit å prøve da, men, det kan jo skape litt problemer om motorstyringen vet helt hva den skal gjøre med den ekstra luften da, eller om den skjønner at den får mer luft? Skjønner ikke helt hvordan den motoren vet hvor mye luft som går inn jeg iogmed at den ikke har samme luftmengdemåleren som 3S-GTE har.. jeg mener det er Apexi's Power FC motorstyringen som bare bruker turtallet, trykk og temperatur for å bestemme hvor mye luft som går inn i motoren (og man trenger da ingen andre luftmassesensor med Power FC), kanskje 3S-GE gjør noe tilsvarende?

#1205  av tahustvedt

Viftene mine veier kanskje 200g hver. :)

3Hk, hmm... Tror ikke det merkes noe særlig.

Tor Arne

#1212  av CelicaTurbo

3hk er ikke mye nei.. og er det ikke litt ekstra stress å montere dette slik at viftene står før filteret da? trenger vel en boks da som filteret er i, og vifter på kanalene inn i boksen? Tror ikke jeg hadde stresset så mye med det der ihvertfall, høres litt stress ut for noe som virker litt tvilsomt egentlig :)

#1213  av tahustvedt

Ja. For mye stress! :wink:

Dette tror jeg er sjette gangen jeg besøker dette forumet i dag. :)

#1214  av CelicaTurbo

6 ganger? imponerende det da :) Jeg er jo her ganske ofte pga at det er lett tilgjengelig både fra jobb (jobber med data) og hjemmefra (har bredbånd og maskin som står på store deler av døgnet), og i tillegg prøver jeg jo å svare på det jeg kan svare på for å holde en aktivitet her på forumet for uten aktivitet så kommer heller ikke folk til å holde seg her :) Hvem besøker et ubrukt forum liksom? Men, merker at det er enkelte personer som går igjen her og det er bra, noen forsvinner i lenger tid for så å komme tilbake igjen senere.. men, jeg burde være litt flinkere med å oppdatere disse greiene da :?

#1219  av henningl

Jeg undersøkte en del om disse turbo-viftene som er til salgs for ikke så lenge siden.. fant en artikkel som gjennomgikk teorien på en god måte. Har selvfølgelig ikke noe url, men hovedtrekkene var at for å flytte den mengde luft som en 2-liters motor suger inn på høyt turtall måtte motorene som drev viftene bruke noe sykt mye strøm. Husker ikke nøyaktig, men på 12 volt var det oppunder 1000 ampere. EN ting er å lage 1 psi trykk når motoren ikke går, en annenting er det når gassspjeldet er åpent og motoren holder et turtall på 5000 omdreininger eller mer :)

Velvel.. en elektromotor trenger MYE ampere for å gi noen effekt med dette. Og sett at motorene drar 50-100 ampere. Det vil jo bare medføre at bilens generator/lader må generere tilsvarende ampere, noe som er dømt til å bety tap av effekt (det trengs mer energi til å produsere 50 ampere enn man vinner energi på å bruke 50 ampere).

#1220  av CelicaTurbo

når jeg tenker på det tror jeg faktisk at jeg leste det samme for en tid tilbake..

#1224  av erling

1000 ampere.. Hehe.. Startmotoren trekker normalt opptil 200 A... Det er endel luft som skal forbi ja, på 1 liter bensin går det med 10000 liter luft.

#1225  av tahustvedt

Det er feil.

Når motoren også suger luft gjennom viftene så vil de gå lettere, og turtallet på viftene vil øke voldsomt. De vil operere med høyere virkningsgrad med høyere gjennomstrømning til motoren. Derimot vil nok elektromotorene mine nå sin maksimale turtallsgrense før to-litern har gjort seg ferdig. :)

Dessuten så vil batteriet avlaste alternatoren i de 10-15 sekundene det varer.

Ikke at jeg tror det vil fungere bra. :)

Tor Arne

#1228  av CelicaTurbo

joda, vakumet fra motoren vil jo gjøre at viftene går på vesentlig høyere turtall enn hvis de hadde kjørt i åpen luft.. tipper de hadde snurret ganske fort rundt selv når de var avslått jeg (pga farten i luften som går i røret)..