Jeg hadde iallefall villet heve kjøpet... Jeg har hatt akkurat samme problemet nå med min 3S-GTE motor i MR2en min... har lenge vært planen å bygge den opp igjen, men etter å ha demontert motoren og kikket på skadene så har det jo vist seg at dette blir betydelig dyrere enn først antatt..
Om noen av stemplene dine er Knust, slik det høres ut som om de er, så er det stor sannsynlighet for at sylinderveggene er ripet opp. Da må du borre opp igjen blokka. Dette koster penger. Videre må du sette inn større stempler etterpå. Dette koster mye penger. Så må du bytte pakninger, bolter, gjerne overhale toppen i samme slengen... (maskinering av slikt koster mye penger) Også skal du jo gjerne få alt helt tett, noe som ikke alltid er like lett. Frieksos er noe dritt.. Det kan jo også være at du finner ut at ventiler er gåen, også må du bytte dette og.. Stempler blir ikke ødelagt av seg selv, de blir ødelagt av detonasjoner, og detonasjoner kan også ta livet av ventiler. Kanskje må du ha nye deler i toppen og.
Det jeg kom frem til var at det ville lønne seg å kjøpe en brukt motor istedetfor å fikse opp den jeg har. Nå vet jeg ikke hvilken avtale du har kommet frem til med selger, men husk, at det kan fort bli mye dyrere enn du tror! Alt ettersom hvor mye skade motoren har.. Men det vet du ikke før du har åpnet opp.. men vær obs på at du kan bli skuffet! Det ble iallefall jeg...
Motoren gikk fint den.. tomgangen var fin, ingen ulyder.. Eneste at den ikke ville lade så mye som den skulle, og det sprutet olje ut av dumpventilen.. etter hvert ble det en del blårøyk også..
Når vi åpnet opp motoren fant vi jo ut at der var 2 knuste stempler, oppripet sylinder osv.. hele pakka.. har forhørt meg med diverse motorverksteder nå ang borring av blokk, og overhaling av topp.. det ene verkstedet skulle ha et sted mellom 25-35000 kroner for maskinering og deler.... og det var forutsatt at jeg gjorde alt arbeidet med å demontere motoren, rengjøre deler, og sette alt sammen igjen etterpå... mulig du må overhale turboen også..
Svindyrt spør du meg... så for min del blir det ny motor..
håper for din del at du tar rette valget her