TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• solfilm

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #122190  av perchr

tenkte jeg skulle kjøpe meg solfilm og prøve å legge det på selv, og se om det blir bra nok det.. men så leste jeg litt gamle poster ang. dette, men ble ikke helt klok av det.. hva er det som er lov og ikke, noen som har sjekket opp reglene rundt dette? er det f.eks lov å ha ganske lys toning på framrutene?
pluss, er vanskelig å legge på filmen på bakruta, og taket på mk2?
og er det noen som har noen bilder av forskjellige mk2er med soting? er litt i tvil hvor mye jeg skal sote de..

#122198  av BrennaRacing

Det er lov til å sote bakruta, og de små siderutene bak. Det er ikke lov å ha på noe som helst film eller andre ting på frontruta og siderutene foran....Hadde jeg vært deg så hadde jeg driti i den regelen å sotet siderutene foran alikevel :lol: . Jeg fikk aldri no problemer med snuten på grunn av det (å rutene mine var ganske mørke) Men når du skal på Eu kontroll så må du jo fjerne filmen på siderutene, hvis du ikke kjenner noen som utfører eu-kontroll å kan se litt mellom fingrene på det :D

Det blir absolutt penest hvis du soter taket også...Er en kar her på forumet som jeg veit har gjort det. Ser veldig pent ut...Skal se om jeg finner igjen bildet.

Men jeg ville nok anbefalt deg å få et profesjonellt firma til å sote for deg. For det er absolutt ikke lett å få det pent når man gjør det selv. Hvertfall ikke bakruta, siden den er så buet.... Koster vel sånn ca 4000 kroner for alle rutene tenker jeg...Hvis du ikke har så mye spenn til å bruke på film, så syns jeg du burde få et firma til p sote rutene bak, bakruta og taket. Så kan du heller ta siderutene foran selv. For det er litt kjedelig å bruke masse spenn på soting der det ikke er lov å så bli stoppet av purken som ber deg om å fjerne det :D

Hvis du bestemmer deg for å gjøre det selv, så burde du kjøpe film hos Torshov...Har hørt at den er mye bedre enn Cd cardic filmen som man får kjøpt hos Bilxtra...Den brukte jeg på bilen min å den sprekker opp lett, og er veldig vanskelig å legge på...

Lykke til :D

#122207  av sw20

du kan jo se på sida vår og sende meg en pm.. :D

http://www.carmelon.com

#122273  av jumbo

En litt artig tankegang... er det noen regel som krever at biler skal ha tak/sideruter i det hele tatt? Finnes jo masse helt åpne bilmodeller som hverken har takk eller vinduer... I såfall er det jo bare å senke siderutene før kontroll og kreve kontrollen gjennomført uten ruter i det hele tatt.

#122288  av BrennaRacing

jumbo skrev:En litt artig tankegang... er det noen regel som krever at biler skal ha tak/sideruter i det hele tatt? Finnes jo masse helt åpne bilmodeller som hverken har takk eller vinduer... I såfall er det jo bare å senke siderutene før kontroll og kreve kontrollen gjennomført uten ruter i det hele tatt.
Ja, det var smart...Å hvis du blir stoppet av purken så kan du jo bare late som om du har vinduet oppe...Så kan du simulere at du tar ned vinduet når politimannen kommer for å snakke med deg....hehe :lol: :lol:

Ser det for meg :lol:
 #122649  av Fantare

perchr skrev:tenkte jeg skulle kjøpe meg solfilm og prøve å legge det på selv, og se om det blir bra nok det.. men så leste jeg litt gamle poster ang. dette, men ble ikke helt klok av det.. hva er det som er lov og ikke, noen som har sjekket opp reglene rundt dette? er det f.eks lov å ha ganske lys toning på framrutene?
pluss, er vanskelig å legge på filmen på bakruta, og taket på mk2?
og er det noen som har noen bilder av forskjellige mk2er med soting? er litt i tvil hvor mye jeg skal sote de..
Jeg har netopp sotet rutene mine hos hurtigruta carglass i trondheim, kosta meg 4200,- men det ble sinnsykt rått :wink:

Har den lyseste sotinga og syns den virker ganske så grei...

Ang. soting av fremruter så tror jeg de fleste ser litt gjennom fingrene på akkurat det (Om de ikke er så alt for svart da)
Ser at det er mange nye biler som kommer med lyssoting på framrutene orginalt.

Og om du blir stoppa så kan du jo prøve og forklare de at DETTE er orginal soting fra Toyota ett eller annet :P (Vist de kicker på det)

#122745  av BrennaRacing

Alt er jo lov så lenge det er orginalt....Var innom Toyota på Ensjø for litt siden, å der er det en plakat med forskjellige "mørkhetsgrader" på sotinga du kan få på bilen :D