TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Montert Apexi SAFC I CS

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #122591  av urq26

Fikk endelig montert SAFC (piggyback) i CS, det var faktisk veldig enkelt, 7 ledninger som skulle på kontaktene inn til ECU. Nå kan jeg endelig justere litt mere på mengde luft og bensin. Og når på throttle og omdreininger jeg ønsker mye eller lite av disse. Dessuten går bilen mye mye bedre. Delen fikk jeg kjøpt brukt fra Japan. Tok 3 dager med shipping!! Eneste som står igjen er bremsing. Det blir gøy! he he.
Vedlegg
4 av 6 parametere som kan justeres og avleses
4 av 6 parametere som kan justeres og avleses
HPIM0025web.jpg (33.59 kiB) Vist 328 ganger

#122592  av urq26

Bilde av foreløpig plassering også.
Vedlegg
røyker jo ikke i bilen så hvorfor trenger jeg askebeger??
røyker jo ikke i bilen så hvorfor trenger jeg askebeger??
HPIM0023web.jpg (28.88 kiB) Vist 1212 ganger

#122654  av TheStig

hmm, er det ikke litt skummelt å montere og stille på denne uten skikkelig bredbåndslambamåler ?!

#122679  av urq26

Har sjekket litt med en del som mener de kan det. Så lenge du ikke går ut over ekstreme verdier, er det ikke farlig. Bilen min går mye jevnere nå. I og med at jeg kjører med litt forhøyet turbotrykk, er jeg kvitt motstanden og uren gange på mellomregisteret. Dessuten slipper jeg at bilen får allt allt for mye bensin på full pedal. Har ikke opplevd antydning til tenningsbank ennå. Men jeg har bare justert endringer på 4 % ut over det orginale.

#122710  av TheStig

okei. Veldig morsomt med slike dinger uansett. Ikke noe tvil om at parametrene til original biler ofte er ganske så feil

#122734  av CelicaTurbo

småjusteringer er nok trygt og greit for man skal justere ganske mye på den saken der før blandingen begynner å bli for mager på disse motorene (gjelder kun ved justering der hvor det er høyt trykk så klart), men det er tenningspunktet som er noe man skal passe seg for. Men så små endringer som 4% er garantert trygt allikevel. Ellers, RickyB på det amerikanske forumet anbefalte en litt annen fremgangsmåte for tuning av slike bokser: monter også en bensintrykkregulator og senk bensintrykket slik at motor får mindre bensin, bruk deretter den boksen der til å tilsette bensin igjen der hvor det trengs. Må gjøres med lambda så klart, og fordelen er at når du tilsetter bensin med den boksen så vil tenningspunktet bli forskyvet i en tryggere retning (mot lett tap av effekt, som du uansett oppveier for med den magrere blandingen) i motsetning til om man fjerner bensin med den boksen, og tenningspunktet blir fremskyndet i utrygg retning ;) Men, jeg har nå også sett på http://www.mr2oc.com at folk har kjørt 10-15% justering uten problem, men litt forsiktighet bør man ha. Det er mye effekt å hente på disse bilene ved å tynne bensinblandingen ved høyt trykk for de kjører orginalt så fet at det går utenfor skalaen til bredbåndslambdaer ;)

#122758  av Gjertsen

En ting er Hvertfall sikkert. at du må gjemme ledningen til den. bare å lage høll bak den og inn. mye plass baki der!
Ble pent med en slik der nede! :)

#122827  av cossie

Betalte du mye får den saken dær??

#122840  av cossie

Betalte du mye får den saken dær??

#122971  av urq26

Kom ferdig tilsendt for 172$ fra Japan. Firma RHDJAPAN, superservice!!

Ledningen går ut til siden og inn i ett hull på pasasjersiden. Ser ryddig ut. Jeg vil ha den sånn så det skal være mulig å ha den på dashbordet også.

#123004  av TheStig

i alle dager.. Det er jo gratis

#123041  av GT4 CS

Og bilen funker fortsatt ;) Ingen eksoslekasje og snakke om lenger håper jeg. Kunne tenkt meg en slik fysak selv jeg, og 172$ er jo ingen ting og snakke om hehe.
Koser meg fortsaatt med gml dumpen dn :)

#123391  av TheStig

man kan vel ikke bruke denne som boostcontroller eller turbotrykkmåler?

#123617  av urq26

Nei denne har ikke noen turbotrykksfunksjoner i seg. Men Apexi har det og. Husker ikke hva det heter.

Bilen går fortsatt som ei kule. Skal prøve å få bremset til uka. Må bare snakke med Stensbøl først.