TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• noen som har erfaringer med EMS (Engine Management System )

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #122397  av SMT

som som tema teksten lurer på. er det noen som har noen erfaringer med EMS?

da tenker jeg mest på "Haltech E6X Engine Management System"
eller "Hydra Nemesis 2" jeg går og tenker på.
men vist dere har noen andre forslag er jeg takknemelig.
tenker på brukervennelighet, oppkobling, og må jo kunne juster det meste med den.

håper det er noen hær som har erfaringer med enten noen av disse eller noen andre.

må vell ha EMS skal man begynne og få ordentlig power ut av min 3s-gte.
Vedlegg
hydranem2.jpg
hydranem2.jpg (7.96 kiB) Vist 653 ganger
haltech_e6x_ecu_sm.gif
haltech_e6x_ecu_sm.gif (9.21 kiB) Vist 653 ganger

#122404  av CelicaTurbo

MR-Controls i USA leverer vel Nemesis med startprogram og som Plug&Play med ferdige kontakter, samt flere utvidningspakker som kan være interessante og da har du jo alene en god grunn til å velge den. Hvordan den sammenlignes med Haltec aner ikke jeg ihvertfall, så om denne boksen tilbyr mer av hva du ønsker eller er billigere så er det gjerne et alternativ om du er villig til å koble/betale for å koble stasen selv. Husk at det gjerne kommer en del ekstra priser på nødvendige sensorer (trykk, temperatur, kranksensor) som trolig ikke følger med Haltec'en.. Ellers er jo Haltec en produsent som har levert annerkjente varer i mange år mens Hydra Nemesis er noe mer ukjent..

#122457  av Christian

En annen ting du må tenke på er at Nemisis'en er relativt ukjent her i Norge, har ikke hørt om noen som har jobbet med den...

#122461  av Master

Skulle jeg ha kjøpt EMS i dag hadde jeg kjøpt MR Hydra Nemesis'n... den er absolutt best likt i statene, og tror ikke den er spesielt vanskelig å tune den da det ligger gode forklaringer på hjemmesiden http://www.mrcontrols.com Denne kan jo kobles rett til datamaskinen og tunes derfra med medfølgende program.

Grunnen til at jeg hadde valgt nemesisen er at den som Kristian sier er fullstendig plug&play med det eksisterende ledningsnettet. Alt av mat/map sensorer følger med + at du får et grunnprogram for de modifikasjonene du har hvis du spør etter det, slik at bilen fungerer ganske bra før du skal på rullene med den. Så er den som jeg har inntrykket av er best anerkjent i USA, og de har god brukerstøtte..

#122619  av CelicaTurbo

det er også et viktig punkt som Christian sier, at om man ikke skal tune den selv (som de færreste bør prøve på i noen særlig grad) så er det lurt å velge noe som tuneren din har erfaring med. Selv om de fleste systemer er ganske like så er det nå allikevel fort såpass mye forskjell at du vil betale en god del ekstra i antall timer til tuneren rett og slett pga at han bruker mer tid på et ukjent system ;)

#122711  av SMT

noen som veit om det følger med koblingskjema til Haltec'en?

må førhøre meg med bjørnstad bil om de har erfaringer med noen av disse.

takker for synspunktene :twisted:

må vell bestille meg en av disse når pengene er kommet på kontoen i gjen,no er kontoen ganske tynn. har lagt av penger til ny lakk av bilen så det kommer i første rekke. prøver og få den ordentlig nice før jeg begynner å skla ha så alvårlig mye mere effekt.

#122717  av Morten

Hvis det er 3.gen motor du har er også Apexi Power FC en mulighet, men vær obs på at en Datalogit i praksis er et must slik at du kalkulerer denne med i prisen. Både jeg og Markus bruker denne, og er i grunnen ganske fornøyd må jeg si. Fordelen med denne er tilkoblingen, du kobler vekk den orginale ECU'en og plugger PowerFC'en inn istedet. *Tryll*, så er du ferdigkoblet. :wink: Via Datalogit boksen har du da tilgang til alle parameterene. Begrensingene sammenlignet med et fullt sprut er i tenningsbiten (har ikke samme mulighetene til å bygge om hvis du ønsker) og alle ekstra dubedittene i et fullt sprut som ikke finnes i en orginal yota ecu (traction control, launch control, NOS/WI map osv.). Disse ekstra mulighetene vil variere fra sprut til sprut.

Pris på Power FC (inkl. FC commander) ligger på 96000yen (ca.5500 ved dagens kurs) hos Takakaira. Datalogit koster $399(seriell)/$433(usb) ( http://www.fc-datalogit.co.nz/model-status.html)

#122735  av CelicaTurbo

jepp, PowerFC har jeg virkelig sansen for og skulle ønske at det var litt lettere å få det til å fungere på min 2. gen motor, men det krever dessverre litt jobb og kunnskap :D

#122794  av Morten

CelicaTurbo skrev:jepp, PowerFC har jeg virkelig sansen for og skulle ønske at det var litt lettere å få det til å fungere på min 2. gen motor, men det krever dessverre litt jobb og kunnskap :D
Er jo plenty av guider på det på amerikanske mr2 furumet etterhvert på hva som skal til? Men du må jo i såfall koble om litt på vannpumpa til IC osv. i tillegg da.. Ellers har og AP Engineering en spesialversjon til MR2 Turbo 12/91-10/93 (2.gen) som er plug'n play (utenom IC), men er jo litt dyrere da (102900yen, uten commander) :wink:

#122980  av CelicaTurbo

jepp, kjenner til AP-E sin versjon men har sett prisforskjellen og antar egentlig at det er like greit å bygge om til 3. gen istedenfor å bruke mer penger på en spesialversjon av Power-FC'en ;) Men men, får se hva som skjer for det er mye annet som står først i prioriteringslisten :D