TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• TÃ¥kelys spørsmÃ¥l

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #123355  av BrennaRacing

Lurte på et par ting angående tåkelysene både foran å bak:

Går det an å bruke hovedlysene (vippelyktene) og grøfterene samtidig??? Hvordan i all verden greier man det??

Noen som veit hvorfor det er to brytere til tåkelyset bak...Så lenge man ikke har vippelyktene oppe så må man jo ha på begge bryterne samtidig...

#123362  av sexten

Uhm... Du har en bryter til tåkelysene fremme og en bryter til tåkelysene bak. Den lengst til venstre er for tåkelysene fremme. Om du vil ha både tåkelys og vippelykter samtidig (som er ulovlig), så tar du bare å vipper bryteren for tåkelys framme på, og skrur "lyspinnen"(?) til det øverste hakket som gjør at du vipper opp vippelyktene

#123369  av chris

Begge bryterne på min står på all the time.. slår bare av og på lysene med vri-greia på spaken (siden jeg ikke har automatisk kjørelys, thank god). (jepp, kjører med 5w pærer i tåkelysene bak).

#123375  av lasse

Høres ut som det har vært en moroklump og koblet om litt hos deg, men det er jo ulovlig å kjøre med tåkelys og hovedlys samtidig ja, har blitt stoppa for det jeg...

#123380  av Tums

veit det er ulovlig, men ta en god titt på politibilene som har tåkelys, nesten alle kjører med de på samtidig som de har hovedlys...

#123395  av lasse

Jeg veit, tror det er med hensikt, om kvelden blir du ihvertfall såpass blendet at du ikke ser at det er politiet før du er helt inn på dem...

#123398  av Master

Min MR2 fra statene var originalt koblet slik at tåkelysene BARE fungerte da hovedlysene var på... jeg måtte koble om på no ledninger for å få dem til å fungere på parklyskretsen, og da fungerer de jo på både park og hovedlys, og slår seg av når jeg slår av alle lysene.

#123400  av BrennaRacing

Har prøvd å skru på bryteren til venstre mens jeg har vippelyktene oppe, men det skjer ingen ting...Når jeg kjører med park å grøftere, så må jeg ha begge bryterene på, for at tåkelyset bak skal lyse...

Men jeg tror faktisk at det har vært en eller annen som har koblet litt om, for jeg har automatiske kjørelys... Når "pinnen" står på off, å jeg skrur på motoren, så kommer park å grøftere på....

Jeg ble stoppa midt på natta av en politimann som kjørte med nærlys å grøftere...Jeg hadde SÅÅÅÅ lyst til å si fra :lol:

#123558  av Fredrik

lasse skrev:Jeg veit, tror det er med hensikt, om kvelden blir du ihvertfall såpass blendet at du ikke ser at det er politiet før du er helt inn på dem...
Dem må vel følge samma regler som oss dem, så sant dem ikke er under uttrykkning?

#123576  av lasse

Fredrik skrev:
lasse skrev:Jeg veit, tror det er med hensikt, om kvelden blir du ihvertfall såpass blendet at du ikke ser at det er politiet før du er helt inn på dem...
Dem må vel følge samma regler som oss dem, så sant dem ikke er under uttrykkning?
De burde det ihvertfall, men når bukken passe havresekken...
Har opplevd flere ganger at de har skrudd på saftblanderne før et rødt lys, og skrudd de av når de var kommet over krysset, ikke akkurat utrykning det heller tror jeg...

#123583  av sexten

BrennaRacing skrev:Har prøvd å skru på bryteren til venstre mens jeg har vippelyktene oppe, men det skjer ingen ting...Når jeg kjører med park å grøftere, så må jeg ha begge bryterene på, for at tåkelyset bak skal lyse...
Da er det nok en spøkefugl/hobbyelektriker som har koblet om ja. For tåkelysene fremme skal komme på når du trykker på knappen lengst til venstre (uansett i hvilken posisjon lyspinnen(?)) står i, og tåkelysene bak skal komme på når du trykker på knappen til høyre (uansett i hvilken posisjon lyspinnen(?)) står i.

#123630  av Fredrik

lasse skrev:Har opplevd flere ganger at de har skrudd på saftblanderne før et rødt lys, og skrudd de av når de var kommet over krysset, ikke akkurat utrykning det heller tror jeg...
:roll:
Trur dem kjeder seg litt på jobb inni mellom :lol:

#123635  av BrennaRacing

sexten skrev:
BrennaRacing skrev:Har prøvd å skru på bryteren til venstre mens jeg har vippelyktene oppe, men det skjer ingen ting...Når jeg kjører med park å grøftere, så må jeg ha begge bryterene på, for at tåkelyset bak skal lyse...
Da er det nok en spøkefugl/hobbyelektriker som har koblet om ja. For tåkelysene fremme skal komme på når du trykker på knappen lengst til venstre (uansett i hvilken posisjon lyspinnen(?)) står i, og tåkelysene bak skal komme på når du trykker på knappen til høyre (uansett i hvilken posisjon lyspinnen(?)) står i.
Ja, da har nok sikkert forrige eieren koblet litt om da...Det forklarer kanskje også et relè som jeg ikke kunne skjønner hva var til :D
Men er fornøyd med sånn som det er nå jeg...da slipper jeg hvertfall å huske på å skru på lysa før jeg skal kjøre :D